Národní divadlo moravskoslezské připravuje pro fanoušky muzikálu výjimečný počin: coby vrchol letošní mimořádně úspěšné sezóny nabídne soubor opereta/muzikál autorský krimimuzikál Fantom Londýna na motivy příběhu Jacka Rozparovače. Ke spolupráci na novém díle byli přizváni renomovaní autoři: textař Michael Prostějovský, který například přebásnil do češtiny libreto ke kultovnímu muzikálu Jesus Christ Superstar, a hudební skladatel Radim Smetana. Autory libreta, tedy příběhu a dialogů, jsou mladí tvůrci Pavel Bár a Lumír Olšovský, který je zároveň režisérem inscenace.
Umělecká šéfka souboru Gabriela Petráková vysvětluje: "Pan ředitel Nekvasil mi nabídl demosnímky původního projektu Radima Smetany. Ty se mi velice líbily, a tak jsem okamžitě začala přemýšlet, kdo by se na této práci mohl podílet. Michaela Prostějovského nápad zaujal natolik, že se původní konzultace proměnila ve spoluautorství. Nakonec mám pocit, že nám z toho vyšel takový náš muzikálový tým snů. A taky jsem ráda, že vedení našeho divadla tento projekt podpořilo tak mimořádným způsobem. Dělat autorský muzikál v domácích podmínkách českého divadla se nepovede každý den."
Hudební skladatel Radim Smetana je autorem řady vážných skladeb a zkušenosti má i na poli muzikálu. S původní myšlenkou na nový projekt přišel právě on: "Operu samozřejmě chápu jako vrchol skutečného umění. Klasickou hudbu mám rád a sám ji také skládám. Nicméně hudební divadlo dneška, které současně poutá i baví, je právě muzikál. Chtěl jsem něco takového napsat, protože jsem byl zvědavý na možnosti tohoto žánru a měl jsem k tomu dobré téma. Jsem rád, že se Národní divadlo moravskoslezské nebálo podpořit něco současného a nového. Je to vždycky velké dobrodružství."
Textař Michael Prostějovský už se v NDM podílel na dvou úspěšných inscenacích, a vyústěním této spolupráce je právě Fantom Londýna: "Zdejší soubor získal v posledních sezónách zkušenosti, které mu ostatní scény u nás mohou závidět. Marguerite, to byla světová premiéra zahraničního titulu a navíc s velkými světovými autory takříkajíc přímo na místě činu. Pak přišel muzikál skutečných superlativů, tedy Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, jedno z nejúspěšnějších muzikálových děl 20. století. Řekli jsme si, že dalším logickým krokem je muzikál vlastní, ovšem podle pravidel, která platí v Londýně nebo New Yorku či ve Vídni. Prostě tam, kde se skutečně dobrý muzikál dělá, tedy nikoli horkou jehlou za šest měsíců a s kolekcí písniček-hitů, které nesouvisí s dějem. Jsem rád, že pokračujeme přesně tak, jak jsme si před rokem a půl předsevzali. Od týmové tvorby ke scénickému čtení, před námi jsou první zkoušky a samozřejmě nakonec premiéra. Máme před sebou ještě několik týdnů perné práce, ale všichni herci se do toho vrhli s nadšením. To je důležitý lakmusový papírek. Myslím, že kdyby je samotné to nebavilo, nemohl by muzikál Fantom Londýna mít šanci ani u diváků. Naštěstí mám pocit, že hovoříme společnou řečí."
Přípravy scénáře a písní zabraly více než rok a půl intenzivní kreativní práce. Na počátku všech tvůrčích záměrů stála myšlenka vytvořit původní autorský muzikál, který by odpovídal pojetí a estetice současné tvorby velkých hudebně prokomponovaných muzikálů, které mají diváci možnost vidět především v zahraničí. Jako důležitý prvek muzikálu zvolili tvůrci žánr detektivního příběhu, kde divák do poslední chvíle netuší, která z postav je skutečným Jackem Rozparovačem.
RADIM SMETANA (1950) hudební skladatel
Po studiu na Státní konzervatoři v Praze, v oborech skladba a hoboj, získal další vzdělání v oboru skladby na pražské AMU. Během své kariéry působil jako aktivní hudebník v oblasti vážné i populární hudby. V 70. a 80. letech hrál v doprovodných skupinách Petra Spáleného, Michala Tučného, Pavla Bobka, Jiřího Schellingera a Lenky Filipové. Jako hudebník a herec byl v letech 1986-1990 externím členem divadla Semafor ve skupině Josefa Dvořáka. Řadu let působil jako redaktor a hudební dramaturg Československého rozhlasu. V devadesátých letech se stal dramaturgem, zástupcem šéfredaktora a posléze producentem Centra divadelní a hudební tvorby České televize. Kromě toho se věnoval pedagogické činnosti na Státní konzervatoři v Praze a působil v řadě mezinárodních organizací, jako např.: International Music Zentrum ve Vídni, European Broadcasting Union. Jako koproducent spolupracoval na mezinárodních výměnách s televizními stanicemi BBC, ORF, ZDF ad. Coby skladatel vážné hudby je autorem řady skladeb, např.: Dvě smyčcová kvarteta, symfonické skladby Obraz pro orchestr a Sinfonia, Sonáta pro violoncello klavír, Kantáta na slova básně J. Kainara, oratorium Adam a Eva, kompozice Tichounce pro kytaru a vibrafon, Sonáta pro klavír, Trebbia - legenda o řece. Kromě toho je autorem řady skladeb z oblasti jazzové hudby, věnuje se tvorbě šansonů a populárních písní. Zejména v 80. letech psal scénickou hudbu pro divadelní inscenace v Čechách a na Moravě (Pardubice, Olomouc, Český Těšín, Praha). Pro Těšínské divadlo napsal hudbu k muzikálu Štěňata (1994).
MICHAEL PROSTĚJOVSKÝ (1948) písňové texty
Textař, libretista, rozhlasový novinář a producent. Jako autor napsal v 60. a 70. letech 400 písňových textů pro přední české interprety (Nářek převozníka, Šípková Růženka, Pět havranů, Řekněte, odkud vás znám, Do re mi la, Podej mi ruku a projdem Václavák, Když písně lžou, Agáta). V tehdy největší československé gramofonové firmě Supraphon pracoval jako šéf dramaturgie a produkce. Studoval divadelní a filmovou vědu se zaměřením na hudební divadlo a po svém odchodu do Německa počátkem 80. let měl možnost důkladně poznat muzikálové produkce jak v této zemi, tak i v Londýně a New Yorku. Osmnáct let pracoval jako redaktor německých rozhlasových stanic Deutschlandfunk a Deutsche Welle. Od počátku 90. let je jedním z těch, kteří budují moderní muzikálovou scénu v Praze. Je především autorem českých libret muzikálů Andrewa Lloyda Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar (Divadlo Spirála, Praha 1994), Joseph and the Amazing Techniolor Dreamcoat (Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť; MdB Brno, 2006, NDM Ostrava, 2012) a Evita (MdB Brno, 2009) a přebásnil verše angloamerického básníka T. S. Eliota pro české uvedení muzikálu Cats (Kočky) stejného skladatele (Divadlo Milénium, Praha 2004). Pro Městské divadlo Brno přebásnil rovněž rockový muzikál Michaela Kunzeho a Sylvestra Levayho Mozart!, který na této scéně měl českou premiéru v roce 2009. Napsal texty k původnímu pohádkovému titulu - muzikálu pro rodiny s dětmi Popelka (Divadlo GOJA Music Hall, Praha 2000). Pro projekt muzikálové adaptace opery Antonína Dvořáka Rusalka - Muzikál (Divadlo Milénium, Praha 1999), který byl jeho nápadem, přepracoval nejen libreto, nýbrž byl rovněž spoluproducentem a uměleckým šéfem pražské inscenace. V roce 2008 (Divadlo J. K. Tyla, Plzeň) měl českou premiéru s jeho přebásněním libreta klasický americký muzikál Richarda Rodgerse a Oskara Hammersteina II. Carousel (Kolotoč) a o rok později vytvořil české texty ke Kalmánově operetě-muzikálu Vévodkyně z Chicaga. S libretistou Alainem Boublilem osobně spolupracoval při českém přebásnění na světové premiéře přepracované verze jeho muzikálu Marguerite (NDM Ostrava, 2010).