Ostrava vyhlásila veřejnou zakázku na zpracování urbanistického návrhu proměny ulice Bohumínské, Frýdecké i jejich okolí. Cílem je proměnit je z pouhého transitu na městskou třídu,
eliminovat bariéry mezi Moravskou a Slezskou Ostravu a nabídnout nové možnosti rozvoje území.
ilustrační snímek ulice Bohumínská; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Podél zmíněných ulic, která jedna plynule přechází v druhou, se nachází řada nezastavěných ploch s potenciálem pro budoucí rozvoj Slezské Ostravy. Území tohoto městského obvodu postupně ožívá rekonstrukcemi původních staveb i výstavbou nových domů, které vyplňují proluky nebo vymezují nová veřejná prostranství. Vzniká zde moderní bydlení, které Ostrava tolik potřebuje. Díky tomu se území od Hladnovského kopce až k řece Ostravici stává čím dál atraktivnější. Samotná ulice však představuje zátěž pro nejbližší okolí a zároveň představuje bariéru, chybí adekvátní plynulé a bezpečné propojení obou městských částí.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Návrh, který vzejde z aktuálně vypsané zakázky města, musí zohledňovat potenciál rozvoje vymezené části Slezské Ostravy a zároveň přeměnu současných dopravních komunikací o celkové délce cca čtyři kilometry v plnohodnotnou městskou třídu. Očekává se, že přinese řešení pro plynulé a bezpečné propojení Slezské a Moravské Ostravy a návrh kompaktní městské struktury s pobytovými veřejnými prostranstvími. Obsahem zakázky je mimo jiné dopravní řešení, které zohlední všechny druhy pohybu ve městě a vytvoří prostor jak pro pěší a cyklisty, tak pro veřejnou hromadnou i individuální automobilovou dopravu. Součástí je rovněž návrh řešení veřejného prostoru."
Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) k danému tématu realizoval veřejnou debatu v polovině dubna. Samotná urbanistická studie i další stupně dokumentace budou veřejně projednávány v průběhu jejich zpracování.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Zhotovitel je zároveň povinen provést srovnání jím připravovaných výstupů s v minulosti zpracovaným investičním záměrem na dílčí zahloubení ulice Bohumínské v úseku vymezeném ulicemi Dědičná a Těšínská. Posouzení musí být komplexní a postihnout různá hlediska – zda je zahloubení městotvorné, jaké bude mít nároky na prostor, čas, finance i jeho provázanost na ostatní dopravní toky. Přestože tento projekt řešil pouze část území, a náklady na něj jsou velmi vysoké, jedná se o variantu legitimní, kterou je nutné nadále brát v úvahu."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Město Ostrava dlouhodobě zlepšuje stav okolí řeky Ostravice na straně Moravské Ostravy. Řeku lemuje park, domy, včetně nově vznikajících univerzit, ulice. Na straně Slezské Ostravy je však charakter zcela jiný, ačkoli podél řeky je možné jít, její valnou část však devalvuje bariéra, kterou je komunikace Bohumínská, Frýdecká. Dnes jde o silnice lemované svodidly, s širokými jízdními pruhy, kde je téměř nemožné se pohybovat jinak než automobilem. Lidé zde chtějí jen přejít a co nejdříve odtud odejít pryč. Dokonce i některé domy se k Bohumínské otáčí zády."
Pavel Řihák, urbanista z MAPPA: "Pro rozvoj území je zásadní proměnit dopravní cestu v městskou ulici s atraktivní zástavbou a obchody v parteru, širokým chodníkem a cyklostezkou, se stromořadím a vozovkou s prioritou veřejné dopravy. Na takovouto ulici budou navazovat atraktivní veřejná prostranství, která dostanou nový význam. Jde především o Seidlerovo nábřeží, náměstí J. Gagarina nebo nový veřejný prostor u Slezskoostravské radnice."
Urbanistická studie by měla být hotova do jara příštího roku. Poté zhotovitel naváže jednotlivými investiční záměry, které nastaví konkrétní podmínky pro technickou realizovatelnost záměru. Odstranění bariér ve městě, lepší propojení jeho urbanizovaných částí, zklidnění vybraných úseků silnic a vytvoření bulvárů pro příjemný pohyb lidí. To jsou konkrétní aktivity, které vycházejí ze Strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017-2023, který se realizuje pod značkou fajnOVA. Aktivity vycházejí ze strategických cílů propojit město uvnitř i se světem a kultivovat prostředí pro život všech generací.
Frýdek-Místek se vrací ke svému historickému dědictví a dává mu nový život. Město aktivně pracuje na oživení objektů jako jsou Český dům, bývalá záložna a hotel Centrum, aby zabránilo jejich chátrání. Městský majetek má v budoucnu sloužit novému využití.
Frýdek-Místek zvelebil dlouho zanedbaný prostor před Kulturním domem Frýdek. Kompletní revitalizace stála přes 22 milionů. Součástí je kromě nové dlažby a chodníků také výsadba stromů. Ty budou čerpat vláhu z retenčních nádrží.
Pokračují úpravy vnitrobloku mezi ulicí T. G. Masaryka a Nádražní naproti novému sídlu městské policie ve Frýdku-Místku. V první etapě se opravila kanalizace a nyní se postupně řeší úprava venkovních ploch, parkování a prostor pro odpočinek obyvatel. Město reaguje na jejich podněty a plánuje i další úpravy.
Lidé v Horní Suché ukázali, že jim není lhostejný život jejich sousedů. Společná iniciativa přinesla konkrétní pomoc rodině malé Nelinky, která potřebuje dlouhodobou podporu při náročné péči.
Policisté vyjížděli na Štědrý den dopoledne k tragickému případu do Vratimova na Ostravsku. V jednom z domů nalezli muže bez známek života. Policie potvrdila, že šlo o násilnou smrt, případem se nyní zabývají krajští kriminalisté.
Ve Svinově letos poprvé vznikl obecní betlém. Nejde však jen o vánoční dekoraci, ale o nový
symbol setkávání, který má lidem v uspěchané době připomenout klid a pospolitost.
Poslední sobotu před Štědrým dnem se na náměstí Republiky konaly vánoční trhy. Vedle prodejních stánků nabídly také tvořivé dílny. V jedné z nich vznikla originální dřevěná socha pro Studénku.
Knihovna Petra Bezruče v Opavě přichází s výraznou novinkou. Po více než třiceti letech mění svůj vizuální styl. Má nové logo, nové barvy i moderní grafiku. Zároveň před hlavní budovu nechala instalovat výdejový box, díky kterému si lidé budou moci vyzvednout své knihy kdykoliv.
Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.
Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.
Slezské divadlo v Opavě se po dlouhých letech může konečně dočkat řešení svého největšího provozního problému. Zcela nevyhovujícího a zastaralého přístupu pro osoby se sníženou pohyblivostí. Město připravilo projekt nového venkovního výtahu. O osudu stavby teď rozhodují památkáři a Ministerstvo kultury.
Park za radnicí v Ostravě-Mariánských Horách by se měl výrazně proměnit. Radnice připravuje jeho revitalizaci a ještě před zahájením prací představila záměr místním obyvatelům. Ti se mohli zapojit do veřejné debaty a říct, co by v parku chtěli změnit.
Poslední léta přinesla významnou proměnu Bělského lesa, největší zelené plochy v Ostravě. Nyní zde přibyly nové povalové chodníky a další prvky, které propojily takzvané Starobělské Lurdy s kaplí Panny Marie Lurdské a studánku Matky Boží.
Ostrava poděkovala pěstounům na přechodnou dobu, kteří se starají o děti v krizových životních situacích. Na tradičním adventním setkání zaznělo nejen ocenění jejich práce, ale také výzva dalším lidem, aby se do této náročné formy péče zapojili.
Ostrava se už několik let snaží podporovat nápady občanů, kteří jsou ochotni přiložit ruku k dílu a vylepšit své okolí. Díky programu Tvoříme prostor už tak vznikla řada pozoruhodných projektů, jedním z nich je Fajna zastávka v Kunčičkách.
Ani letos nebude na Nový rok v Ostravě chybět velkolepý ohňostroj na kruhovém objezdu v Hrabůvce. Vedení radnice ujistilo občany že dvacetiminutovou show už po osmnácté odpálí 1.1. v 6 hodin večer a lidé se mohou těšit i na novinku.
Ostrava chce přeměnit Bohumínskou ulici na městskou třídu
Vydáno 12. července 2022 21:58, Ostrava-město, Jiří Cileček
Ostrava vyhlásila veřejnou zakázku na zpracování urbanistického návrhu proměny ulice Bohumínské, Frýdecké i jejich okolí. Cílem je proměnit je z pouhého transitu na městskou třídu,
eliminovat bariéry mezi Moravskou a Slezskou Ostravu a nabídnout nové možnosti rozvoje území.
ilustrační snímek ulice Bohumínská; zdroj foto: Magistrát města Ostravy
Podél zmíněných ulic, která jedna plynule přechází v druhou, se nachází řada nezastavěných ploch s potenciálem pro budoucí rozvoj Slezské Ostravy. Území tohoto městského obvodu postupně ožívá rekonstrukcemi původních staveb i výstavbou nových domů, které vyplňují proluky nebo vymezují nová veřejná prostranství. Vzniká zde moderní bydlení, které Ostrava tolik potřebuje. Díky tomu se území od Hladnovského kopce až k řece Ostravici stává čím dál atraktivnější. Samotná ulice však představuje zátěž pro nejbližší okolí a zároveň představuje bariéru, chybí adekvátní plynulé a bezpečné propojení obou městských částí.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Návrh, který vzejde z aktuálně vypsané zakázky města, musí zohledňovat potenciál rozvoje vymezené části Slezské Ostravy a zároveň přeměnu současných dopravních komunikací o celkové délce cca čtyři kilometry v plnohodnotnou městskou třídu. Očekává se, že přinese řešení pro plynulé a bezpečné propojení Slezské a Moravské Ostravy a návrh kompaktní městské struktury s pobytovými veřejnými prostranstvími. Obsahem zakázky je mimo jiné dopravní řešení, které zohlední všechny druhy pohybu ve městě a vytvoří prostor jak pro pěší a cyklisty, tak pro veřejnou hromadnou i individuální automobilovou dopravu. Součástí je rovněž návrh řešení veřejného prostoru."
Městský ateliér prostorového plánování a architektury (MAPPA) k danému tématu realizoval veřejnou debatu v polovině dubna. Samotná urbanistická studie i další stupně dokumentace budou veřejně projednávány v průběhu jejich zpracování.
Gabriela Pokorná, mluvčí Ostravy: "Zhotovitel je zároveň povinen provést srovnání jím připravovaných výstupů s v minulosti zpracovaným investičním záměrem na dílčí zahloubení ulice Bohumínské v úseku vymezeném ulicemi Dědičná a Těšínská. Posouzení musí být komplexní a postihnout různá hlediska – zda je zahloubení městotvorné, jaké bude mít nároky na prostor, čas, finance i jeho provázanost na ostatní dopravní toky. Přestože tento projekt řešil pouze část území, a náklady na něj jsou velmi vysoké, jedná se o variantu legitimní, kterou je nutné nadále brát v úvahu."
Zuzana Bajgarová, náměstkyně primátora: "Město Ostrava dlouhodobě zlepšuje stav okolí řeky Ostravice na straně Moravské Ostravy. Řeku lemuje park, domy, včetně nově vznikajících univerzit, ulice. Na straně Slezské Ostravy je však charakter zcela jiný, ačkoli podél řeky je možné jít, její valnou část však devalvuje bariéra, kterou je komunikace Bohumínská, Frýdecká. Dnes jde o silnice lemované svodidly, s širokými jízdními pruhy, kde je téměř nemožné se pohybovat jinak než automobilem. Lidé zde chtějí jen přejít a co nejdříve odtud odejít pryč. Dokonce i některé domy se k Bohumínské otáčí zády."
Pavel Řihák, urbanista z MAPPA: "Pro rozvoj území je zásadní proměnit dopravní cestu v městskou ulici s atraktivní zástavbou a obchody v parteru, širokým chodníkem a cyklostezkou, se stromořadím a vozovkou s prioritou veřejné dopravy. Na takovouto ulici budou navazovat atraktivní veřejná prostranství, která dostanou nový význam. Jde především o Seidlerovo nábřeží, náměstí J. Gagarina nebo nový veřejný prostor u Slezskoostravské radnice."
Urbanistická studie by měla být hotova do jara příštího roku. Poté zhotovitel naváže jednotlivými investiční záměry, které nastaví konkrétní podmínky pro technickou realizovatelnost záměru. Odstranění bariér ve městě, lepší propojení jeho urbanizovaných částí, zklidnění vybraných úseků silnic a vytvoření bulvárů pro příjemný pohyb lidí. To jsou konkrétní aktivity, které vycházejí ze Strategického plánu rozvoje města Ostravy na období 2017-2023, který se realizuje pod značkou fajnOVA. Aktivity vycházejí ze strategických cílů propojit město uvnitř i se světem a kultivovat prostředí pro život všech generací.