Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

DOPRAVNÍ REVUE: Stavba vysokorychlostní železnice začne do 10 let

Celý MS kraj |

Vysokorychlostní železnice na trase Ostrava-Praha. V budoucnu by měla výrazně zkrátit čas strávený ve vlacích. Spoje by totiž měly jezdit i více než tří set kilometrovou rychlostí. Diskuze na toto téma probíhala i na konferenci Transport 2017.

Méně než 90 minut - to je čas, za který bychom se po vybudování vysokorychlostních tratí mohli dostat z našeho regionu do Prahy. Pro obyvatele kraje by to byla zásadní změna a hlavně obrovská příležitost. 

"Pokud máme být za tři čtvrtě hodiny v Brně a za hodinu a čtvrt v Praze, tak to je zcela jiná situace. Já si myslím, že pro kraj to bude pozitivní v tom, že lidé se přestanou stěhovat do Prahy nebo do Brna, zůstanou tady a do práce budou dojíždět, protože hodinu a čtvrt z centra Ostravy do centra Prahy, to je jako dneska z Opavy do Ostravy plus tramvajka. Zcela to změní situaci na trhu práce," optimisticky říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).

V současné době se pracuje na zadání pro studii proveditelnosti vysokorychlostních spojů na trase Ostrava-Přerov. Mimo jiné i proto, že tato trasa je výrazně přetížená a dá se říct, že více vlaků už nepojme.

"Současně bude řešit i tu novou trať v úseku Přerov - Brno, kde by se to napojilo na připravovanou vysokorychlostní trať Brno - Praha. Ten úsek Přerov - Brno bude dále řešen variantně tak, aby případně napojili Olomouc nebo Zlín, podle toho, jaká ekonomická kritéria by vyšla a která ta cesta by byla průchozí, proveditelná a ekonomicky nejefektivnější," vysvětluje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

"Jestliže se chceme bavit o intermobilitě občanů, o tom, že jim musíme dopřát to, aby vyměnili ta "špinavá" auta za "čistou" železnici a abychom jim dopřáli ten komfort, že například dojedou za 40 minut do práce, tak vysokorychlostní tratě jsou jediným řešením," dodává europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM).

Je symbolické, že Moravskoslezský region byl průkopníkem železniční dopravy. Konkrétně trať z Bohumína na Přerov slaví letos 170 let. 

"Já jsem velmi rád, že dneska do Prahy už jen šílenec jezdí po D1. Většina lidí na jeden den jezdí každopádně vlakem, má to jednodušší a lepší. Je třeba dobudovat infrastrukturu, větší parkoviště, zpřístupnit vlak ještě trochu více, například opravit nádraží a řadu dalších věci. Ale udělalo se hodně a za to děkuji," přemýšlí prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje Pavel Bartoš.

Studie, která bude podkladem pro strategická rozhodnutí k vysokorychlostní trati, bude připravena na začátku příštího roku. Výstavba nové vysokorychlostní železnice je ale stále hudba budoucnosti, na konferenci padlo, že by mohla začít do deseti let. Správa železniční dopravní cesty mluví o 20 až 30 milionech eur na výstavbu jednoho kilometru koridoru. 70 tisíc eur bude stát ročně jen údržba stejného úseku.

Nahlásit chybu


K tématu

DOPRAVNÍ REVUE: Delegace z Moravskoslezského kraje zamířila do Francie kvůli stavbě vysokorychlostní trati

24. listopadu 2023 14:28 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil

Vysokorychlostní trať. Téma, které je v Moravskoslezském kraji skloňováno už delší dobu. Samotný projekt je v pokročilém stádiu přípravy. Právě proto zástupci regionu před několika dny vyrazili na exkurzi do Francie.

Zástupci Moravskoslezského kraje se zúčastnili celorepublikové konference VRT - Realita budoucnosti

6. března 2024 19:10 | Celý MS kraj | Lukáš Zavadil | Dopravní revue

Vysokorychlostní tratě - Realita budoucnosti. Tak se jmenovala konference, která před několika dny proběhla ve Fantově budově hlavního nádraží v Praze. Své zastoupení zde měl i náš Moravskoslezský kraj.


Velkoobjemová čerpadla v Nové Vsi konečně vypla. Hasiči řeší ještě malé laguny

Dnes 11:51 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Hasiči konečně odčerpali vodu ze zatopených objektů v ostravské části Nová Ves. Velkokapacitní čerpadla vypla a postupně je odvážejí. Ještě budou ale malými čerpadly likvidovat malé laguny kolem. Podrobnosti o situaci v Ostravě i celém kraji přiblížili moravskoslezský hejtman a šéfové hasičů i policie.

S následky po povodni pomáhají v Petrovicích u Karviné i odsouzení

I odsouzení z karvinské věznice se aktivně zapojili do pomáhání městům, obcím a firmám v odstraňování škod po povodních. Jedna ze skupin momentálně pomáhá v Petrovicích u Karviné.

Na Jičínce opravili zvedací lávku, která zvládne i stoletou vodu

Nový Jičín nechal opravit zvedací lávku přes řeku Jičínku v místní části Žilina. Ta byla postavena rok po ničivých povodních v roce 2009. Zvládne průtok i stoleté vody. Od loňského podzimu byl ale dřevěný mostek už v nevyhovujícím stavu.

Dobrovolníci z Adry chodí už 20 let za klienty Domova pro seniory Frýdek-Místek

Dobrovolníci už 20 let navštěvují klienty domova pro seniory na ulici 28. října. Právě tady navíc ADRA začala se svými dobrovolnickými programy, které postupně rozšířila. Významné výročí spolupráce teď všichni společně oslavili.

Obce Bruntálska potřebují těžkou techniku, vodovod a vysoušeče

Včera 20:18 | Celý MS kraj | Karel Soukop

Obce Bruntálska sbírají všechny síly, aby si poradily s následky povodní. Jde zejména o záchrany nemovitostí a snahy o obnovu infrastruktury. V mnoha obcích nefunguje dodávka vody, kanalizace, opravují se přívody elektřiny. Do pomoci se zapojuje i armáda a dobrovolníci.

Náborová akce “Pojď hrát hokej” měla v Karviné velký úspěch

Hokejový klub Karviná zorganizoval v rámci Týdne hokeje velkou náborou akci pro nejmenší děti a jejich rodiče. Kampaň Davida Pastrňáka přilákala mnoho zájemců, bylo mezi nimi i několik děvčat.

Vykrádal auta a vloupal se i do kavárny v Ostravě. Chytili ho při páčení kasy

34letý muž se vloupal do kavárny v Ostravě, ale nepočítal s tím, že bleskově dorazí policisté. Ti ho chytili uvnitř, když zrovna páčil kasu. Později se zjistilo, že lupič má na svědomí i několik vykradených aut. Škoda přesahuje 70 tisíc korun a viníkovi nyní hrozí až 3 roky vězení.

Klimkovický tunel čekají plánované opravy, chystá se uzavírka i omezení

Včera 16:04 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Opravy tunelu Klimkovice změní dopravní režim na dálnici D1 před Ostravou. Ve směru na Ostravu se plánuje v termínu od 27. září do 13. října zásah techniků. To přinese dvě dočasné uzavírky i omezení provozu.

ZZS prokázala při povodních vysokou profesionalitu. Pacienty zachraňovali i z vrtulníku

Zdravotnická záchranná služba byla při zvládání povodní v minulých dnech jednou z klíčových složek Integrovaného záchranného systému MS kraje. Pozemní posádky prováděly evakuaci i akutní zásahy a vrtulník létal do zcela odříznutých oblastí. Aktivován byl i traumatologický plán.

Vězeň využil příležitosti a utekl. Pomáhal uklízet po povodních v Bohumíně

Včera 15:02 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Uklízet následky povodní pomáhají na mnoha místech také vězni. Jeden ale pracovní nasazení využil jako příležitost k útěku. Policie ho hledá od středy a žádá o pomoc i veřejnost.

Krnovská nemocnice se vrací k běžnému provozu

Včera 18:10 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Krnovská nemocnice má za sebou velmi náročné období způsobené rozsáhlou povodní. Díky zaměstnancům nemocnice, složkám IZS, vedení Moravskoslezského kraje, dobrovolníků a dalších organizací se daří těžké období překlenout. Zdravotnické zařízení se pozvolna vrací k běžnému provozu.

ZZS prokázala při povodních vysokou profesionalitu. Pacienty zachraňovali i z vrtulníku

Zdravotnická záchranná služba byla při zvládání povodní v minulých dnech jednou z klíčových složek Integrovaného záchranného systému MS kraje. Pozemní posádky prováděly evakuaci i akutní zásahy a vrtulník létal do zcela odříznutých oblastí. Aktivován byl i traumatologický plán.

86letá seniorka přecházela v Třinci mimo přechod a srazilo ji auto

25. září 2024 21:46 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

V ohrožení života skončila 86letá žena, kterou v Třinci ve středu ráno srazilo auto. Seniorka přecházela mimo přechod pro chodce. Do nemocnice ji transportoval vrtulník.

V Zámku Studénka se ukrývá Vagonářské muzeum

25. září 2024 16:30 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová | Kam vyrazit

Jediné muzeum svého typu v České republice. Ve věžích zámku ve Studénce se ukrývá Vagonářské muzeum, které dokumentuje železniční výrobu a dopravu na území tehdejšího Československa.

Hosté ve studiu: Karin Lednická, spisovatelka

25. září 2024 15:07 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková | Host dne

Třetí díl románové kroniky Šikmý kostel uzavírá příběh ztraceného města

DOPRAVNÍ REVUE: Stavba vysokorychlostní železnice začne do 10 let
Vydáno 9. října 2017 20:08, Celý MS kraj, Lukáš Zavadil
Vysokorychlostní železnice na trase Ostrava-Praha. V budoucnu by měla výrazně zkrátit čas strávený ve vlacích. Spoje by totiž měly jezdit i více než tří set kilometrovou rychlostí. Diskuze na toto téma probíhala i na konferenci Transport 2017.

Méně než 90 minut - to je čas, za který bychom se po vybudování vysokorychlostních tratí mohli dostat z našeho regionu do Prahy. Pro obyvatele kraje by to byla zásadní změna a hlavně obrovská příležitost. 

"Pokud máme být za tři čtvrtě hodiny v Brně a za hodinu a čtvrt v Praze, tak to je zcela jiná situace. Já si myslím, že pro kraj to bude pozitivní v tom, že lidé se přestanou stěhovat do Prahy nebo do Brna, zůstanou tady a do práce budou dojíždět, protože hodinu a čtvrt z centra Ostravy do centra Prahy, to je jako dneska z Opavy do Ostravy plus tramvajka. Zcela to změní situaci na trhu práce," optimisticky říká náměstek hejtmana MS kraje Jakub Unucka (ODS).

V současné době se pracuje na zadání pro studii proveditelnosti vysokorychlostních spojů na trase Ostrava-Přerov. Mimo jiné i proto, že tato trasa je výrazně přetížená a dá se říct, že více vlaků už nepojme.

"Současně bude řešit i tu novou trať v úseku Přerov - Brno, kde by se to napojilo na připravovanou vysokorychlostní trať Brno - Praha. Ten úsek Přerov - Brno bude dále řešen variantně tak, aby případně napojili Olomouc nebo Zlín, podle toho, jaká ekonomická kritéria by vyšla a která ta cesta by byla průchozí, proveditelná a ekonomicky nejefektivnější," vysvětluje ředitel odboru strategie SŽDC Radek Čech.

"Jestliže se chceme bavit o intermobilitě občanů, o tom, že jim musíme dopřát to, aby vyměnili ta "špinavá" auta za "čistou" železnici a abychom jim dopřáli ten komfort, že například dojedou za 40 minut do práce, tak vysokorychlostní tratě jsou jediným řešením," dodává europoslankyně Kateřina Konečná (KSČM).

Je symbolické, že Moravskoslezský region byl průkopníkem železniční dopravy. Konkrétně trať z Bohumína na Přerov slaví letos 170 let. 

"Já jsem velmi rád, že dneska do Prahy už jen šílenec jezdí po D1. Většina lidí na jeden den jezdí každopádně vlakem, má to jednodušší a lepší. Je třeba dobudovat infrastrukturu, větší parkoviště, zpřístupnit vlak ještě trochu více, například opravit nádraží a řadu dalších věci. Ale udělalo se hodně a za to děkuji," přemýšlí prezident Sdružení pro rozvoj MS kraje Pavel Bartoš.

Studie, která bude podkladem pro strategická rozhodnutí k vysokorychlostní trati, bude připravena na začátku příštího roku. Výstavba nové vysokorychlostní železnice je ale stále hudba budoucnosti, na konferenci padlo, že by mohla začít do deseti let. Správa železniční dopravní cesty mluví o 20 až 30 milionech eur na výstavbu jednoho kilometru koridoru. 70 tisíc eur bude stát ročně jen údržba stejného úseku.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000010136/dopravni-revue-stavba-vysokorychlostni-zeleznice-zacne-do-10-let