Jednu z výstavních síní Muzea Beskyd zaplnila letní výstava historických silničních kol, která uzavírá volnější cyklus Od drezín k bicyklu.
Jaromír Polášek, autor výstavy: "Z šedesáti kousků jsme tady nakonec vybrali těch 24 nejzajímavějších, nejlepších. Je to tak období 19:39, 1995, 1996- Žádný hliník, žádný carbon, žádná umělá hmota. Prostě klasické pájené rámy stříbrem, mosazí, kvalitní trubky. Jsou to většinou kousky hodně unikátní. Některé modely v té výstavě jsou v jednom exempláři v České republice."
Typickým příkladem takového unikátu je Griffon Grand Luxe – Randonneur PH52.
Jaromír Polášek, autor výstavy: "Ten je jenom jeden. Pak soukromé muzeum Štěrba Praha ho má v dámské verzi. A i z takových obyčejných plecháč Eska Sprint z roku 1953 se také moc nevidí. To je kuriozní tím, že je dvoucvrčková. Obrácený chod a před kopcem se kolo vyhodí z vidlice, otočí se o 180 stupňů, nasadí se řetěz a do kopce se šlape na větší pastorek. A tady třeba z Československých kuriozní Eska Sport s favoriťáckým upraveným rámem, který odpovídá rámům prvního a druhého ročníku závodu Praha – Berlín – Varšava. Tedy Závod Míru. Ale máme tady i třeba speciály, De Rosy, to jsou opravdu profesionální. Nebo je tam Colnago, to je nejvýkonnější závodník v historii. Vyhrál přes 530 závodů vrcholných. Říkalo se mu lidojed. Nikdo nebyl schopen jeho tempo udržet v té době."
Kola mají popisky, které představují jejich parametry a někdy i právě zajímavou historii.
Jaromír Polášek, autor výstavy: "Každé kolo, když má příběh a je po někom zajímavém, případně jsou i kola, u kterých máme dohledanou historii, tak je to lepší, to se velice cení. Je tady i nějaká literatura, nějaké ukázky komponentů a je tady i ta historie zpracovaná, samozřejmě do jednoho výstavního prostoru se toho více nevejde. Nemůžeme z toho zase udělat depozitář, to by nebylo pro lidi zajímavé."
Výstava bude v Muzeu Beskyd k vidění po celé prázdniny. Poslední výstavní den bude neděle 3. září.