Paní Dagmar Javorková.je pacientka, která má za sebou výměnu kyčelního kloubu v havířovské nemocnici. Je jednou z prvních, která mohla být hospitalizována v prostorách nového ortopedického oddělení, které vzniklo z bývalé dětské jednotky intenzivní péče. Každý pacient tak má svůj vlastní box.
Dagmar Javorková, pacientka: “Jsem nadšená, že jsem nemusela opravdu nikde cestovat. V Havířově to je super. Jsem spokojená s tím oddělením tady. Už jsem začala chodit, jen tady po chodbě samozřejmě. Cítím se dobře.”
Ján Majer, primář ortopedického oddělení: “Je to potřeba, aby jsme tady operovali velké klouby. Převážně kyčle a kolena, protože populace stárne. Teď máme otevřené oddělení teprve tři týdny, ale výkony už se dělaly jak artroskopie, tak náhrady kolen a kyčlí už rok a půl.”
Dalo by se říct kolika pacientům jste takto pomohli za ten rok a půl?
Ján Majer, primář ortopedického oddělení: “To víme skoro přesně. Za rok jich bylo 200 velkých kloubů a 250 těch malých výkonů. Čili za rok a půl je to plus 50%.”
Historicky se dělaly výměny kloubů v Orlové. Po uzavření takové oddělení chybělo.
Norbert Schellong, ředitel Nemocnice Havířov: “Ten spád je i dnes 100 tisíc obyvatel i s těmi okolními malými městy a vesnicemi a za tou ortopedickou péči museli pacienti buď do Orlové kdysi, nebo dneska do Karviné, do Ostravy, Frýdku-Místku a všude tam ty čekací doby jsou od jednoho a půl roku do tří let. Tak proč by v Havířově neměla být ortopedie? My jsme si to schválili i s naším zřizovatelem MSK ve strategii už v roce 2020 a to snažení vyústilo po pěti letech ke zřízení tohoto prvního oddělení v Havířově.”
Výhodou je, že čekací doba na výměnu kloubu se v Havířově pohybuje něco přes půl roku a nemocnice nabízí komplexní péči.
Petra Hudranová, koordinátorka ortopedického programu: “Co se týče péče koordinátora o pacienta, tak spolu trávíme dobu od první indikace, až po to, že pacient jde na oddělení, kde za ním chodím. Také na rehabilitace, kde spolu spolupracujeme, sledujeme ránu, až po převoz do lázní. Návštěvu lázní, kdy donesu pacientovi žádanky na následné pooperační vyšetření a sbírám další informace, které potom slouží ke zlepšení pooperační péče.”