Expozice současných závodních motorek a vozů končí v pátek 18. dubna, raritní historické kousky však budou k vidění do konce měsíce.
„Projekt je unikátní v tom, že se nám podařilo na jednom místě soustředit jak současné závodní motorky a vozy, tak raritní stroje. Část vystavovaných kousků byla vyrobena mezi válkami, část pochází z poválečného Československa. Jsme rádi, že jsme mohli zprostředkovat široké veřejnosti kus motoristické historie," uvedl předseda představenstva Ostrava bezpečná doprava Dalimil Frič, který se spolupodílel na organizaci výstavy.
Průběh výstavy si pochvaluje i marketingový manažer Fora Nová Karolina Tomáš Lučan. Obchodní a zábavní centrum poskytlo výstavě celou prodejní jednotku, v níž organizátoři zaparkovali historické motorky spolu s novějšími modely. Další motorky a vozy našly své místo v pasážích v prvním a druhém patře.
„Lidé začali na výstavu přicházet ještě před tím, než jsme ji oficiálně otevřeli. Každý den získáváme pozitivní ohlasy od návštěvníků. Řada z nich přitom zavítala do našeho obchodního centra poprvé, což nás nesmírně těší. Přesně toto je naším cílem. Chceme přinášet různorodý program, který bude zajímavý pro širokou veřejnost a obohatí kulturní život ve městě," řekl Lučan.
Kladná odezva veřejnosti taktéž nadchla majitele historické sbírky motocyklů Miroslava Rybičku, který stroje do Fora Nová Karolina zapůjčil. „Zvlášť jsem rád, že výstava zaujala mladou generaci. Ta totiž neví a příliš nemá odkud vědět, že Československo patřilo po 2. světové válce mezi světovou špičku ve výrobě motocyklů. Výstava je toho skromným dokladem," prohlásil Rybička.
Z domácí provenience vyzdvihl například motorku JAWA 350 z roku 1959. „Již po dvou letech od data výroby byl motor tak dobře vyladěný, že jezdci Gustav Havel a František Šťastný vyhráli 2. a 3. místo na mistroství světa v roce 1961," dodal Rybička.
Na obligátní otázku, kterého vystavovaného kousku si cení nejvíce, odpověděl následovně: „Sběratel vám řekne, že každá motorka je interesantní, každá má svoje přednosti. Zvlášť si však cením, že mám ve sbírce model La Mondiale Super Sport 500 Chaise Motor z roku 1927."
Motorka byla představena na světové výstavě v Paříži v roce 1937 a sběrateli se do rukou dostala později již v dezolátním stavu. „Potkalo mě to štěstí, že jsem koupil vrak tohoto stroje a tehdy jsem nevěděl, co vlastně mám. Až poté jsem se dozvěděl, že na světě bylo vyrobeno pouze sedm kusů tohoto modelu," přiblížil historii stroje Rybička.
Ačkoliv výstava současných motorek a vozů končí v pátek 18. dubna, historické kousky si lze prohlédnout do konce měsíce.