Po 35 letech končí svou službu v Opavě poslední trolejbusy značky Škoda 14 Tr. První z nich brázdily město už v r. 1983. Poslední dodal český výrobce v roce 1995 a 96. Z této „várky“ jich můžete potkat v ulicích ještě osm. Ale už jen pár dní. Protože i ty nahradí bezbariérové, klimatizované vozy, které mohou využívat trakční baterie na dojezd až 10 kilometrů.
„Pořízení
je jednak věcí přirozené obnovy, protože ty staré už jsou
opravdu morálně zastaralé,“ říká ředitel MDPO Jaromír Walaski.
Desítku nových trolejbusů vyrobila pro dopravní podnik plzeňská Škodovka
a do Opavy putovaly na podvalníku. Teď vyrazí na linku 221
Kylešovice - hypermarket Albert. Část trasy pojedou pod
trolejemi a budou si tak moci nabít baterku, aby mohly jet mimo
trakční vedení.
„Můžeme
říci, že tento typ trolejbusu je opravdu unikát, protože jsme
skutečně první, kteří jej začneme provozovat,“ doplňuje Walaski.
Ještě
než k tomu ale dojde, sluší se starými trolejbusy pěkně
rozloučit. Udělá to tento 18 metrů dlouhý fešák.
Takovýto kloubový trolejbus měl totiž před před víc jak
dvaceti lety jezdit z Opavy do Hradce nad Moravicí. Nakonec
z toho ale sešlo.
"Plány
na rozvoj trolejbusové dopravy byly mnohem velkorysejší, než se
nakonec uskutečnily. Souviselo to s tehdejší vládní strategií, která se snažila snížit spotřebu ropných paliv, vrací se do historie Libor Hinčica, šéfredaktor časopisu Československý dopravák.
V sobotu 10.11. 2018 vyrazí tento krasavec do opavských ulic a spolu s ostatními historickými vozy bude rozvážet cestující po zajímavých památkách, jako např. Slezské divadlo, opevnění v Milostovicích nebo zámek Raduň.