Podle platné vyhlášky musí mít folie, které si řidič nalepí na přední boční sklo, propustnost 70%, u čelního skla pak 75%.
Daniel Šeliga, DI Karviná: "Je to z toho důvodu, aby například řidič, když zastaví u přechodu pro chodce, pouští chodce, aby ten chodec mohl navázat oční kontakt s tím řidičem a viděl, že ten řidič pouští, jo. Dále je to i z toho důvodu, aby ten řidič viděl, když je snížená viditelnost, tma, šero."
Proto policisté při běžných kontrolách propustnost měří. Používají k tomu speciální přístroj.
Daniel Šeliga, DI Karviná: "Je to na bázi propustnosti toho světla, kdy se to nasadí na sklo, ono to vyšle světelný paprsek tam zpátky."
Policisty zajímají jen přední boční skla, zadní mohou být zatmavena libovolně, fólie ale musí být homologované.
Daniel Šeliga, DI Karviná: "Problém je v tom, že certifikáty jsou na ty zadní boční skla a montují se dopředu."
Většina aut s nalepenými fóliemi ale kontrolou neprojdou. I tato řidička se dozvěděla, že ačkoliv má na sklech od auta certifikované fólie, přesto je propustnost nižší, než je zákonem stanovená norma.
Daniel Šeliga, DI Karviná: "Řidička měla certifikát, měla tam napsáno 75%, tu propustnost, což splňuje, ale my jsme naměřili nějakých 35% zaokrouhleně."
Anketa, řidička: "Jediná možnost je ta, že se budu muset domluvit s firmou, která mi ty folie nalepila a bude je muset sundat, bohužel."
Stejný postup doporučují i policisté.
Anketa, řidič: "Asi se na to poptám výrobce nebo toho, kdo mi to montoval, ty folie."
Řidiči, jehož folie nevyhovují, hrozí pokuta na místě až do výše 2 tisíc korun.
Daniel Šeliga, DI Karviná: "Dále se oznamuje provozovatel, toho řeší magistrát a pokud ta propustnost je snížená opravdu hodně, což je o dvacet a míň procent, tak je tam pokuta pět až deset tisíc a hrozí tam zákaz řízení."
Policisté také posílají podnět na firmu, která lepí nevyhovující fólie, přímo na Ministerstvo dopravy.