Slezská Ostrava je se svými více než čtyřiceti kilometry čtverečními největším ostravským městským obvodem a protíná ji více než 110 kilometrů vozovek a stejně tak i chodníků. O plynulost dopravy se tu nejen v zimním období starají hned čtyři subjekty, a to podle typu komunikace.
Ondřej Slíva (ANO), místostarosta Slezské Ostravy: „Silnice druhé a třetí třídy jsou ve vlastnictví Moravskoslezského kraje, jsou to frekventovanější silnice s vyšší povolenou rychlostí. Jsou to například ulice Muglinovská, Bohumínská, Orlovská, Frýdecká a taky například Těšínská. Ostravské komunikace odklízejí cesty ve vlastnictví Statutárního města Ostravy.“
Přilehlé úseky dálnice a Rudnou má na starost Ředitelství silnic a dálnic, o komunikace ve vlastnictví obvodu se pak starají Technické služby Slezská Ostrava.
Jiřina Gáliková, předsedkyně představenstva Technických služeb Slezská Ostrava: „Přípravy začínají už v říjnu, to znamená, že připravujeme techniku. Sůl naskladňujeme už v létě, abychom měli dostatek posypového materiálu, inertu, posypové soli.“
Údržba silnic se řídí operačním plánem. Méně frekventované cesty musí být podle něj sjízdné do 48 hodin, důležité obslužné komunikace do 12 a hlavní komunikace už do čtyř hodin.
Ondřej Slíva (ANO), místostarosta Slezské Ostravy: „Podle našeho operačního plánu jsou silnice s veřejnou dopravou a silnice mířící ke zdravotnickým zařízením naší prioritou. Sníh na vozovkách odstraňujeme při vrstvě větší než tři centimetry. Při menších vrstvách ty povrchy solíme, či posypáváme zdrsňujícími materiály.“
Jiřina Gáliková, předsedkyně představenstva Technických služeb Slezská Ostrava: „Cílem je zmírnit dopady zimy, to znamená, aby se dalo po chodnících přejít, aby se po komunikacích dalo projet. Není to nicméně tak, že by ty chodníky měly být do černa a komunikace taky. Opravdu má docházet ke zmírnění.“
Ondřej Slíva (ANO), místostarosta Slezské Ostravy: „Častým problémem v zimním období je odstraňování sněhu ze střech. Důležitou informací je, že odstranění sněhu ze střech je odpovědností majitelů nemovitostí. Ani profesionální hasiči tyto práce nevykonávají, pokud není bezprostředně ohrožen život, zdraví, nebo majetek.“
S problémem by se měli občané obrátit na soukromé firmy, nebo Technické služby Slezská Ostrava. Ty navíc kromě zimní údržby pokračují i v klasické údržbě celoroční.
Jiřina Gáliková, předsedkyně představenstva Technických služeb Slezská Ostrava: „Jsou to opravy zastávek, vyklízení košů, čištění kanálů a podobně – taková ta běžná údržba, kterou děláme přes celý rok.“
K obsluze silnic, chodníků a cyklostezek mají technické služby k dispozici rozsáhlý soubor techniky od pluhů, sypačů a nakladačů až po nový traktor, který letos vyjede bojovat se sněhem úplně poprvé.