Národní kampaň Česko proti chudobě pořádá nezisková organizace Edukon. V Orlové měla formu přednášek pro zdejší školy.
Robert Kovárik, ICM Orlová: „Cílem kampaně je informovat širokou veřejnost o tom, co se děje v zemích tzv. 3. světa. O tom, že tam vládne chudoba a hlad."
Podpořit myšlenku férového obchodování a toho, aby lidé v zemích 3. světa nebyli otroky obchodního řetězce. To je jedním z cílů kampaně. Ta propaguje také výrobky s označením Fair Trade. S těmi se lze setkat také v Česku. A při jejich zakoupení má spotřebitel jistotu, že se na mnohdy hrozných pracovních podmínkách lidí ze zemí 3. světa nepodílí.
Jana Škubalová, přednášející: „Ti lidi tam pracují opravdu třeba 16 hodin ve fabrikách a dělají pořád tu samou monotónní práci. Nemohou si odskočit ani na záchod. Když onemocní, přijdou o místo a jejich plat je při tom všem mnohdy okolo 50ti korun na den. Nejhorší bývá výroba textilu a pak také výroba počítačů. Dost často jsou to i nebezpečná pracoviště, kde jsou jedovaté látky a lidi jsou otráveni kovy nebo pesticidy. Například zase v Latinské Americe žijí lidé přímo na banánových plantážích a když se tam práškuje, opráškuje jim to i obydlí a vodu a děti se tam pak rodí třeba s deformacemi těla."
Přednášející Jana Škubalová dobře věděla o čem hovoří. Sama žila v několika afrických státech a podílela se na koordinaci projektů, které se systémem Fair Trade souvisí.
Jana Škubalová, přednášející: „Fair Trade je způsob obchodování, kdy cílem je nabídnout spotřebiteli zboží z rozvojových zemí za férovou cenu. Ta cena je taková, že odpovídá výrobním podmínkám a také slušným podmínkám na život pro lidi, kteří to zboží vyprodukovali. Dále se tam nepoužívají žádné chemické prostředky a je brán zřetel na životní prostředí. Ten řetězec je celý alternativní. Nejde to tedy přes nadnárodní obchodní společnosti a přes burzy. A daní výrobci se shromažďují do družstev a kooperativ a mají tak větší možnost si něco vyjednat."
Pokud chcete k lepším podmínkám pro lidi ze zemí 3. světa přispět i vy, stačí málo. Stačí si všímat, jaké zboží kupujete a informovat o tom také své okolí. Informace získáte i na webu: www.ceskoprotichudobe.cz.