Ministerstvo dopravy oznámilo, že centrální komise schválila stavbu obchvatu Havířova. Radnice o krocích ví a jedná se prý o kontinuální pokračování. Komise rozhodla jen o dílčích změnách.
Josef Bělica (ANO), primátor Havířova: “Teď je ten projekt momentálně rozdělený podle našich informací na dvě fáze, nicméně nemá to vliv na ten celkový průběh. Takže probíhá výběrové řízení na zhotovitele, respektive padne rozhodnutí, jestli se bude EIA řešit jako malá, nebo velká. Padne asi rozhodnutí a proběhne výběrové řízení na zhotovitele tohoto posudku a potom se bude řešit EIA jako taková. Takže, já za sebe si myslím, že v té projektové části to bude trvat ještě možná rok a potom ještě rok, nebo dva rozhodování o koordinovaném stanovisku na vliv na životní prostředí. My jsme pořád v té fázi, kdy máme hotovou technickou a ekonomickou studii, která prokázala, že ta stavba je realizovatelná a teď se potýkáme s tou realizační fází, teď je to o tom rozhodnutí EIA.”
První úsek řeší část od odbočky na Šumbark po Prostřední Suchou a druhý po Třanovice, kdy se v Těrlicku počítá s vybudováním tunelu. Každý úsek bude povolován a realizován zvlášť. S podobou obchvatu dlouhodobě nesouhlasí část obyvatel Životic. Výhrady má i obec Horní Suchá, která nechce přes své území čtyřproudovou silnici.
Jan Lipner (STAN), starosta Horní Suché: “Je to taková likvidace zeleného pruhu mezi Horní Suchou a Prostřední Suchou, potažmo Havířovem, kde i Havířováci chodí do lesa s pejsky, rekreovat se, na procházky a tohle to zanikne. Začneme EIA, jak budeme dotazování ke svým vyjádřením, tak budeme postupně pokračovat a hledat argumenty a minimálně ten čtyřpruh, abychom nějak napadli. Nějaké zkušenosti máme, vyjadřovali jsme se k větším věcem, jako je spalovna Karviná Horní Suchá, takže nějaké zkušenosti jsou. Vnímáme, že nějaký obchvat by ten Havířov mít měl. Rozhodně by to mělo zůstat obchvatem a ne součástí nějaké dálnice Vrbice, Třanovice atd.”
S napojením dálnice na obchvat v Havířově už ale projekt nepočítá.
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “V původním návrhu ŘSD bylo propojení s úsekem D1 Bohumín, Vrbice. Proti tomu jsme my jako město protestovali, protože jsme chtěli podpořit dostavbu komunikace 67 na úkor právě komunikace 68. To znamená, že pokud dojde už brzy a já doufám, že dojde k vyškrtnutí propojení 68 ze zásad územního rozvoje, tak dojde k úplnému uzavření možností napojení 68 na D1. Tím dojde, jak jsme vždy deklarovali, k výstavbě jen obchvatu Havířova.”
Jinými slovy by to rozvázalo i obcím ruce, protože oni to musí držet ve svém územním plánu, tento plán, který tam zatím je?
Bohuslav Niemiec (KDU-ČSL), náměstek primátora: “Ano, já jsem říkal od počátku, že je důležité, aby projektová dokumentace záměru obchvatu Havířova pokračovala dopředu. Denně se potkávám s občany, kteří se mně ptají, kdy se to bude stavět, jak se to bude stavět. Odkoupí ŘSD jejich baráky? Všechny stavby, které se nacházejí v koridoru zásad územního rozvoje jsou blokovány pro jakékoliv opravy, stavby a jiné věci. Občané s nimi nemohou nakládat, jak by chtěli a myslím si, že je velmi důležité, aby proběhla EIA, zurka, aby se vědělo do jaké míry a jak jsou věci problematické a aby občané, ať už to dopadne tak, nebo tak, my neovlivníme posouzení vlivu na životní prostředí, tak aby mohli znova nakládat se svým majetkem, nebo je ŘSD vykoupilo a oni si mohli postavit domek někde jinde.”