Opravy, modernizace i výroba vlastních vozidel městské hromadné dopravy. Tím vším se už více než 9 let zabývá společnost Ekova Electric. Protože se ale zaměřuje především na starší modely tramvají, v posledních letech zaznamenala výrazný pokles zakázek.
"Ekova má dokumentaci především k produktům a výrobkům, které se vyvinuly v České republice před rokem 1989 a ty dále opravuje a prodlužuje jejich životnost," řekl ředitel Dopravního podniku Ostrava Daniel Morys
Firma je dceřinou společností ostravského dopravního podniku a potřebovala by investice v řádech stovek milionů korun, aby byla konkurence schopná.
"Jednoznačně nestíhá a zároveň i ta velkost té společnosti, aby umořila náklady na výzkum a vývo, na vybudování obchodních afiliací v zahraničí, protože ten obchod je globalizovaný, tak vlastně vyžaduje násobně vyšší investice," pokračuje Morys.
"Společnost dlouhodobě neplní ty prognózované výsledky, které vedly původně k vyčlenění z dopravního podniku a nic nenasvědčuje tomu, že by se ty výsledky měly výhledově zlepšit," dodává primátor Ostravy Tomáš Macura
Podle primátora jí způsobilo problémy i to, že byla po svém vzniku v roce 2010 ohodnocena na více než 500 milionů korun.
"Bylo tam brutální nadhodnocení hodnoty toho podniku. Ono to následně ukázal už o rok později vlastně znalecký posudek, který to snížil pod 300 milionů korun," pokračuje primátor.
Zájem projevili dva investoři
Město mělo tři možnosti, zachovat současný stav, začlenění zpátky do ostravského dopravního podniku a prodej strategickému investorovi. Zastupitelé nakonec po několikahodinové a náročné diskuzi rozhodli o přípravě prodeje společnosti.
"Preferovanou je záměr prodeje 100 procent akcií společnosti Ekova strategickému investorovi a uložilo dopravnímu podniku zahájit jednání se zájemci," říká Macura.
Finanční poradce města oslovil dvě desítky velkých firem napříč celou Evropou i v České republice a objevili se dva zájemci.
"Jednou z nich je nabídka Škody Transportation, druhá je nabídka Czechoslovak Group, společnosti pana Strnada," pokračuje primátor.
Město teď bude domlouvat lepší podmínky, protože odhadní cena společnosti byla stanovena na 290 až 300 milionů korun.
"Nabídka od Škody Transportation je na částku 290 milionů a od Czechoslovak Group je to na 216 milionů korun, ale v obou nabídkách je spousta věcí k dojednání," uzavřel Macura.
Ve firmě v současnosti pracuje 189 zaměstnanců.