Na začátku se děti učí naložit si na talíř tolik jídla, aby vše snědly a nic nevyhodily. Pravidla stolování je baví a učí se velmi rychle. Dokáží to už i dvouleté děti.
“Děti si samy připravují jídlo, mažou si pomazánky, samy si i krájí rohlíky. Ve speciální třídě toho potom děti více sní, jsou to děti, které mají obavy jíst něco neznámého,” říká Jarmila Karnovská, ředitelka MŠ Špálova, Moravská Ostrava a Přívoz.
Děti také pečují o bylinkovou a zeleninovou zahrádku, o to větší radost mají z toho, když se jim dostanou vlastní výpěstky na talíř. V mateřince se používají hlavně biopotraviny a nakupuje se co nejvíce surovin od lokálních výrobců a pěstitelů.
“Nepoužíváme vůbec tavené sýry, sterilované věci, ani paštiky, vyrábíme si vlastní domácí sýr a co se týká cukru, používáme ho méně a co nejvíce ho nahrazujeme medem,” říká Jana Švehelková, vedoucí jídelny, MŠ Špálova, Moravská Ostrava a Přívoz.
“Já jsem nadšená, jak MŠ Špálova funguje, děti tady vedou ke zdravému způsobu života, aby si nejen vybíraly zdravé potraviny, ale aby si jich i vážily. To, jak si samy určují množství jídla, aby se nevyhazovalo, je velkou inspirací pro všechny ostatní školky,” říká Martina Wilczkeová, regionální koordinátorka programu “Skutečně zdravá škola”
380 mateřských a základních škol v zemi je zapojeno do programu skutečná zdravá škola. 17 z nich už má stříbrné hodnocení, zatím první vlaštovkou v MS kraji a aspirantem na toto zatím nejvyšší ocenění má MŠ Špálova.