Všechno začalo zhruba před čtyřmi lety, kdy se pedagogové Základní školy Dělnická rozhodli věnovat čas navíc nadaným dětem. První výjimečně talentované děti našli v rámci pořádané akce nazvané Happy day nebo-li Dne plném zážitků, který navštívili rodiče s malými předškoláky.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Jsme si řekli, že potřebují i ony větší podporu než jen děti, které mají problémy ve vyučování, protože je škoda nechat jejich potenciál, aby uhasl, aby nevyplynul. Teď už máme předmět ve školním vzdělávacím programu, dali jsme mu název PILOT, který vychází ze slov Píle, Inteligence, Logika, Obohacení a Talent.”
V současné době jsou děti rozděleny do třech skupin od druhé do páté třídy, dochází se i jedna žákyně první třídy, která už zvládá číst a psát.
Lenka Bőhmová, učitelka: "Prvňáčky dobíráme postupně, jak zvládají to čtení. Není to o tom, že bychom ty děti my učili, spíše se jim snažíme nabízet různé problémové úlohy, badatelské úlohy, aby ony samy zkoumaly, co jim jde, co nejde, v čem ten potenciál mají."
Tady v této skupince děti zkusily samy postavit perpetum mobile.
anketa: nadaný žák: "My jsme dělali s magnetkami něco, udělali jsme kosočtverec, na to jsme dali tyčku, dolů jsme dali taky dvě magnetky, museli jsme to zvednout a roztočit a ono se to nepřestalo točit."
A v další skupině se nadané děti věnovaly pokusům s vodou.
Jana Gilová, učitelka: "Protože už to jsou čtvrťáci a páťáci a chtějí zkoumat a bádat, máme už úlohy badatelského charakteru a dnes jsme zkoumali povrchové napětí vody. Děti se spíše dozvěděly, co to je."
anketa: nadaná žákyně: "Měli jsme za úkol tam ponořit co nejvíce sponek a měli jsme odhadnout, kolik sponek se tam vejde a kdy to přeteče. Měli jsme odhad dvanáct, ale bylo jich 131."
V rámci Pilotu se děti schází co čtrnáct dní na dvě hodiny a pravidelně také vyjíždějí na exkurze, výstavy a semináře a podnikají různé aktivity mimo školu.