Vypadá to jako aprílový žert, ale bohužel je to smutná realita. Nejvyšší správní soud v Brně rozhodl ve čtvrtek 31. března o další kasační stížnosti spolku Děti Země. Ten napadl rozsudek Krajského soudu v Ostravě, podle kterého byly všechny původní námitky v rámci stavby I. etapy obchvatu neopodstatněné a díky tomu se mohla vydat patřičná stavební povolení.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Nyní již nemůžu napsat, že se jedná o bezprecedentní rozhodnutí soudu, ale dovolím si napsat, že šílenství pokračuje. Včerejším dnem bylo opět rozsudkem NSS zrušeno stavební povolení ochvatu, tentokrát však jeho první části. Konkrétně se jedná o úsek mezi Chlebovicemi a Frýdlantskou ulicí."
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Rozhodnutí musíme plně prostudovat a samozřejmě ho respektujeme. Už teď ale můžeme při prvním rychlém prostudování říct, že se to zrušené stavební povolení netýká celé stavby. Jsou to zase jenom některé dílčí stavební objekty. Nicméně většinu z těch stavebních objektů my už máme hotovu. Stavební činnost se tady má přerušit pouze na jedné rampě. My předpokládáme, že ten dokument, který nebyl v projektové dokumentaci, tak dodáme a opět tím nabydeme stavební povolení v právní moci. Abychom mohli projít úspěšně kolaudací a zároveň zprovozněním, které jsme signalizovali na 30. června letošního roku."
Nejvyšší správní soud přitom 23. února rozhodl podobným způsobem, kdy znepravomocnil jedno ze stavebních povolení u druhé etapy obchvatu.
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "Je smutné, že se historie po tak krátké době opakuje a náš soudní systém se neumí poučit z důsledků jejich rozhodnuti. Opět nás čeká administrativní a právní peklo, věřím však, že se podaří jej překonat, tak jako se daří překonávat i v předchozím případu."
Spolek Děti Země si stěžoval, že krajská hygienická stanice ve svém vyjádření ke stavebnímu povolení nemá jasně stanoveny podmínky měření hluku po zprovoznění obchvatu. Stejná námitka mu vyšla u Nejvyššího správního soudu u nyní.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Já si dovolím tvrdit, že to je něco, jako kdyby soud vytkl a zastavil stavební povolení běžnému stavebníkovi, který staví rodinný dům s tím, že do projektu nenapsal, že v tom rodinném domě chce bydlet. Protože u každé silnice i dálnice, kterou postavíme, tak naprosto standardně a zcela samozřejmě vždy proměříme hlukovou zátěž. Podle rozhodnutí soudu se tedy zařídíme a respektujeme ho, ale zcela zbytečně komplikuje téměř hotovou stavbu."
Jakub Míček, náměstek primátora Frýdku-Místku/ANO/: "V současné době by měla stavba první části obchvatu pokračovat až do řízení Ministerstva dopravy na místě, kdy se opět rozhodne o nařízení nezbytných úprav – konzervačních prací – do vydání pravomocného stavebního povolení. U druhé části obchvatu je rozhodnutí o nařízení nezbytných úprav již vydáno a čeká se na to, až bude pravomocné – což by mohlo být již dnes, a to vzdáním se práva na odvolání ŘSD, SMFM, obce Dobrá a obce Staré Město."
V poslední době navíc spolek Děti Země protestoval proti stále pokračujícím pracím na stavbě obchvatu. Podle Ředitelství silnic a dálnic ale není možné jen tak práce zastavit.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Velká zásadní liniová stavba, jako je stavba dálnice, není zkouška v divadle, kde na tlesknutí režiséra všichni herci přestanou hrát. To je sled na sebe navazujících důležitých technologií, které musí na sebe navazovat nebo se nechat provézt, jinak by vznikaly školy. A my jsme vázáni i stavebním zákonem, který nám jasně říká, že pokud dojde k přerušení stavební činnosti, tak my jsme zodpovědní za to staveniště. To znamená, že musíme to staveniště zajistit tak, aby nedocházelo ke škodám. A to jak na zdraví, tak na majetku."
Vše v tomto týdnu řešila i kontrolní komise přímo na místě.
Jan Rýdl, mluvčí ŘSD: "Prošli jsme celou stavbu a přesně jsme identifikovali stavební objekty, kterých se toto rozhodnutí Nejvyššího správního soudu týká. Troufnu si tvrdit, velmi nešťastné, až absurdní rozhodnutí. Na těch stavebních objektech jsme stanovili, jakým způsobem tam bude přerušena činnost. Zároveň očekáváme přesné pokyny od Ministerstva dopravy, jakým způsobem a v jakém rozsahu máme zajistit to staveniště."
Druhou etapu ještě komplikuje sesuv půdy, ale ŘSD se stále drží plánu na její dokončení a zprovoznění do konce letošního roku.