Jsou ještě malí, ale jednou z nich možná vyrostou vážení programátoři. Tito školáci z Frýdku-Místku se rozhodli navštěvovat úplně nový kroužek programu Scratch.
Anketa: 1.) "Ještě jsem to nikdy nedělal, teď to dělám poprvé." – A proč ses dal na programování? – "Protože jsem si to chtěl zkusit a chtěl jsem se stát programátorem." 2.) "Nějaké zkušenosti s tím už mám, dělali jsme s tím ve škole. Neměl jsem co dělat nějaké dny, tak jsem si řekl, že budu chodit na kroužky." 3.) "Nemám zkušenosti." – A jaké to je zatím? – "Dobré."
David Plánička, vedoucí kroužku programování: "Některé děti už se s tím setkaly třeba na základních školách, takže to pro některé novinka není. U nás je to přímo novinka, začali jsme to nabízet v letošním roce poprvé. Je to taková varianta programování pro nejmenší nebo pro ty, kteří chtějí začínat s programováním."
Programováním se dnes na světě řídí téměř všechno. Pochopení psaného kódu může být ale velmi složité. Program Scratch je jednoduchá verze programování, kdy děti přímo vizuálně vidí, co dělají.
David Plánička, vedoucí kroužku programování: "Přes takové bloky skládají celý ten program a snaží se něco naprogramovat. Aktuálně pracujeme na nákupním seznamu, na receptu. Musí zjistit, na co ten recept je. Takže na to si přijdou sami a pomocí postavy sbírají různé suroviny, které se přičítají na seznam. Pak tam vidí všechno, co už sebrali a co ještě musí dosbírat."
Anketa: 4.) "Já s tím mám zkušenosti ze školy a přivedlo mě sem, že mě to ve škole bavilo a zajímalo." – A co teď zrovna děláš? Na čem pracuješ? – "Teď na listu a vymýšlení, co ten recept může být." 5.) "Celkem mi to jde, bych řekl. A já tady jsem, protože táta říkal, jestli bych nechtěl do nějakého kroužku, tak jsem si vybral tady programování ve Scratchi a baví mě to. Je to zábava."
David Plánička, vedoucí kroužku programování: "Ten Scratch samotný je dobrý na rozvíjení logického myšlení a myšlení celkově, jak mají být věci postupně. Tím, že to vidí graficky, tak přesně si mohou říct, co se stane. Co bude výsledkem toho a logicky si domyslet, co musí udělat, aby se dostaly k cíli. Je to koncipováno tak, že já ukazuju základní program, který si mohou děti udělat. A podle toho pokračují dál, relativně samy. Samy si tvoří další struktury toho programu, aby došly k tomu výsledku. Samozřejmě, když třeba si s něčím neví rady, tak přijdu na pomoc."
Z pohodných kroužků nabízí Středisko volného času Klíč například ještě Programování Arduino, Python nebo Malí herní vývojáři.