V rámci března, měsíce čtenářů stonavská knihovna připravuje pro děti i dospělé různé akce. Tradičně se už několik let zapojuje do celostátní akce Noc s Andersenem. V loňském roce i letos ovšem děti v knihovně nepřespávají, program probíhá odpoledne.
Tomáš Michałek, knihovník: „Je to pro nás jednodušší. Po pandemii jsme se rozhodli pro tuto formu, aby si rodiče mohli vzít děti domů, ale zároveň aby nepřišly o ten zážitek z toho, že jsou v knihovně nějakou delší dobu.“
Stonavská knihovna je umístěna v základní škole na Dolanech, spolupráce s mateřskou a základní školou je tak velmi úzká.
Milada Heimerová, ředitelka ZŠ a MŠ Stonava: „Už od první třídy, kdy pasujeme nové čtenáře, chodí děti pravidelně do knihovny i s učitelkami a půjčují si knihy. Máme i různé knihovnické lekce, zrovna jedna je nachystána pro šestou třídu. Využíváme různých besed, já myslím, že ta spolupráce je vynikající.“
V loňském roce se děti v rámci Odpoledne s Andersenem vydaly na dobrodružnou cestu kolem světa. Letošní téma organizátoři opět čerpali z knížek o Krtečkovi.
Tomáš Michałek, knihovník: „Tento rok máme výročí Eduarda Petišky, který napsal příběhy právě pro Krtkaa proto jsme se ho rozhodli, tímto jej připomenout dětem.“
A jaké znají děti příběhy s Krtečkem?
anketa, stonavští školáci: „Krteček a kalhotky.“ „Krtek a žvýkačka.“ „Krtek a lízátko.“ „Krteček dokonce letěl i raketou do vesmíru.“
Knihovníci společně s pedagogy a přáteli knihovny se ale během odpoledne soustředili na jiný příběh, který prožil pohádkový Krteček.
Tomáš Michałek, knihovník: „Dneska se trošku zredukujeme a uděláme si nástroj, kterým by se dalo po světě cestovat. Budeme stavět autíčko, protože dnešním tématem, nebo tématem tohoto roku je Krtek a autíčko.“
anketa, stonavští školáci: „Je to o Krtečkovi, který měl auto, ale porouchalo se mu. Potom jel do opravny.“ „Pomáhala mu myška.“
Podobně jako Krteček musely děti po seznámení se s příběhem vyrobit své vlastní autíčko. K tomu ale potřebovali plánek. Nápovědy získaly po splnění různých úkolů.
Tomáš Michałek, knihovník: „V první řadě je seznámíme s příběhem Krtečka, protože dneska jej neznají tolik jako dřívější generace. Potom budou stavět přímo to autíčko. Máme takovou stavebnici. Ověří si zručnost a některé vědomosti o dopravě apod.“
anketa, stonavští školáci: „Museli jsme například luštit křížovky.“ „Museli jsme poznávat značky.“ „Dostali jsme návod a teď podle toho musíme složit auto.“
Všechny úkoly děti splnily na jedničku s hvězdičkou. Díky stonavské knihovně tak spojili své znalosti o bezpečném chování na silnici s technickým umem.