Socha Panny Marie bolestné byla až do roku 1965 součástí průčelí domu, který stál kdysi v místech, kde se nyní rekonstruuje plocha naproti Komerční bance. Právě tuto sochu přivezli v pátek dopoledne restaurátoři ze své péče zpět do prostor Muzea Novojičínska. O pískovcovou sochu o váze zhruba čtvrt tuny se muselo postarat sedm siláků.
Socha Panny Marie bolestné byla postavena na místo naproti dnešní Komerční bance v roce 1711. Stala se symbolem dolního předměstí Nového Jičína.
Radek Polách, zástupce ředitelky Muzea Novojičínska: "Vydržela na svém místě více jak čtvrt tisíciletí. Koncem 60. let při sanaci toho území bývalé Koberovy ulice, dneska nazývané Ztracené, byla odstraněna i tato socha, byla přemístěna do místností nebo přízemních prostor Žerotínského zámku v Novém Jičíně a stala se součástí sbírky kamenných plastik a stavebních artefaktů. Socha původně stávala solitérně, máme fotografie ještě ze 70. let 19. století, které zachycují tuto sochu osamoceně. Později po výstavbě domu pana Ryšánka byla vsazena do fasády a pravděpodobně tehdy byla její zadní partie takovým drastickým způsobem otesána a socha se stala skoro jako kdyby součástí domu."
V letošním roce zadalo Muzeum i za finanční pomoci Kraje restaurování sochy. Zakázku získal akademický sochař a restaurátor Jakub Gajda, který před několika lety v Novém Jičíně restauroval Morový sloup či pomník Johanna Gregora Mendela ve Smetanových sadech. Práce začaly v červnu.
Jakub Gajda, restaurátor sochy: "Socha se v prvé řadě očistila od těch nečistot a potom, vzhledem k tomu, že bylo patrné na první pohled, že prodělala několik barevných úprav, tak bylo odebráno asi 8 vzorků barevnosti z různých míst, jak z obličeje, tak z rukou, z různých částí pláště. Bylo i pouhým okem patrné, že socha byla i zlacená, na některých místech prosvítalo původní zlacení, ale v tom 19. století určitě prošla několika barevnými úpravami, nějakými sjednocujícími olejovými nátěry, patrně monochromními. Ale to všechno se dozvíme z restaurátorského průzkumu, který byl zadán do specializované laboratoře."
Radek Polách, zástupce ředitelky Muzea Novojičínska: "Novojičínští velice diskutují o umístění toho koně od Maria Pavesiho, daru městu Novému Jičínu, který byl odhalen v minulém roce, jestli má být na svém místě, nebo nemá být na svém místě. Možná, že by mohl být jednou nahrazen kopií této sochy Panny Marie bolestné, poněvadž v těchto místech původně stávala a myslím si, že by to bylo citlivější k té bohaté historii Nového Jičína, kdyby právě tato socha se tam objevila."
Originál sochy se stane součástí připravovaného projektu lapidária. Muzeum Novojičínska by ve svých prostorách chtělo veřejnosti zpřístupnit sbírky původních soch či fragmentů již neexistujících budov.