Martin je nenápadný a skromný žák karvinské Základní školy Borovského, ale svými vědomostmi patří mezi mimořádně nadané žáky. Díky tomu, že patřil mezi tři nejlepší soutěžící v celostátním kole v zeměpisu, postoupil do mezinárodního kola. To se konalo v Mexiku a i když se soutěž organizuje od devadesátých let, Česká republika zde soutěžila vůbec poprvé.
Martin Raszyk, žák ZŠ Borovského: "Ta soutěž spočívala v tom, že jsme soutěžili dvě hodiny, v první hodině jsme vypisovali test a druhou hodinu jsme dělali praktickou část, jsme tam skládali mapu světa."
Test byl podle Martina jednodušší než v celostátní soutěži. Martin Raszyk, žák ZŠ Borovského: "Tam byly otázky třeba jako: „Která řeka pramení v Česku", takové typicky zeměpisné, ale v tom celostátním kole byly otázky, o jakých lidi nemají představu. Jako „Jaké jsou klimadiagramy, půdní profily", a podobné věci."
V praktické části soutěž se už českému družstvu už tak dobře nedařilo. Martin Raszyk, žák ZŠ Borovského: "Tam jsme dostali papír, kde byl vyznačený rovník a nultý poledník a my jsem na to měli lepit kontinenty, ostrovy a části kontinentů. Bylo to pro nás těžké, protože jsme nevěděli jak to poskládat, samozřejmě jsme věděli, kde co leží, ale už jsme nevěděli jak to přesně natočit vzhledem k těm dalším částem a tak. V té vědomostní části jsme byli lepší, ale když jsme měli sestavit tu mapu, tak jsme byli horší. Pan docent si myslel, že je to tím, že na ty znalosti se kladou v českém školství velký důraz takže tam jsme byli lepší, ale na práci s mapou se už takový důraz neklade, tak tam jsme už byli horší."
I když v Mexiku to v praktické části nedopadlo zrovna nejlépe, ve škole před tabulí si vedl Martin velmi dobře. Norbert Barčok, učitel Martina: "To je mimořádný žák, takových moc v životě nepotkám. Když se spolu připravujeme, tak ono dřív nebo později, protože ten zeměpis je velmi široký, sklouzneme třeba k politice, k přírodním problémům a tam neustále mě překvapuje, co všechno ví, odkud to ví, s kým si třeba dopisuje, odkud bere informace. To je překvapení."
Libor Stáňa, ředitel školy: "Vždycky potěší taková událost a Martin je velmi šikovný a přeji mu, ať školu, město i republiku reprezentuje stále dál a dál."
Družstvo České republiky nakonec skončilo v Mexiku jedenácté. Pro Martina to byla obrovská zkušenost do života. Martin Raszyk, žák ZŠ Borovského: "My jsme tam potom s panem docentem zůstali, takže jsme tam byli celkem 17 dní, abychom tam nebyli jen těch pět dní, tak potom nám pan docent udělal program v Mexiku, že jsme cestovali."
Do Mexika se Martin dostal i díky finančnímu příspěvku, který mu poskytl Moravskoslezský kraj a primátor Karviné.