Šestiletá Verunka Válková chodí do základní umělecké školy ve Frýdku-Místku dvakrát týdně. Hraje už dva roky a je jednou z nejmladších žákyň umělecké školy.
Veronika Válková, žákyně umělecké školy F-M: "Přihlásila mě maminka. Hraji nejradši kocoura a myšku."
Podle paní učitelky je Verunka jednou z nejmenších, ale také nejšikovnějších dětí. Ivana Mackovská, učitelka klavíru: "Mám asi 20 dětí. Verunka je jedna z mých nejmenších dětí a také jedna z nejšikovnějších dětí, do kterých vkládám dost nadějí."
Veronika patří k desítkám tisícům umělců, kteří školou prošly. Škola totiž vznikla ve stejném roce, kdy začala druhá světová válka, v roce 1939. Na počátku školu navštěvovalo pouhých 20 žáků, dnes do ní dochází 1200 dětí a mladistvých.
Ladislav Muroň, ředitel Základní umělecké školy F-M: "Za období existence se měnily názvy školy, lehce i zaměření školy až po dnešní typ školy, tedy základní uměleckou školu, která je pevnou součástí českého školského systému. V naší škole se vyučují čtyři obory. A to hudební, dramatický, výtvarný a taneční."
Umělecká škola působí ve čtyřech budovách. Tři má přímo ve Frýdku-Místku a jednu v Hnojníku. Mladé lidi vzdělává 55 učitelů.
Ivana Mackovská, učitelka klavíru: "Kvalitu hodnotím jako velmi vysokou, protože jsme jedna z velkých škol."
70 let své působnosti škola oslavila velkolepým koncertem v Národním domě, a to spolu se spřátelenou polskou uměleckou školou, jejíž studenti měli vystoupení na stejném místě o den později.
Krzysztof Pydyński, ředitel polské hudební školy: "Do Frýdku-Místku jsme přijeli na požádání zdejší hudební školy, k výročí 70 let od založení této školy. Je to pěkné jubileum. Naše konínská škola má výročí 35 let, což je polovina. Je pro nás velkou ctí, že jsme se mohli oslav zúčastnit."
Ladislav Muroň, ředitel základní umělecké školy F-M: "Naše školy mají některé společné rysy, takže si můžeme vyměnit zkušenosti stím, jak která škola pracuje, jak funguje finančně, jaké máme studenty. A samozřejmě pro studenty je to velká inspirace, protože pokud připravujeme nějaký výjezd do zahraničí, tak ta motivace pro ty studenty je v podstatě větší."
Škola, kromě Poláků, spolupracuje také s Finskem. Hlavním cílem zdejších učitelů není vychovat světové umělce, ale spíše vložit svým studentům do srdce lásku k hudbě.