"Trhy, co se hledají jsou ve své podstatě unikátní projekt, který, si troufám říci, nemá v ČR obdoby. Jedná se o nekomerční projekt. Nekomerční je tím, že se snažím o vytvoření atraktivního a finančně dostupného prodejního prostředí v centru města. Komerční nájmy mohou zaplatit pouze velké firmy, které bohužel už většinou nehledí na kvalitu výrobku či potraviny, ale kvantitu," říká organizátorka projektu, Michaela Halfarová.
V době dostatku potravin i produktů z masové produkce se chtějí Trhy, co se hledají jednoznačně zaměřit na kvalitní maloprodukci. Na jedné straně tak plánují vytvořit zázemí pro malé zemědělce, lokální producenty a malé a začínající značky, Ostravanům pak umožní nákup těch nejkvalitnějších potravin a produktů.
Michaela Halfarová ale chce dát projektu také sociální rozměr. "Nesmírně ráda bych zapojila i obyčejné babičky, které si na své zahrádce pěstují deset řádků brambor z čehož si jeden nechají a zbytek prodají na trzích. Ony totiž ty babičky se o ty brambory starají s láskou, mandelinky sbírají ručně a nevyužívají různých urychlovadel a chemických sloučenin, které nám naše moderní a uspěchaná doba nabízí. Takových lidí, kteří se snaží vše dělat poctivě a postaru začíná být čím dál více, dokonce i v našem kraji."
Michaela Halfarová by do projektu ráda zapojila také nějakou organizaci, která se stará o seniory a poskytla tak pracovní příležitost aktivním seniorům. "Napadá mě stánek se specialitami našich babiček a dědečků. Takové domácí nudle od babičky jsou přeci nejlepší, že ano?"
Součástí pravidelných trhů by měla být v budoucnu také jídelní zóna, kde by si lidé mohli dát něco k snědku.
Trhy, co se hledají jsou, podle organizátorky trhy s přesahem. "Jsou určité zásady a hodnoty, které jsou pro nás důležité. Proto jsem vytvořila několik pilířů, které jsou pro nás stěžejní:
1) zakládáme si na podpoře lokálních surovin, farmářů a malých či začínajících podnikatelů
2) našim cílem je zvýšení kvality a spektra čerstvých, lokálních potravin a jejich dostupnost
3) dbáme na ekologii a snažíme se o redukci zbytečných plastů. Proto naše prodejce žádáme o alternativní řešení
4) chceme vrátit život do centra Ostravy, vytvořit tradici a vybudovat komunitu lidí, kteří se tam budou scházet
5) klademe důraz na celkový vizuál a design trhů
6) bude-li zájem, zapojíme aktivně místní seniory," říká Michaela.
Pilotní Trhy, co se hledají proběhly 17. listopadu v Trojhalí, v rámci dalšího ročníku Restaurant dne.
"Restaurant Day nám dal příležitost se v tento jejich ročník zúčastnit za zvýhodněných finančních podmínek, za což jsem velmi ráda a tímto jim veřejně děkuji. Nastavili jsme si pravidla tak, abychom si nekonkurovali ba naopak pomáhali. Na Restaurant Day se lidé přišli najíst a k nám na trhy nakoupit suroviny domů."
Zájem Ostravanů dává tušit, že o kvalitní potraviny a produkty je velký zájem. Lidé mohli nakoupit například marmelády Solertus, se kterými paní Melišová slaví světové úspěchy v Mezinárodní soutěži World's Original Marmalade Awards Dalemain Cumbrie, kde získala jednu stříbrnou a dvě bronzové medaile. Její sirup ze smrkových výhonků (2018) a bylinný čaj (2017) vyhrály také Regionální potravinu MSK.
Mezi další esa patřil také med pana Klinkovského z Med Ostrava, který v tomto roce získal ocenění med roku 2018. Rodinná pekárna Tutto z Lubna, která dovezla svůj kváskový chléb nebo chilli marinády od Gaston chilli, kteří si chilli sami pěstují a vyrábí bez konzervantů a umělých ochucovadel.
Dalším prodejcem a také prvním vyprodaným stánkem bylo ostravské Usuš to Maso. "Také velmi zajímavý příběh mladého kluka, který se rozhodl jít proti proudu a vyrábět sušené maso ručně, nikoli strojově. Rozdíl v mase poznáte okamžitě, samozřejmě vše bez konzervantů a umělých ochucovadel," dodává Michaela.
Nakoupit jste mohli také kozí a ovčí produkty od gurmánské mlékárny Bon Lait, čerstvou zeleninu z ekostatku Vorličtí a květinové vazby převážně z rostlin naší domoviny od květinářky Míši. Byť nejde o lokální potravinu, nepřetržitá fronta stála také u stánku Virunga, který nabízel bio ekologické ovoce z Ugandy.
"Kapacitu nabízených stánku jsme vyplnili na 100%, určitě bychom zvládli dvojnásobně více, ale takové kapacity stánků k pronájmu Trojhalí zatím nemá. Prakticky okamžitě jsme dostávali nadšené zprávy, se zájmem o to, kdy budou trhy zase. Velmi mě to těší a motivuje v dalších jednáních o budoucnosti trhů," raduje se Michaela.
Pokud Vás Trhy, co hledají zajímají, stačí je sledovat na sociálních sítích instagram a facebook.