Úsek je zpoplatněn od 1. ledna. Toto rozhodnutí ministerstva dopravy kritizuje i ostravská radnice. Město je připraveno se se státem i soudit.
Jako o chybném rozhodnutí mluví také moravskoslezská dálniční policie a moravskoslezské dopravní policie. Obávají se hlavně toho, že na už tak přetížených komunikacích v centru města ještě zhoustne doprava. Dálnice byla budována jako obchvat města. Odlehčila jiným komunikacím, a měla by tak být i dále využívána.
Období hájení, kdy se policisté řidičům snaží vysvětlit nutnost zakoupení dálniční známky pomalu končí(pravděpodobně koncem ledna). Pokud se tedy ostravské radnici do té doby nepodaří změnit rozhodnutí ministerstva dopravy, budou řidiči muset platit dálniční známky, nebo pokuty až 5000 korun.
Vedení Ostravy už v prosinci písemně požádalo ministra dopravy Gustava Slamečku o výjimku, která by uvnitř města zajistila řidičům bezplatné využívání dálnice. Odpověď zatím město nedostalo. Pokud ministerstvo výjimku zamítne, město se pravděpodobně bude soudit.
Ostrava chce navíc v letech 2010 až 2012 ve spolupráci s krajem zahájit několik zásadních dopravních staveb, které omezí průjezdnost městem. Hlavní tepnou, která by při těchto komplikacích převzala dopravní zátěž, měla být právě D1.
Jediný úsek na severomoravské části D1, který od ledna zůstane bez poplatků, bude 18 kilometrů mezi Bělotínem na Přerovsku a Hladkými Životicemi na Novojičínsku. Řidiči na něm až do srpna 2010 budou jezdit obousměrně a sníženou rychlostí pouze na jedné polovině dálnice. Od letošního ledna musejí mít řidiči v Moravskoslezském kraji dálniční známky na rychlostních komunikacích R56 mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem a R48 mezi Frýdkem-Místkem a Českým Těšínem.