Karvinské moře se stalo dokonalým místem pro výuku studentů Zdravotnického lycea karvinské Střední zdravotnické školy. Pedagogové pro ně připravili Badatelský den.
Karolína Poledníková, učitelka SZŠ Karviná, spoluorganizátorka akce: "S vyučujícími přírodovědných oborů jsme se snažili zatraktivnit výuku hlavně pro obor Zdravotnické lyceum. Připravili jsme pro ně aktivity ze zoologie, botaniky, chemie a fyziky, které by je měly vtáhnout do toho předmětu, udělat to zajímavější, atraktivnější pro ně. Vybrali jsme lokalitu Karvinského moře, protože je bohatá jak na floru, tak na faunu, takže studenti určují jak rostliny tak živočichy."
Tady na tomto stanovišti například ověřovali Archimedův zákon, povrchové napětí bublin z bublifuku nebo měření rychlosti toku řeky.
Wiesław Farana, třídní učitel studentů oboru Zdravotnické lyceum: "Ještě jsme měřili pomocí hustoměru sladkou a slanou vodu, měli jsme tam zelenou vodu a červenou a měli zjistit, která je sladká, která slaná aniž by si lízli."
Monika Tomalová, studentka SZŠ Karviná: "Na tom hustoměru se ukazuje jiné číslo podle hustoty. Ve finále je slaná hustší jak sladká."
Tady se zase studenti věnovali analýze vody z hlediska výskytu dusičnanů a fosforečnanů
Laura Kamenská, studentka SZŠ Karviná: "Zjistili jsme, že tady moc dusičnanu není, což je dobře, protože když je moc, tak u malých dětí se to může proměnit v dusitany a může to způsobit smrt nebo další onemocnění. Když je zemědělský průmysl, tak z toho se pak ty dusičnany dostávají do vody, ale tím, že Karvinské moře je jakoby izolováno od toho, tak tady není.”
A zjišťovalo se rovnou i pH Karvinského moře.
Laura Kamenská, studentka SZŠ Karviná: "Máme tady soupravu, odebereme vodu z Karvinského moře a pomocí takových papírků, které tam namočíme, tak se nám to zbarví do nějaké barvy a podle škály se zjišťuje pH. Ideální pH je mezi 7 a 8 a nám vyšlo 7,5.”
Studenti si pro zpestření vyzkoušeli i další pokusy.
Matyáš Marcol, student SZŠ Karviná: "Momentálně pracujeme na plynové lanovce, která bude fungovat na principu, že zapálíme ethanola a vlastně nám to pak tady po drátku bude cestovat.”
Hana Haroková, učitelka SZŠ Karviná: "Na tomto stanovišti mají studenti za úkol najít druhy hmyzu,měkkýšů, které jsou spojené s touto lokalitou, které jsou typické pro tuto lokalitu, popsat jejich adaptace ke způsobu života a dozvědět se něco o tomto místě. Nejčastěji objevují plovatku bahenní, volavku obecnou a další druhy.”
Se získanými informacemi a poznatky budou studenti Zdravotnického lycea dále pracovat ve škole.