Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

V Lomnici na Bruntálsku působí jediná státní Montessori škola v celém okrese

Bruntál |

Když se řekne Montessori škola, vybaví se každému jakýsi alternativní systém vzdělávání. Málokdo však přesně ví, na čem je založen. V Lomnici nedaleko Bruntálu existuje v okrese jediná škola Montessori pro děti 1. stupně, která je státní. Zajeli jsme se tam podívat.

Ve škole Montessori nejsou klasické třídy, lavice ani katedra. Pouze pracovní místa pro děti a jejich samostatnou práci.

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: "Přizpůsobujeme potřebám dětí to, co je pro ně přirozené, to znamená, že konkrétně tady u nás ve věku 6 až 11 let tady máme děti. Pro ně je přirozené, pracovat ve skupinkách, diskutovat a volit si činnost podle svého zájmu. Máme tady i Montessori školku, ve které nejsou hračky, jsou tam pomůcky, samozřejmě jiné, než máme tady ve škole, ale ta školka se de facto točí kolem praktického života, kde se děti učí přelévat, přesypávat, mají tam i pracovní stoleček, kde třeba vytváří něco, pak tam mají ponk, kde můžou kladívkem zatloukat věci, je to postavené na tom praktickém životě a ty děti to baví.“

Děti se mohou ve škole volně pohybovat a vybírat si úkoly a pomůcky z předem stanoveného seznamu podle svého zájmu. Vyučování začíná tzv. Komunitním kruhem

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: „Na tom komunitním kruhu si řekneme takové ty základní věci, co se bude ten den dít, popřípadě děti sdílí své zážitky, co potřebují nám říct. Když skončí komunitní kruh, tak nemáme klasické 45 minutové hodiny, ale jedem v tříhodinovém bloku, kdy děti si volí činnost dopoledne samy, mají k dispozici vypsané klíčové lekce. Ty lekce trvají dle potřeby, většinou tak 15 minut, není potřeba tomu více pověnovat čas, oni pak mají následnou práci, kterou si taky plní, jak potřebují, jak se jim chce, jak si to rozvrhnou a vlastně ve čtvrtek kontrolujeme zadanou práci.“
Klárka: „Já musím poskládat ten příběh, jak to jde za sebou a potom podle slovních druhů tam naskládat to, co se tam dělo.“
Nikča a Anežka: „My tady děláme světové památky. To jsou takovéhle obrázky vlastně, tady jsou další obrázky a to pak k tomu přidáváme. Potom, jak to budeme mít všechno doskládané, tak.“
Petr: „Já mám pomůcku města krajů a přidávám tam kartička s městy ke krajům. Takhle třeba Prahu přidám do Středočeského kraje.“
Lola: „Tady mám pojmenovat tahle hrady, přidat k tomu jmenovky. My se to učíme, když máme nějaké kraje a tam ty hrady jsou zamíchané.“
Ema: „Tady se musí dát stádium vývoje motýla a tady jsou takové kolečka a na to jsou napsané informace o motýlech a tady jsou takové otázky a tady jsou odpovědi.“

Klárka: „Když třeba tohle budu mít hotové, tak to takhle otočím, aby paní učitelky věděly, že už to je hotové.“

Systém výuky klade nároky na samostatnost dětí, ale i na kvalitu pedagogů.

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: „Ty nároky na pedagogy jsou opravdu vysoké, kdy musíte opravdu sami v sobě přetvořit, alespoň já jsem to tak měla, ten přístup, to myšlení de facto, velmi mi k tomu pomohl Montessori kurs, který jsem si dělala v Praze. Úplně mi to změnilo nahlížení jak na ty děti, tak na ten vzdělávací obsah. Je to opravdu náročnější, ale vidíme, že to má smysl.“

S navázáním na druhý stupeň dle školy děti nemají žádný problém. Přechází většinou do běžných základních škol nebo mají možnost Montessori školy pro 2. stupeň, která je v Krnově, není však státní, ale soukromá.

Nahlásit chybu


K tématu

V Rychvaldě při slavnostním setkání ocenili pracovníky škol a školek

29. března 2025 17:18 | Rychvald | Libor Běčák

V Kulturním domě v Rychvaldě se 28. března sešli učitelé a nepedagogičtí pracovníci rychvaldských škol a školek. Starostka města jim u příležitost Dne učitelů poděkovala za jejich práci ve školství.

Malotřídní rychvaldská škola Václavka pořádala Den otevřených dveří

15. března 2025 13:02 | Rychvald | Libor Běčák

Den otevřených dveří pořádala malotřídní expozitura rychvaldské základní školy v místní části zvané Václav.

Školy volají po odbornících, kteří se věnují šikaně i jiným problémům mezi žáky

30. května 2025 11:04 | Havířov | Bára Kelnerová

Učitelé se stále více potýkají s různými negativními projevy u žáků, včetně šikany. Pomocnou ruku školám nabízí ADRA formou besed.


Nedorazila k lékaři a má vypnutý telefon. Rodina měla strach o život ženy z Havířova

Včera 22:38, vydáno včera 18:18 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Rodina i policisté intenzivně pátrali po mladé ženě z Havířova. Nedorazila k lékaři a měla vypnutý telefon. Rodina měla strach o její život. Po několika hodinách od zveřejnění pátrání se žena vrátila domů.

Rychlá reakce zachránila život. Muž po kolapsu poděkoval svým hrdinům v rámci jejich oceňování na ostravské radnici

22. prosince 2025 10:49 | Ostrava-město | Yvona Fajtová

Předvánoční čas přinesl do prostor Nové radnice silné lidské setkání. Po několika týdnech se zde znovu potkal 41letý muž s lidmi, kteří mu na konci listopadu zachránili život. Muž tehdy zkolaboval v práci v Ostravě-Mariánských Horách a bez rychlé pomoci by neměl šanci přežít.

Vánoční přání hejtmana Moravskoslezského kraje

22. prosince 2025 15:18 | Celý MS kraj | Redakce

Hejtman Josef Bělica (ANO) přeje, nejen všem obyvatelům Moravskoslezského kraje, pohodové a klidné Vánoce.

Autobus srazil školáka, skončil v péči záchranářů. Policie hledá svědky nehody.

Včera 11:04 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Policie s zabývá okolnostmi dopravní nehody v Šenově u Nového Jičína. Autobus srazil nezletilého chodce. Ten utrpěl zranění. Policie žádá svědky události o bližší informace.

I ve vyšším věku jsou aktivní a inspirují ostatní. Ostrava ocenila seniory roku 2025

22. prosince 2025 14:36 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Ostrava ocenila seniory, kteří i ve vyšším věku zůstávají aktivní a inspirují své okolí. Seniorkou roku se stala Milada Němčíková, město udělilo také dvě čestná uznání a ocenilo i jeden Klub seniorů roku.


Odpalovali pyrotechniku na střeše, ta začala hořet. Hasiči zachránili majetek za 10 milionů

Včera 10:14 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Při odpalování pyrotechniky začala hořet střecha. Hasiči uhasili požár během patnácti minut a zachránili majetek ve výši 10 milionů korun. Naštěstí se nikomu nic nestalo. Škoda je odhadovaná na 100 tisíc korun. Hasiči upozorňují na opatrné zacházení s pyrotechnikou, obzvlášť při novoročních oslavách.

Na taktiky podvodníků upozorňuje policejní kalendář

Včera 8:21 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Policie České republiky rozdala seniorům v Novém Jičíně kalendáře na rok 2026. Nešlo ovšem jen o společenskou pozornost, obsahují varování před současnými hrozbami, před falešnými bankéři a jinými podvodníky.

Prořezával stromy a kmen mu poranil nohu. Záchranné složky zasahovaly v obtížném lesním terénu

Včera 9:05 | Celý MS kraj | Anna Břenková

Když řezal větve stromu, kmen mu poranil nohu. Muž se zranil v těžko přístupném místě u obce Vyšní Lhoty. Díky technické pomoci horské služby a hasičů se zraněný dostal do sanitky a byl převezen do nemocnice.

Lidé bez domova usedli v Novém Jičíně k vánočnímu obědu

22. prosince 2025 11:00 | Nový Jičín | Petra Dorazilová

Novojičínská Charita uspořádala už v těchto dnech vánoční oběd pro lidi bez domova. Pro své klienty připravila štědrovečerní pokrm a drobné dárky.

Adra pořádá kroužky pro děti s autismem, Frýdek-Místek je podporuje

21. prosince 2025 17:34 | Frýdek-Místek | Tomáš Tikal

Frýdek-Místek podporuje charitativní organizaci Adra už od roku 2020 a výjimkou není ani letošní rok. Tentokrát dostaly potřebné vybavení kroužky pro děti s poruchou autistického spektra.

Na obchvatu Bruntálu probíhají práce i v zimním období

22. prosince 2025 15:34 | Bruntál | Karel Soukop

Řidičům i obyvatelům Bruntálska se již brzy uleví. Jihovýchodní obchvat Bruntálu odvede velkou část tranzitní osobní i nákladní dopravy z centra města. Jeho stavba byla započata v březnu loňského roku a má trvat 27 měsíců.

Vánoční příběh pro školy, školky i veřejnost v městském divadle sehrála místní ZŠ Amos

19. prosince 2025 10:30 | Bruntál | Karel Soukop

Bruntálská ZŠ Amos je jedinou v celém regionu, která si stále drží tradici hraní divadel pro veřejnost. Při současném časovém i pracovním přetížení učitelů ve školách jde opravdu o úctyhodné aktivity. Každoročně v zimě a v létě škola připravuje představení v městském divadle.

Děti dětem – starší zahráli pohádku s výchovou i poučením předškolákům z bruntálských školek

18. prosince 2025 18:53 | Bruntál | Karel Soukop

Jen málo základních škol dnes z časových důvodů hraje vlastní divadla či pohádky. V Bruntále se do toho opět po letech pustili na 1. základní škole. Starší žáci z 8. a 9. tříd nacvičili pohádku pro předškoláky ze všech místních mateřských škol. Navíc do ní vložili i výchovné a vzdělávací prvky.

Vánoční příběh pro školy, školky i veřejnost v městském divadle sehrála místní ZŠ Amos

17. prosince 2025 11:41 | Bruntál | Karel Soukop

Bruntálská ZŠ Amos je jedinou v celém regionu, která si stále drží tradici hraní divadel pro veřejnost. Při současném časovém i pracovním přetížení učitelů ve školách jde opravdu o úctyhodné aktivity. Každoročně v zimě a v létě škola připravuje představení v městském divadle.

Brněnští skauti přivezli letošní Betlémské světlo do Jeseníků, letos dokonce o týden dříve

16. prosince 2025 10:00 | Bruntál | Karel Soukop

Také letos již do Jeseníků dorazil plamínek, odebraný z věčného ohně v betlémské jeskyni v Palestině. Jako symbol míru a přátelství ho již od roku 1989 přivážejí skauti z Brna, navazující na původní aktivitu rakouských exilových skautů.

Do Jeseníků dorazilo letošní Betlémské světlo, do Bruntálu ho přivezli skauti z Brna

15. prosince 2025 11:16 | Bruntál | Karel Soukop

Také letos již do Jeseníků dorazil plamínek, odebraný z věčného ohně v betlémské jeskyni v Palestině. Jako symbol míru a přátelství ho již od roku 1989 přivážejí skauti z Brna, navazující na původní aktivitu rakouských exilových skautů.

V Lomnici na Bruntálsku působí jediná státní Montessori škola v celém okrese
Vydáno 14. dubna 2024 18:38, Bruntál, Karel Soukop
Když se řekne Montessori škola, vybaví se každému jakýsi alternativní systém vzdělávání. Málokdo však přesně ví, na čem je založen. V Lomnici nedaleko Bruntálu existuje v okrese jediná škola Montessori pro děti 1. stupně, která je státní. Zajeli jsme se tam podívat.

Ve škole Montessori nejsou klasické třídy, lavice ani katedra. Pouze pracovní místa pro děti a jejich samostatnou práci.

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: "Přizpůsobujeme potřebám dětí to, co je pro ně přirozené, to znamená, že konkrétně tady u nás ve věku 6 až 11 let tady máme děti. Pro ně je přirozené, pracovat ve skupinkách, diskutovat a volit si činnost podle svého zájmu. Máme tady i Montessori školku, ve které nejsou hračky, jsou tam pomůcky, samozřejmě jiné, než máme tady ve škole, ale ta školka se de facto točí kolem praktického života, kde se děti učí přelévat, přesypávat, mají tam i pracovní stoleček, kde třeba vytváří něco, pak tam mají ponk, kde můžou kladívkem zatloukat věci, je to postavené na tom praktickém životě a ty děti to baví.“

Děti se mohou ve škole volně pohybovat a vybírat si úkoly a pomůcky z předem stanoveného seznamu podle svého zájmu. Vyučování začíná tzv. Komunitním kruhem

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: „Na tom komunitním kruhu si řekneme takové ty základní věci, co se bude ten den dít, popřípadě děti sdílí své zážitky, co potřebují nám říct. Když skončí komunitní kruh, tak nemáme klasické 45 minutové hodiny, ale jedem v tříhodinovém bloku, kdy děti si volí činnost dopoledne samy, mají k dispozici vypsané klíčové lekce. Ty lekce trvají dle potřeby, většinou tak 15 minut, není potřeba tomu více pověnovat čas, oni pak mají následnou práci, kterou si taky plní, jak potřebují, jak se jim chce, jak si to rozvrhnou a vlastně ve čtvrtek kontrolujeme zadanou práci.“
Klárka: „Já musím poskládat ten příběh, jak to jde za sebou a potom podle slovních druhů tam naskládat to, co se tam dělo.“
Nikča a Anežka: „My tady děláme světové památky. To jsou takovéhle obrázky vlastně, tady jsou další obrázky a to pak k tomu přidáváme. Potom, jak to budeme mít všechno doskládané, tak.“
Petr: „Já mám pomůcku města krajů a přidávám tam kartička s městy ke krajům. Takhle třeba Prahu přidám do Středočeského kraje.“
Lola: „Tady mám pojmenovat tahle hrady, přidat k tomu jmenovky. My se to učíme, když máme nějaké kraje a tam ty hrady jsou zamíchané.“
Ema: „Tady se musí dát stádium vývoje motýla a tady jsou takové kolečka a na to jsou napsané informace o motýlech a tady jsou takové otázky a tady jsou odpovědi.“

Klárka: „Když třeba tohle budu mít hotové, tak to takhle otočím, aby paní učitelky věděly, že už to je hotové.“

Systém výuky klade nároky na samostatnost dětí, ale i na kvalitu pedagogů.

Barbora Šomodíková, zastupující ředitelka školy: „Ty nároky na pedagogy jsou opravdu vysoké, kdy musíte opravdu sami v sobě přetvořit, alespoň já jsem to tak měla, ten přístup, to myšlení de facto, velmi mi k tomu pomohl Montessori kurs, který jsem si dělala v Praze. Úplně mi to změnilo nahlížení jak na ty děti, tak na ten vzdělávací obsah. Je to opravdu náročnější, ale vidíme, že to má smysl.“

S navázáním na druhý stupeň dle školy děti nemají žádný problém. Přechází většinou do běžných základních škol nebo mají možnost Montessori školy pro 2. stupeň, která je v Krnově, není však státní, ale soukromá.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/bruntalsko/bruntal/11000042554/v-lomnici-na-bruntalsku-pusobi-jedina-statni-montessori-skola-v-celem-okrese