Nejatraktivnější vystoupení, jinak se o této ukázce mezi modeláři nemluvilo. Přijelo jich pět desítek z celé republiky, Rakouska, Maďarska i Slovenska.
Anketa, modeláři: 1. „Je to vrcholné vystoupení, ale je třeba velmi dobře hodnotit i lidi, kteří ta letadla postavili." 2. „Je to taková rarita, viděli jsme to už předminulý rok, pro veřejnost je to takové zajímavé, každý si to natáčí, také vytáhnu kameru." 3. „Je to umění, je to prakticky jako ve skutečnosti, ale navíc jsou ty modely ovládány ze země a o to je to horší, protože když někdo sedí v letadle, tak se daleko lépe řídí."
Čtyři letouny, zmenšenina francouzského letiště, pyrotechnika, zvukové efekty, repliky dvojplošníků, které jsou typické pro první světovou válku, útočí na francouzské letiště, ukázka trvá 12 minut.
Petr Řehák, spoluorganizátor akce: „Německý stroj napadne letiště Francouzů, ti jsou aktivováni a provedou sestřel toho německého stroje."
Mezi maketami letadel je také replika anglického stíhače. 900 hodin práce, 40 tisíc korun za materiál a asi 15 tisíc za vysílačku, to vše do letadla investoval 51letý modelář z Uherského Brodu, makety letounů různých velikostí dělá už 35 let.
Miroslav Kablásek, modelář: „Jmenuje se Camel F1 a byl to jeden z legendárních stíhačů, který ve vzduchu v roce 1916 vybojoval nadvládu proti Němcům. Rozměry jsou 3 metry a 10 centimetrů do šířky, hmotnost tohoto letadla je 19 kilogramů, obsah motoru je 120 cm a délka dva metry 10 centimetrů."
Na celém stroji lze vidět spousta mravenčí práce. Pan Kablásek pracuje jako dělník, po příchodu z práce se většinou okamžitě vrhne na letadla. Je šťastně ženatý, má totiž partnerku, která časově náročnou zálibu podporuje.
Danuše Kablásková, manželka modeláře: „Pokud se jede někam o víkendech létat, jezdím s manželem, oblečení na figurky pilotů manželovi a kamarádům šiji já."
Stejně jako všechno, mají také makety letedel úmrtnost. Letoun Camel F1 má pan Kablásek od jara, předchozí mu vydržel dva roky, stroje pak končí vesměs na skládce. I přes relativně malou životnost muž dělá nové a nové dvojplošníky. Proč?
Miroslav Kablásek, modelář: „Nevím, to tak na člověka přijde, letectví ho postihne a člověk to začne dělat. Je to taková srdeční záležitost každého a každý má nějakého koníčka, každý se musí nějak bavit."
Slet dvojplošníků je pro tvůrce replik letadel zahájením sezóny. Jaroslav Muroň, předseda pobeskydského aviatického klubu: „Další velká akce bude prvního a druhého srpna, zase o víkendu, a bude to slet velkých modelů letadel, na tuto akci tady bývá asi dvakrát více lidí, než dnes."
Na slet dvojplošníků se během dne přišlo podívat kolem pětiset lidí. Modeláři se snaží zaměřovat hlavně na děti, těm prostřednictvím atraktivních ukázek přibližují historii, hlavně první a druhou světovou válku.