Toto je klasická situace na světelném přechodu pro chodce v centru Havířova. Zelená svítí jen chvilku a lidé na druhou stranu dojdou přesto, že svítí červený panáček.
anketa: "Je to špatně sestavené. Starší lidé mají velký problém, ti zůstanou chudáci vždy uprostřed. Nemají šanci to doběhnout. Navíc, když já jdu, v půlce už je červená, tak řidiči troubí, přitom tady mají oranžového panáčka, že je tady přechod. Je to nedomyšlené.”
anketa: “Člověk má rychle proběhnout a nemá jít pomalu. Nemá zdržovat ty ostatní v provozu, protože ten provoz je hrozně silný. Měl by se rychle pohybovat, i když to nejde, tak by měl zrychlit a projít, co nejrychleji. Podle mě je to dostačující, jak to blikne, že by se měl člověk rychle pohybovat a projít to.” A co staří lidé, nebo lidé o holích? “Snažit se nezdržovat a maximálně rychle, jak to jde, ale ne že, když blikne červená, tak se teprve teď rozhodnu a půjdu přes přechod, protože před chvíli byla zelená.”
anketa: "Záleží, jak je to nastavené. Protože někdo chodí pomalu, někdo rychle, někdo to stihne, někdo ne.”
Kde je tedy pravda a jak správně přecházet přechod?
Petr Sobek, odbor komunálních služeb MmH: "Chodec může na řízený světelný přechod vstoupit pouze na zelený signál. To je vstup. Dokončit přecházení již může na červenou, a to znamená nejkratším možným způsobem. Řidiči, kteří odbočují na větev křižovatky, kde je přechod pro chodce a chodci tam bylo umožněno vstoupit na zelenou, je povinen chodci umožnit přejití na druhou stranu. Ptají se lidé, vždy jim to vysvětlíme a bohužel i někteří řidiči to neznají, neví a potom dochází k tomu, že jeden druhému vyhrožuje, troubí, hrozí, atd.”
Delší interval pro vstup by znamenal kolaps v dopravě po celém městě.
Petr Sobek, odbor komunálních služeb MmH: “Kdybychom prodloužili signál na zelenou, tak bychom rozhodili řadiče na všech okolních křižovatkách, které jsou spojené a je to udělané na maximální průjezdnost vozidel křižovatkou. Kdybychom to neudělali, tvořili by se nám kolony vozidel. Když si uvědomíme, jaký je provoz vozidel na komunikacích, tak musí všichni vidět, že křižovatky jsou maximálně vytížené a jakýmkoliv zpomalením by došlo ke kolapsu.”