Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Stavba vysokorychlostní železnice začne do 10 let

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní železnice na trase Ostrava-Praha. V budoucnu by měla výrazně zkrátit čas strávený ve vlacích. Spoje by totiž měly jezdit i více než tří set kilometrovou rychlostí. Diskuze na toto téma probíhala i na konferenci Transport 2017.

Méně než 90 minut - to je čas, za který bychom se po vybudování vysokorychlostních tratí mohli dostat z našeho regionu do Prahy. Pro obyvatele kraje by to byla zásadní změna a hlavně obrovská příležitost. 

"Pokud máme být za tři čtvrtě hodiny v Brně a za hodinu a čtvrt v Praze, tak to je zcela jiná situace. Já si myslím, že pro kraj to bude pozitivní v tom, že lidé se přestanou stěhovat do Prahy nebo do Brna, zůstanou tady a do práce budou dojíždět, protože hodinu a čtvrt z centra Ostravy do centra Prahy, to je jako dneska z Opavy do Ostravy plus tramvajka. Zcela to změní situaci na trhu práce," optimisticky říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).

V současné době se pracuje na zadání pro studii proveditelnosti vysokorychlostních spojů na trase Ostrava-Přerov. Mimo jiné i proto, že tato trasa je výrazně přetížená a dá se říct, že více vlaků už nepojme.

"Současně bude řešit i tu novou trať v úseku Přerov - Brno, kde by se to napojilo na připravovanou vysokorychlostní trať Brno - Praha. Ten úsek Přerov - Brno bude dále řešen variantně tak, aby případně napojili Olomouc nebo Zlín, podle toho, jaká ekonomická kritéria by vyšla a která ta cesta by byla průchozí, proveditelná a ekonomicky nejefektivnější," vysvětluje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

"Jestliže se chceme bavit o intermobilitě občanů, o tom, že jim musíme dopřát to, aby vyměnili ta "špinavá" auta za "čistou" železnici a abychom jim dopřáli ten komfort, že například dojedou za 40 minut do práce, tak vysokorychlostní tratě jsou jediným řešením," dodává europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM).

Je symbolické, že Moravskoslezský region byl průkopníkem železniční dopravy. Konkrétně trať z Bohumína na Přerov slaví letos 170 let. 

"Já jsem velmi rád, že dneska do Prahy už jen šílenec jezdí po D1. Většina lidí na jeden den jezdí každopádně vlakem, má to jednodušší a lepší. Je třeba dobudovat infrastrukturu, větší parkoviště, zpřístupnit vlak ještě trochu více, například opravit nádraží a řadu dalších věci. Ale udělalo se hodně a za to děkuji," přemýšlí prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje Pavel Bartoš.

Studie, která bude podkladem pro strategická rozhodnutí k vysokorychlostní trati, bude připravena na začátku příštího roku. Výstavba nové vysokorychlostní železnice je ale stále hudba budoucnosti, na konferenci padlo, že by mohla začít do deseti let. Správa železniční dopravní cesty mluví o 20 až 30 milionech eur na výstavbu jednoho kilometru koridoru. 70 tisíc eur bude stát ročně jen údržba stejného úseku.

Nahlásit chybu


K tématu

Zástupci Moravskoslezského kraje se zúčastnili celorepublikové konference VRT - Realita budoucnosti

6. března 2024 19:10 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil | Dopravní revue

Vysokorychlostní tratě - Realita budoucnosti. Tak se jmenovala konference, která před několika dny proběhla ve Fantově budově hlavního nádraží v Praze. Své zastoupení zde měl i náš Moravskoslezský kraj.


Proměna Floridy v Ostravě-Porubě je v polovině

Proměna prostranství u kruhového objezdu na Hlavní třídě v Ostravě-Porubě, kterému místní neřeknou jinak než Florida, je v polovině. Do léta se celý prostor promění v atraktivní místo pro trávení volného času.

V centru Ostravy hořel bytový dům. Roční dítě skončilo v nemocnici

V centru Ostravy museli hasiči evakuovat 11 osob z hořícího bytového domu. Oheň vznikl na chodbě, ale přesnou příčinu určí teprve další vyšetřování.

O tomto víkendu začne demolice mostu na Ratibořské ulici v Opavě. Bude zcela neprůjezdný

V Opavě běží přípravy na demolici mostu na Ratibořské ulici v Opavě-Kateřinkách. Ta by měla začít už tuto sobotu a zcela omezí jak osobní, tak městskou hromadnou dopravu na této frekventované komunikaci.

V Těrlicku-Hradišti budou mít lidé nový přechod se semaforem

Mnohem bezpečněji se budou cítit lidé, kteří přecházejí frekventovanou silnici v Těrlicku-Hradišti. Řidiči v tomto úseku často nedodržují stanovenou padesátku. Obec tam u zastávek u Káňů nechá postavit přechod pro chodce s bezpečnostním osvětlením a semaforem.

Tříkrálová sbírka 2025: Lidé ve Stonavě byli opět štědří

Tříkrálová sbírka patří mezi největší dobročinné akce u nás. Ve Stonavě vyrazily skupinky koledníků za dobrodinci první lednový víkend.

Nový Jičín hledá i výjimečný počin roku 2024

Nový Jičín má nová pravidla pro vyhlašování osobností města. Přibyly i některé kategorie. Poprvé tu budou hledat i podnikatel roku a výjimečný počin.

Vedení Ostravy poděkovalo občanům za záchranu života. Oživili muže, kterému se zastavilo srdce

Velké štěstí měl starší muž, kterého přímo na ulici v Ostravě postihla zástava srdce. Během chvíle k němu totiž doběhla hlídka strážníků, ale i několik dalších občanů, kteří ho společně oživovali až do příjezdu zdravotnické záchranné služby. Zachránci byli oceněni vedením města.

Rekonstrukce mostů ve Svinově omezila dopravu na Rudné ulici. Polanecká je uzavřená úplně

Začalo bourání prvního svinovského mostu nad ulicí Polanecká v Ostravě. Doprava je na Rudné ulici puštěna v jednom směru, ale Polanecká pod mostem je uzavřena. Projekt za celkem 96,5 milionu korun bude dokončen v dubnu 2026.

Regionální knihovna Karviná vystavuje do konce ledna Uloupené umění

Regionální knihovna Karviná vás zve na výstavu nazvanou “Uloupené umění”. Najdete ji v Karviné-Fryštátě, v oddělení pro mládež a dospělé. Mapuje problematiku výzkumu uměleckých děl, která byla zkonfiskována během 2. světové války.

I v roce 2025 mohou obyvatelé Ostravy-Jihu využít příspěvek Corrency na volnočasové aktivity

Projekt Corrency, díky kterému mají obyvatelé Ostravy-Jihu možnost využít příspěvek na volnočasové aktivity, se spouští i v roce 2025. Systém má opět dvě oblasti, zaměřeny na děti a kulturu. Do obou se lidé mohou přihlásit od 20. ledna.

Hejtmanství pomůže vesnickým prodejnám. Bez dotace by zřejmě některé zanikly

Moravskoslezský kraj znovu rozhodl o podpoře malých vesnických prodejen v celém regionu. Mnohé z nich by bez podpory kraje měly existenční problémy a nebo by dokonce zanikly.

SŠ polytechnická v Havířově prošla modernizací

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

Auto jelo po dálnici D48 v protisměru. Policie hledá řidiče

Včera 7:20 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ve čtvrtek 9. ledna večer si zřejmě někdo spletl směr a najel na dálnici D48 do protisměru. Pomalou jízdou si to pak navíc šinul v levém jízdním pruhu. Policisté získali video a nyní se obrací na veřejnost s žádostí o pomoc při hledání řidiče i vozu.

Policisté chytili opilého řidiče na dálnici D48 i cyklistu pod vlivem v Příboru

13. ledna 2025 20:34 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezští policisté mají za sebou další dopravně bezpečností akci. Chytili při ní 7 řidičů pod vlivem alkoholu a 4 pod vlivem návykových látek. Zastavili například řidiče na dálnici D48, který nadýchal přes 2 promile. Nebo také opilého cyklistu v Příboru.

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana

13. ledna 2025 19:13 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana MS kraje. Oceněná díla byla v Domě umění vystavena spolu s tvorbou hendikepovaných autorů, kteří se v tomto roce pravidelně účastnili výtvarných dílen galerie.

Hrad Sovinec patřil novoročním procházkám

13. ledna 2025 19:01 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Hrad Sovinec se první lednovou sobotu mimořádně otevřel návštěvníkům. Připraveny tady byly novoroční procházky zasněženým hradem a také komentované prohlídky s průvodci v dobových kostýmech.

DOPRAVNÍ REVUE: Stavba vysokorychlostní železnice začne do 10 let
Vydáno 9. října 2017 20:08, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní železnice na trase Ostrava-Praha. V budoucnu by měla výrazně zkrátit čas strávený ve vlacích. Spoje by totiž měly jezdit i více než tří set kilometrovou rychlostí. Diskuze na toto téma probíhala i na konferenci Transport 2017.

Méně než 90 minut - to je čas, za který bychom se po vybudování vysokorychlostních tratí mohli dostat z našeho regionu do Prahy. Pro obyvatele kraje by to byla zásadní změna a hlavně obrovská příležitost. 

"Pokud máme být za tři čtvrtě hodiny v Brně a za hodinu a čtvrt v Praze, tak to je zcela jiná situace. Já si myslím, že pro kraj to bude pozitivní v tom, že lidé se přestanou stěhovat do Prahy nebo do Brna, zůstanou tady a do práce budou dojíždět, protože hodinu a čtvrt z centra Ostravy do centra Prahy, to je jako dneska z Opavy do Ostravy plus tramvajka. Zcela to změní situaci na trhu práce," optimisticky říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).

V současné době se pracuje na zadání pro studii proveditelnosti vysokorychlostních spojů na trase Ostrava-Přerov. Mimo jiné i proto, že tato trasa je výrazně přetížená a dá se říct, že více vlaků už nepojme.

"Současně bude řešit i tu novou trať v úseku Přerov - Brno, kde by se to napojilo na připravovanou vysokorychlostní trať Brno - Praha. Ten úsek Přerov - Brno bude dále řešen variantně tak, aby případně napojili Olomouc nebo Zlín, podle toho, jaká ekonomická kritéria by vyšla a která ta cesta by byla průchozí, proveditelná a ekonomicky nejefektivnější," vysvětluje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

"Jestliže se chceme bavit o intermobilitě občanů, o tom, že jim musíme dopřát to, aby vyměnili ta "špinavá" auta za "čistou" železnici a abychom jim dopřáli ten komfort, že například dojedou za 40 minut do práce, tak vysokorychlostní tratě jsou jediným řešením," dodává europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM).

Je symbolické, že Moravskoslezský region byl průkopníkem železniční dopravy. Konkrétně trať z Bohumína na Přerov slaví letos 170 let. 

"Já jsem velmi rád, že dneska do Prahy už jen šílenec jezdí po D1. Většina lidí na jeden den jezdí každopádně vlakem, má to jednodušší a lepší. Je třeba dobudovat infrastrukturu, větší parkoviště, zpřístupnit vlak ještě trochu více, například opravit nádraží a řadu dalších věci. Ale udělalo se hodně a za to děkuji," přemýšlí prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje Pavel Bartoš.

Studie, která bude podkladem pro strategická rozhodnutí k vysokorychlostní trati, bude připravena na začátku příštího roku. Výstavba nové vysokorychlostní železnice je ale stále hudba budoucnosti, na konferenci padlo, že by mohla začít do deseti let. Správa železniční dopravní cesty mluví o 20 až 30 milionech eur na výstavbu jednoho kilometru koridoru. 70 tisíc eur bude stát ročně jen údržba stejného úseku.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000010136/dopravni-revue-stavba-vysokorychlostni-zeleznice-zacne-do-10-let