Alexander Dresler, psychoterapeut: „V letošním roce jsme adaptační pobyt dělali pro Základní školu Sjednocení a pro Základní školu Františka kardinála Tomáška. Jak vidíte, tato škola je právě na Prostřední Bečvě, každoročně sem jezdí, my pro ně dodáváme lektorské služby. Máme dvě lektorky, pro každou třídu jednu, ty vytvářejí celodenní program pro děti, adaptační aktivity, problémové aktivity.“
Adaptační kurzy jsou dobrou příležitostí k budování nových kolektivů. Do první třídy druhého stupně často přicházejí žáci z jiných škol a dokonce i měst. Kurzy jsou ale velkým přínosem také pro učitelky.
Kateřina Soukupová, lektorka: „Většinou se třídy slučují, a proto se adaptační kurzy konají. Přicházejí děti z různých škol a dávají se dohromady do jedné třídy. Proto jsou kurzy právě v šestých třídách.“
Karla Dubná, učitelka ZŠ FKT: „Tuším, že tohle je asi třetí pobyt našich žáků šestého ročníku tady na adaptačním kurzu. Vážíme si této možnosti ze dvou důvodů. Prvním je, že se naši žáci mezi sebou lépe seznámí, mají šanci se poznat jinak než ve školních lavicích. Vznikají nám nové kolektivy, původní pátá třída se nám rozdělila na dvě a přistoupili noví žáci z Albrechtiček. Všichni se vzájemně seznamují.“
Právě pro učitele a zejména ty třídní jsou tyto akce skvělou příležitostí k rychlému poznání svých žáků. Za dobu, kdy děti nejsou ve škole, mohou lépe poznat jejich zájmy a celou osobnost.
Karla Dubná, učitelka ZŠ FKT: „Pro nás třídní učitele je to úžasná příležitost, být tady takovým tichým pozorovatelem. Můžeme se všímat věcí, které se ve školních lavicích neprojeví a poznat své žáky v úplně jiném prostřední. Myslím, že nám to hodně pomáhá minimálně do začátku, protože jsou to nové děti. Já jsem se rozloučila s deváťáky loňským rokem a teď se seznamuji s úplně novými dětmi, s novým kolektivem. Oni sami se sebou začínají nově fungovat a pevně věřím, že jim to do začátku pomůže.“
Děti ze Základní školy Františka kardinála Tomáška čeká týdenní pobyt. Lektorky se jim budou věnovat dva z nich a připraven pro ně mají bohatý program a spoustu doprovodných her a aktivit.
Kateřina Soukupová, lektorka: „Čekají je aktivity, které budou převážně na kooperaci, komunikaci celé třídy, aby se stmelila, aby spolu byla schopna spolupracovat celý školní rok. Je to taková příprava a pro učitelky takový náhled na osobnosti jednotlivých žáků, jelikož je mají prvním rokem. 0:35
Celá řada společných aktivit dětem pomůže i s příchodem nového školního roku. Ten pro ně začal uvolněnou a zábavnou formou.
Kateřina Soukupová, lektorka: „Některé jsou línější, některé jsou aktivnější, ale myslím, že když se zvolí správné aktivity, které je nadchnou, tak si ty dva dny užijí a mají to jako zpestření nového školního roku, takový příjemný začátek. Myslím, že nejvíc oceňují noční aktivity, ke kterým se normálně nedostanou. Nějaké bobříky odvahy, noční stezky do lesa, nebo aktivity, které jsou neobvyklé.“
Děti šestých tříd si nyní užily adaptační kurz. Kromě ní škola ze Studénky 1 pořádá lyžařský výcvik a také školu v přírodě pro prvňáčky.