Stonavští pedagogové se žákům věnují nejen po stránce vzdělávací, ale i výchovné, jejíž součástí je úcta k hodnotám. Dny proti vandalismu jsou toho jasným důkazem.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Dny proti vandalismu startují takovou třídnickou hodinou, kdy děti ve všech třídách se seznámí nejen s tím pojmem, ale vymění si i svoje názory a zkušenosti na to co je a co není vandalismus. Celý duben bude tento projekt pokračovat fází, kdy se žáci, vyzbrojeni mobily a fotoaparáty, vydají po stopách vandalů ať už v okolí školy nebo v obci. Budou fotit, co ti vandalové způsobili. Na závěr se svými třídními učiteli z toho vytvoří jakýsi výstup a hlavně to prodiskutují.“
anketa, žáci ZŠ Stonava: „My jsme se bavili o vandalismu.“ „Vandalismus je to, že cizí člověk ničí úmyslně cizí majetek.“ „Budeme si říkat, proč to zničili, jaký měli důvod a tak.“ „Budeme fotit ty popsané věci a pak to pošleme emailem učitelce.“
Samotnému projektu předcházela velmi zajímavá beseda. Žáky navštívil frontman kapely Nebe Petr Harazin, který se s nimi podělil o svou vlastní zkušenost s alkoholem. Alkohol a drogy jsou totiž jednou z příčin vandalismu.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Ten alkohol je u nás bohužel dostupný všude. Ono i ty malé děti už kolikrát slyší, však si cucni, nic ti to neudělá. Bohužel takto vzniká dojem, že žít s alkoholem a holdovat mu je normální. Proto jsme tady měli toho Petra Harazina, který těm dětem povykládal o tom, jak on začal a jak v podstatě skončil, protože on už si vlastně nic nepamatoval, nefungoval, tak jak by měl, skončil v léčebně.“
anketa, žáci ZŠ Stonava: „Říkal nám, jaký alkohol měl v životě a tak.“ „Petr Harazin nám vyprávěl o svých zkušenostech s alkoholem.“ „Nic si nepamatoval, ale pořád ten alkohol chtěl. Jak ho poslali do té léčebny, tak ty kamarády nenáviděl.“ „Nakonec se z toho alkoholu vyléčil a všechno bylo pak v pořádku.“
Vyvrcholením Dnů proti vandalismu bude velká úklidová akce a sportovní zápolení.
Marie Huplíková, výchovná poradkyně ZŠ Stonava: „Abychom jim ukázali, že není úplně jednoduché napravovat škody, tak na závěr je čeká den, kdy se budou muset zapojit do nějaké nápravné činnosti, něco vyčistit a uklidit. Zároveň jim chceme ukázat, že energie se dá vyplýtvat i jinak než ničením věcí. Budou mít i den, kdy budou mít sportovní a pohybové aktivity.“