Myšlenka založení vlastního dopravního podniku města Frýdku-Místku sahá hluboko do minulosti. Otázka, zda-li má město vlastnit svůj dopravní podnik, se řeší už několik volebních období.
Michal Pobucký (ČSSD), primátor města Frýdku-Místku: “Je to asi sedm let zpátky, kdy vznikla pracovní skupina, která se touto problematikou zabývala. Byli v ní zástupci všech politických stran. Z této pracovní skupiny vzešel názor, že by tady dopravní podnik měl být. Následovaly práce na analýze a na shánění odborných, nikoli politických, podkladů. Tyto podklady byly předloženy na posledním jednání zastupitelstva. Zastupitelé dostali dlouhosáhlou analýzu, která je přístupná pro všechny obyvatele města na internetových stránkách. Můžou se všichni podívat, že dopravní podnik je jedna z nejlepších variant, která je pro město Frýdek-Místek vhodná.”
Zpracovatelé analýzy se zabývali nejen variantou interní, tedy vlastního dopravního podniku, ale i externí variantou se zázemím či bez zázemí, i kombinovanými variantami, vždy z hlediska právního, provozního a finančního plánu i technického zázemí. Jako nejlepší způsob provozování městské hromadné dopravy se městu podle zpracované analýzy jeví interní varianta nebo externí varianta se zázemím.
Karel Deutscher (ČSSD), náměstek primátora města Frýdku-Místku: “Pohled města je podržet si strategické věci. Na věci, které jsou pro naše občany rozhodující, chceme mít velký nebo co největší vliv. Dneska tato služba naráží na některé limity. My vysoutěžíme, dostaneme nějakého vítěze, ale komunikace potom nebo nějaké zlepšení jsou věci obtížné. Je vysoutěžená cena, je předem dána kvalita a v průběhu deseti patnácti let se to obtížně mění. V momentě, kdy bychom měli vlastní dopravní podnik, tak v případě, že se za rok rozhodneme, že chceme něco aktualizovat, chceme pro naše občany zvětšit kvalitu, je to mnohem jednodušší a rychlejší. ”
Město teď bude prověřovat, zda podmínky, které jsou pro založení městského dopravního podniku nezbytné, lze splnit. Jde zejména o nabytí potřebných pozemků, možnost přestavby stávajícího autobusového nádraží, souhlas Moravskoslezského kraje s provozováním městské hromadné dopravy mimo území města i po roce 2018 a další důležité otázky. O případném vzniku pak bude rozhodovat příští zastupitelstvo.