Sdílená kola jsou v Opavě v kurzu. Letos jich tak v ulicích bude zase o něco více. Oproti minulým letům už ale nebudou zdarma. Stojí za tím loňské zářijové povodně.
Pavel Meletzký (ANO), náměstek primátora Opavy: “My jsme v letošním roce velmi uvažovali, nebo hledali cestu, jak tuto službu pro občany města zachovat. Vzhledem k situaci po povodních a vzhledem k nedostatku finančních prostředků byla ve hře i varianta, že nebude alespoň minimálně rok službu sdílených kol provozovat a nakonec jsme s provozovatelem našli řešení a vlastně i přes úsporu finančních prostředků letos přidáváme 20 sdílených kol.”
V Opavě přibudou i nové stanice na sdílená kola. Jedna z nich se objeví tady v ulici Chmelova u ZŠ ve Vávrovicích.
Další dvě pak u opavských společností, aby je lidé mohli využívat na cestu do práce a zpět.
Pavel Meletzký (ANO), náměstek primátora Opavy: “Jedna je u společnosti Möndelez, druhá u společnosti My Treed. Asi zásadní změnou pro uživatele je, že prvních 15 minut není zdarma, ale je za symbolickou platbu 10 korun.”
Město i přesto dotuje provoz sdílených kol částkou milion 100 tisíc korun ročně.
Pavel Meletzký (ANO), náměstek primátora Opavy: “Takový vedlejší efekt toho symbolického zpoplatnění by mělo být to, že by se ta kola měla přestat zneužívat vyloženě jen pro zábavu, že někdo přijde, půjčí si kolo, pojezdí po náměstí, protože se zrovna nudí a zase ho vrátí, protože to má zdarma, takže věříme tomu, že těch kol bude víc k dispozici právě pro ty občany, kteří opravdu ta sdílená kola chtějí využít pro přepravení se z A do B.”
Lidé loni na sdílených kolech najeli přes 230 km, téměř všechny jízdy byly do 15 minut a tedy zdarma.
Pavel Meletzký (ANO), náměstek primátora Opavy: “Opava se dlouhodobě umisťuje na prvním místě v žebříčku využitelnosti těch kol. My jsme vlastně vymysleli projekt, který v ČR nemá obdoby, protože v rámci ČR jsou buď města, které to vyloženě dotují komplet celou službu nebo jsou města, která nedávají ani korunu. My jsme šli tou cestou, že dotujeme kola, ale je tam nějaká ta symbolická spoluúčast těch uživatelů.”
Lidé si nejčastěji půjčují kola u východního nádraží, rychle mizí také v historickém centru města.
Katrin Zlotá, TIC Opava: “Tady tato stanice je nejvíce frekventovaná, protože přece jenom je to centrum města, je tady Hláska, prostě taková nejfrekventovanější, druhá, bych řekla, že je buď na Dolním náměstí u kostela sv. Vojtěcha, popřípadě možná ještě u OD Breda. Ale myslím si, že tady ta je stoprocentně na 1. místě.”
uživatel sdílených kol: “Já ho využívám prakticky každý den, vždycky když jdu z práce domů většinou. Jinak když nechce se mi čekat na autobus když je pěkně, tak sednu na kolo a jedu. Jsem rád, i že to funguje tak dlouho, vždycky od toho března do listopadu zhruba, že člověk to prakticky celý rok využije.”
Sdílená kola jsou v Opavě každoročně lidem k dispozici od března do konce listopadu.