V městském obvodu Ostrava-Poruba v zimě ošetřují bezmála 190 km silnic a chodníků. O sjízdnost a schůdnost komunikací se stará vysoutěžená firma. Technické služby pak mají na starost zastávky a dočišťování přechodů.
Richard Hanáčik (ANO), místostarosta Ostravy-Poruby: “Přednost mají ty ulice, které jsou frekventovanější, to znamená, hlavní tahy a potom jdeme s postupem směrem do vnitrobloků. Stejně udržujeme i chodníky. To znamená páteřní chodníky jako je hlavní třída a ty více frekventované a potom ///postupujeme směrem do vnitrobloků.”
V zimním období na radnici funguje zimní štáb, který s vysoutěženou firmou řeší výjezdy.
Richard Hanáčik (ANO), místostarosta Ostravy-Poruby: “Postupně s firmou konzultujeme v takové ty kritické dny, zda je potřeba vyjet či nikoliv. Jedná se spíš o sporné dny, kdy je lehce pod 0, mohla by silnice namrzat a třeba kolegové mají zkušenost, že není úplně třeba vyjet. Samozřejmě když začne padat sníh, tak vyjíždí veškerá technika, co máme tak, aby byly vozovky sjízdné a chodníky schůdné.”
Na ošetření silnic a chodníků se používá sůl, v extrémních mrazech pak solanka.
Richard Hanáčik (ANO), místostarosta Ostravy-Poruby: “Loňský rok byl na solení extrémní, a to z toho důvodu častých výkyvů teplot, kde se střídaly teploty nad 0, kolikrát 10 až 15 stupňů a potom s mrazy a to je to nejhorší a šlo to vidět i na cestách, kdy jsme potom skoro půl roku opravovali výtluky a pořád jsme ještě neskončili.”
Petr Vykrut, ředitel vysoutěžené firmy: “Používáme buďto klasické malotraktory nebo víceúčelové stroje komunální, které se můžou na zimu osadit radlicí a sypacím zařízením. Většina našich strojů je vybavena elektronicky řízeným sypáním, kdy umíme nastavit požadovanou gramáž, takže si obsluha přímo z kabiny nastaví, jestli má dávat 10 gramů nebo 20 gramů soli podle toho, jak je velká intenzita spadu sněhu nebo jestli se tvoří už ledovka. Na větší vozovky se používají většinou auta, a to buď větší auta formy jeepů nebo dodávek osazené pluhy a zase řízeným elektronickým sypačem nebo i nákladní.”
Na celou Porubu vyjíždí řádově 16 strojů, kdy každý řidič má svůj úsek, kam jezdí opakovaně až 3x za den podle výšky sněhové pokrývky.
Petr Vykrut, ředitel vysoutěžené firmy: “Největší problémy co máme, tak je to průjezdnost jak chodníků tak cest, protože ty komunikace jsou velmi ucpané parkujícími automobily, a to nejen na cestách a parkovištích, ale i tím že třeba ty automobily parkují v průjezdovém profilu chodníků.”
Na zimní údržbu se spotřebuje od 600 do 2000 tun soli. Záleží na tom, jaká je zima.