Systém MHD v Ostravě vznikl asi před deseti lety a prý už neodpovídá současné situaci. Některé tramvaje tak jezdí prázdné a jiné naopak přeplněné. Ostrava připravuje po vzoru velkých metropolí systém, který je podobný metru. Tři páteřní linky 1, 2, a 8 budou ve špičce jezdit v tříminutovém intervalu. Ostatní linky na ně budou navazovat a 5 linek, tedy třetina, bude zrušeno úplně.
Jan Dohnal, náměstek primátora Ostravy: „Současný systém linek, tedy to odkud kam jaká tramvaj jezdí, odpovídá době před deseti lety. Za tu dobu se změnila hybnost obyvatel i cestovní návyky a přepravní potřeby. Naše data o cestujících ukazují, že stávající nastavení systému není optimální. Zjednodušeně řečeno, někde jsou vozy přeplněné, jinde téměř prázdné. Situaci by mohla vyřešit změna linkového vedení v tramvajové dopravě, kterou město připravilo ve spolupráci s DPO a KODISEM."
Výhodou je, že cestující už nebudou potřebovat jízdní řád. Stačí jim, aby se dostali na páteřní linku a během chvilky některá tramvaj pojede. Součástí změny je také posílení dvou autobusových linek pro přímé propojení Poruby a Jihu.
Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: „Nový koncept je v podstatě takové ostravské metro. Cestující už nebudou potřebovat jízdní řád, dostanou se na zastávku páteřní linky a ‘něco pojede.‘ Tramvaj by měla být vždy tzv. na dohled. Důležité je také posílení dvou autobusových linek pro zajištění přímého a rychlého spojení městské části Jih s Porubou. Na rovinu říkáme, že systém přinese v některých případech více přestupů, nová, pro někoho možná nezvyklá spojení, ale také i konec některých známých spojení. Žádný systém, ani náš nově navrhovaný, nevyhoví všem. Přesto věříme, že nový koncept má jednoznačně potenciál výrazných přínosů pro Ostravu i většinu cestujících."
Lidé si už nyní mohu na internetových stránkách dopravního podniku vyzkoušet, jak se jim změní jejich případná cesta. Mohou i reagovat a napsat podnět ke změně.
Daniel Morys, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava: "My za to budeme skutečně rádi a na každou reakci budeme odpovídat."
Nový systém by měl přinést úsporu 50 milionů korun. V budoucnu by se podobné optimalizace měla dočkat i autobusová doprava. Změny by mohly začít platit na podzim.