Možná, že právě elektrobus znamená pro kraj začátek nové éry přepravy cestujících. Jezdí potichu a neznečišťuje ovzduší.
František Kořínek, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava, a.s.: "Ostrava má problémy s životním prostředím, zejména s kvalitou ovzduší a dopravní podnik, jako velký znečišťovatel z dopravy, se snaží ty své důsledky pokud možno minimalizovat."
Třicet osmička má už z sebou pár jízd takzvaně "na ostro", s cestujícími.
Anketa, cestující: 1. "Je to výborné, tichý provoz, plynulý rozjezd, nedrncá to. Jsem maximálně poskojena." 2. "Konečně, že se tu něco takového objevilo." 3. "Ještě záleží na tom, jestli to nebude poruchové." 4. "Ono Ostravě by to pomohlo, kdyby jich tu jezdilo aspoň padesát."
A jediný ostravský prototyp elektrobusu už si osahali i řidiči.
Rostislav Ledvoň, řidič: "Dnes mám první směnu za volantem elektrobusu. Ještě se sehráváme. Ale myslím, že to bude výborné. Hlavně ekologický provoz."
Elektrobus pojme pětaosmdesát pasažérů a dojezd na jedno dobití 120 kilometrů. Jeho provoz je levnější, než provoz trolejbusu i autobusu na naftu. Je ale o milion dražší než klasický autobus, a to je důvod, proč zatím v jiným městech kraje nejezdí.
Tomáš Vavřík, generální ředitel ČSAD Frýdek - Místek, Karviná a Havířov, a.s.: "Dneska veškeré pořizování vozů je v režii dopravce a tím pádem ten tlak na finanční prostředky nás určitým způsobem omezuje."
Ještě v lepších časech se ČSAD podařilo zmírnit dopady na ovzduší v Havířově, kde díky dotacím nakoupil podnik 35 autobusů poháněných plynem. V Karviné a Frýdku-Místku se ekologizace provozu chystá.
Tomáš Vavřík, generální ředitel ČSAD Frýdek - Místek, Karviná a Havířov, a.s.: "V současné době kupujeme naftové vozy které splňují normu euro, nicméně jsou vypsané nějaké nové projekty právě na obnovu nízkopodlažních ekologických vozidel, tak zvažujeme, že minimálně na příměstské linky začneme nasazovat také plynové autobusy."
Ostravský elektrobus bude tak asi ještě dlouho jediným široko daleko. Do budoucna s ním ale ostravská veřejná doprava počítá.
František Kořínek, generální ředitel Dopravního podniku Ostrava, a.s.: "Do konce roku chceme pořídit ještě jeden elektrobus no a zpracováváme projekt, abychom si mohli požádat o dortaci z evropských fondů na pořízení více kusů."