V roce 1909 zahájila škola Jubilejní v Novém Jičíně svůj první školní rok. Název školy není omyl, právě před sto lety se takto škola na ulici Komenského 68 skutečně jmenovala.
Rudolf Emmer, první ředitel: "Slibuji, že se budu s ostatními učiteli snažit, aby ze školy vycházeli vzdělaní, vlast milující a uvědomělí lidé, učitelům k radosti, obci dobru, národu a státu k požehnání."
Vlasta Foltová, učitelka ZŠ Komenského 68: "Úvodní ceremoniál měl připomenout hlavně dětem a jejich rodičům, kteří tady byli, jak to v podstatě mohlo vypadat před těmi 100 lety a také to mělo v podstatě navodit i začátek letošního školního roku. Proto tam byly ty kostýmy u některých, u takového komparsu. Kostýmy jsme tak nějak různě si sháněli doma, třeba ten deštník získala kolegyně od maminky jako svatební deštník, nebo v půjčovně kostýmů v Kopřivnici."
Školáky už ráno v osm hodin ráno vítal před budovou městský dechový orchestr. Hodinu do slavnostního ceremoniálu využili ve třídách k informování žáků a také rodičů prvňáčků o organizaci nového školního roku. Dvě třídy prvňáčků pak hrály důležitou roli i při oslavě začátku roku. Každý z nových žáků byl dekorován medailí a dostal i pamětní list. Většina z nich se do školy těší.
Anketa, prvňáčci ZŠ Komenského 68: 1. "Na kamarády a na učení." 2. "Na psaní." 3. "Na všechno." 4. "Na nové kamarády. A nebojím se vůbec."
Nad průběhem oslav dohlížela i stráž v podobě členů Klubu vojenské historie Kaunitz-Reitberg. Škola Komenského 68 si bude sto let od svého otevření připomínat ještě celý měsíc. Kromě výstavy o historii školy na Staré poště jsou v plánu i další dvě velké akce.
Svatava Hajdová, ředitelka ZŠ Komenského 68: "Oslavy vyvrcholí 24. a 25. září slavnostní výroční akademií v Beskydském divadle, kde vystoupí současní žáci a účast přislíbili i naši bývalí žáci a dnem otevřených dveří, kde bude nabídnuta prohlídka školy v té současné podobě, ale bude součástí těch ukázek i dobová učebna tak, jak to tady kdysi před těmi 100 lety vypadalo."
Škola vydala ke kulatému jubileu také speciální almanach mapující její kompletní historii.