Měli jste pocit, že přístup personálu se odvíjí od vašeho postavení? Byl vám srozumitelně vysvětlen postup léčby? To jsou jen některé z 39 otázek, na které mohou nyní pacienti od března odpovídat v rámci ankety o nejlepší nemocnici roku. Celostátní soutěž vyhlásil HealthCare Institut a vítěz získá kromě prestiže, nemocniční lůžko v hodnotě 300 tisíc korun. Havířovská nemocnice se do soutěže přihlásila především z důvodu získání akreditací. Jedním ze standardů je zjišťování spokojenosti jak pacientů, tak i zaměstnanců.
Alena Obracajová, manager kvality NsP Havířov: „Máme za to, že nemocnice si tím zjistí, jak si stojí. To znamená, jak si stojí k pacientům, co máme zlepšit, aby se cítili spokojeně, bezpečně, aby to pro ně bylo zázemí, ve kterém se budou lépe léčit. Co se týká zaměstnanců, aby nám neodcházeli a zároveň, abychom jsme si je tady zachovali a vylepšili jejich požadavky, všechno pro ně udělali."
Ptali jsme se na jednotlivých odděleních či ambulancích, zda je mezi pacienty o anketní formuláře zájem.
Helena Pohludková, zdravotní sestra: „Můžu říct, že ano. Vyžadují si tyto formuláře a vyplňují je docela pravidelně."
Iva Pastrnková, vrchní sestra: „Začíná to pomalu, ale pacienti už si zvykají, že jsme se do ankety přihlásili jako nemocnice. Pomaličku začíná zájem o tyto anketní lístky."
Jeden pacient si právě během čekání na vyšetření formulář pročítal. A co by chtěl, aby se v havířovské nemocnici zlepšilo?
Anketa, pacienti: 1. „Lepší komunikace personálu s pacientem, hlavně u ambulantního vyšetření. Samozřejmě lepší vybavení, odborné přístroje, které jsou například v Praze." 2. „Já jsem tady spokojená, je tady čisto. Jsem tady pět dnů, jsem po operaci, kladně. Vyplnila bych dotazník, pokud budu vědět otázky." 3. „Já jsem velice spokojený s péčí. Je to na vysoké úrovni. Bylo vždy a je o mě dobře postaráno."
Zaměstnanci mají rovněž možnost se anonymně vyjádřit ke svému zaměstnavateli. A vesměs to vítají. Nicméně otázky stylu, na kterém oddělení pracujete, kolik vám je let, jakého jste pohlaví nebo kolik je váš měsíční plat, jim nepřipadá moc anonymní.
Ivana Kavková, lékárník: „Část zájemců tyto dotazníky vyplnila ochotně, část se jimi nezabývala vůbec. Já si myslím, že ten dotazník byl celkem přehledný a že ti, kteří otázky vyplňovali, možná některé přeskočili. Já sama jsem přeskočila některé otázky týkající se platu. Je to ale důležité, aby si vedení udělalo pohled, jak jsou zaměstnanci spokojeni."
Iva Pastrnková, vrchní sestra: „Co jsme se zatím dívali na ten dotazník, tak je obsáhlý. Spíše budeme hlasovat internetovou formou, jelikož si člověk k tomu musí sednout a zamyslet se."
Zaměstnanci mohou v zařízení anketní lístky vhodit do čtyř boxů. Pro pacienty pak bylo vytvořeno 40 dalších míst. Jednou měsíčně budou dotazníky vybírány a odesílány organizátorovi projektu. Anketa potrvá do 31. října tohoto roku.