Prohlížení a čtení knížek, hry podporující rozvoj slovní zásoby, nácvik hlasivek nebo prostorová orientace. Všechny tyto prvky vedou k tomu, aby děti uměly správně komunikovat adekvátně ke svému věku. Mateřská škola Petřvaldská v Havířově se proto rozhodla, že se zapojí do preventivního projektu.
Zuzana Kubenková, ekonomka mateřské školy: “Proškolení pedagogové nemohou provádět nápravu dětí u řeči. Komunikaci a řeč rozvíjíme pomocí zakoupených pomůcek, rozvojem sluchového a zrakového vnímání”.
Součástí projektu byl a i depistáž, což je orientační logopedické vyšetření, které odhalí, zda má dítě vadu řeči. Pokud ano, je rodičům doporučena odborná logopedická péče.
Věra Kusová, speciální pedagog - logoped SPC Karviná: “Dítě by mělo mít dostatečnou slovní zásobu, umět tvořit zdrobněliny, nadřazené pojmy, pojmy opačného významu. Dítě v předškolním věku může ještě nesprávně artikulovat sikavky a nemusí tam být ještě ukončena výslovnost hlásek”.
Všechny tyto informace se dověděli i rodiče v rámi informativní schůzky.
Hana Paličková, rodič: “Jsem matka předškoláka a aktivně se to moc nezajímám. Školka mě do toho vtáhla. My ale hodně komunikujeme a myslím si, že se nás tento problém netýká”.
V rozvoji řeči má prostředí mateřských škol své místo. Nicméně nejdůležitějším aspektem podle odborníků je komunikace v rodině.