Skončilo letošní období maturit a závěrečných zkoušek na středních školách. Kromě toho, že v rámci středních škol a gymnázií probíhaly maturity, uskutečnily se také závěrečné zkoušky v rámci oborů bez maturit, například na středních zdravotnických školách.
Na Střední zdravotnické škole Karviná mohla děvčata se zájmem o zdravotnickou profesi studovat také tříletý obor Ošetřovatel. Závěrečná zkouška obsahovala písemnou i praktickou část, kterou studentky vykonávaly v Nemocnici v Karviné-Ráji. Otázku si děvčata losovala a činnosti se plnily u konkrétních pacientů.
Lenka Pavlíčková, vyučující odborných předmětů: “Většinou děvčata, buď teda, což je samozřejmě dobře, je to velmi potenciální, se najdou v jejich řadách i sestřičky, nebo děvčata, které by chtěly pokračovat ve studiu jako praktické sestry a být potom všeobecnými, protože je ta práce baví a chtěly by to dělat. Další děvčata jsou taková, že třeba ještě zkouší někde nějaký jiný obor, jako je masér, tam z mé třídy odchází asi dvě, aby ještě měly i nějaké prázdniny a aby měly další obor, který potřebují nebo který chtějí dělat.”
Lenka Pavlíčková, vyučující odborných předmětů: “Můj náhled na to, jak to zvládají děvčata, tak je to moje třída, kterou jsem vedla tři roky, takže je velmi dobře znám, vím, jak pracují, a i v té praktické části byly od toho druhého ročníku velmi šikovné. A nebyla vlastně ani jedna trojka, což je velmi dobré v praktické výuce, takže si myslím, že všechny uspějí.”
Mladé ošetřovatelky během praktické části závěrečné zkoušky prováděly kompletní péči o pacienty, to vše pod drobnohledem vyučujících.
Lenka Přečková, absolventka oboru Ošetřovatel: “No, jsme trošku nervózní, jelikož je to trošku nátlak, jenom před všema tady pracovat a jak jsme zvyklí to dělat sami. Ale dneska jsme už vlastně koupali, převlékali jsme lůžka, dělali jsme celkově dezinfekci pokoje a lůžka. Dopomáháme pacientům, podáváme stravu a snažíme se tady fungovat dneska v tom chaosu, ale jinak zatím dobrý.”
Sabina Káčeriková, absolventka oboru Ošetřovatel: “Mě to baví se starat o lidi, kteří to potřebují.”
Zdravotnictví se obecně potýká s nedostatkem zaměstnanců, tudíž i střední zdravotnické školy modifikují své obory tak, aby byly pro studenty atraktivní.
Jana Brych, ředitelka SZŠ Karviná: “V letošním školním roce máme na škole novinku v oblasti zdravotnického vzdělávání, a to takovou, že žáci třetího ročníku oboru Praktická sestra mají možnost vykonat si závěrečnou zkoušku v pilotním projektu stupňovitého propojení zdravotnického vzdělávání. Tento projekt umožňuje žákům v kratším čase získat plnohodnotné vzdělání, plnohodnotnou zdravotnickou kvalifikaci pro výkon povolání, jelikož po čtvrtém ročníku mají možnost nastoupit na vyšší odbornou školu do oboru Diplomovaná všeobecná sestra už do druhého ročníku. Výhodou této změny je nejenom v kratším čase získat plnohodnotnou zdravotnickou kvalifikaci, ale taktéž reagovat na dlouhodobý nedostatek zdravotních sester v nemocničních zařízeních.”
Maturity v letošním roce probíhaly opět v rámci společné i profilové části, která se lišila dle typu střední odborné školy. Ty měly také své specifické předměty, podle zaměření studentů.
Jan Veřmiřovský (ANO), náměstek hejtmana kraje: “V letošním roce maturovalo v Moravskoslezském kraji celkově více než 8,5 tisíce žáků na různých typech středních škol, s tím, že skládali maturitu ve společné části a v profilové části. Ta společná část je zaměřená primárně na český jazyk, kdy z něho musí maturovat prakticky všichni. Ten druhý z povinných předmětů je matematika nebo cizí jazyk. To jsou ty dvě základní oblasti. Když se podíváme na výsledky maturitní zkoušky, tak maturitní zkoušku složilo celkem přibližně 90 % žáků z českého jazyka.”
V letošním roce byl Moravskoslezský kraj druhým nejhojnějším krajem, co se týká počtu maturantů v České republice.