Příběh z Protidrogového vlaku oslovil mladé lidi ve Studénce letos, po asi tříleté pauze, podruhé. Město tuto odstrašující prevenci za 165 tisíc korun uhradilo ze svého rozpočtu a umožnilo tak školákům ze druhého stupně všech zdejších základních škol a odpoledne i veřejnosti vstup zdarma.
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Vidím to jako pozitivní protidrogový program pro žáky. Ti žáci mají možnost se nějakým způsobem vcítit do těch jednotlivých situací. Takže vidíme, že to může být rozšíření agendy protidrogové prevence.”
Tereza Hoffmannová, žákyně ZŠ Františka kardinála Tomáška: “Byl to hodně silný a zajímavý zážitek. Bylo to hodně emocionálně silné, ve vnitř se toho dá hodně zažít a procítit.”
Robin Zapula, žák ZŠ Františka kardinála Tomáška: “Kdo je na tom závislý, tak asi už ho to neodradí, ale ten, kdo to ještě nikdy nezkoušel, tak to asi zkoušet nebude.”
Návštěvníky protidrogového vlaku provází film natočený podle skutečných událostí, za každým plátnem kinosálu se ukrývá interaktivní místnost, kde s nimi průvodci vedou diskuzi na dané téma. Letošní novinkou je zprovoznění tunelu, který pomocí iluze navodí stav opilosti.
Revolution train dnes varuje nejen před klasickými drogami, ale i před dalšími lákadly, které na nás útočí a mohou zkomplikovat život.
Lukáš Říha, provozní manažer Revolution train: “Začíná to u alkoholu, nikotinu a pak postupně se přidávají i ty nelegální drogy, marihuana, extáze a pak naší hrdinové končí na pervitinu a heroinu. Ten náš vlak nemá nekonečné množství vagónů, takže se věnujeme některým těm závislostem. Dost populární je i elektronika, což je také problém dnešní doby, ale upozorňujeme na to, že to může být i třeba i hráčství, šikana, kyberšikana nebo nezdravé jídlo, které může být problémem.”
Adéla Skarková, koordinátor projektu Revolution train: “Od spuštění celého projektu dnes máme 499 město, takže tímto jsme zahájili tu Moravskoslezskou tour. Revolution train je unikátní projekt, který přináší novou formu preventivního programu skrze interaktivní a zážitkové vzdělávání. Je skutečně prokázáno, že člověk si zapamatuje 10 procent toho, co slyší, 15 procent toho, co čte, 40 procent o čem diskutuje a 80 procent toho, co zažije.”
žákyně 6. třídy ZŠ Butovická:
“Bylo to hodně zajímavé, ukázat takhle, že drogy jsou prostě zlo. Bylo to hezky shrnuto.”
“Dobré, hodně poučné.”
“Podle mě to hodně pomůže lidem.”
Jiří Švagera (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), místostarosta Studénky: “Já si myslím, že pro ty školáky je to zážitek, alespoň tak to vnímám třeba i z informací, které jsem dostal od svého syna. Ty prožitky tam jsou maximální, slyšel jsem i nějaké ohlasy učitelů, kteří to vnímají velice pozitivně.”
Na závěr putování vlakem účastníci vyplní anonymní dotazník s otázkami týkajícími se jejich pohledu na závislosti, ale také na to, jak třeba tráví volný čas. Vyhodnocená data pak dostávají i města a mohou je použít pro plánování prevence kriminality.