Cílem vodíkové revoluce v kraji je snížení emisí z dopravy, která zatěžuje životní prostředí, zejména ovzduší. Vizí je zavedení zcela bezemisní dopravy, což naftová, benzinová a ani auta na plyn neumí.
“Vodík je to nejčistší, co můžete mít. Vozidla na vodík, vypouští z výfuku páru, to je něco, co v tomto kraji potřebujeme. Je to téma, které není jednoduché, je třeba začít s čistou výrobou vodíku. Je třeba ho skladovat, vybudovat čerpací stanice,” řekl Ivo Vondrák (ANO), hejtman MS kraje.
Pro průmyslový MS region se mohou vodíkové technologie stát dobrým nástrojem pro další rozvoj ve všech oblastech. Kupříkladu Ostrava se zavázala zcela vyřadit z městské hromadné dopravy dieselovou trakci do roku 2020 a zcela ji nahradí ekologickými vozidly, převážně na elektřinu, částečně na CNG. Dalším krokem bude testování vozidel na vodíkový pohon v podmínkách ostravské MHD.
“Největším znečišťovatelem ovzduší je v MSK doprava, proto ji řešíme. A to tak, že bude ekologická a bude pro lidi příjemná. Autobusy dnes jezdí na diesel, na CNG, ale my chceme, aby jezdily ještě ekologičtěji a bohužel, kapacita baterek není pro krajskou dopravu vhodná. Jediné další vhodné palivo je vodík, které je absolutně čisté. V našem kraji máme spoustu vodíku v zemi, metan, koksárenský plyn, důlní plyn, to jsou odpadní plyny, a pokud se zpracují na čistý vodík, pak mohou být používány jako palivo,” objasnil Jakub Unucka (ODS), náměstek hejtmana MS kraje.
Samotná výroba vodíku je náročná a velmi drahá. V průmyslovém MS regionu se k jeho výrobě využijí například důlní a koksárenské plyny - tedy odpad, který se dnes většinou bezúčelně spaluje a zatěžuje životní prostředí.
“Vodíkový pohod je naprosto bezemisní technologie, kdy využitím energetické hodnoty vzniká pouze voda, takže to nezatěžuje vůbec ovzduší produkty CO2. V našem kraji se soustředíme na využití současných odpadů, jsou to odpady, které tady vznikají už dlouhá léta útlumem těžby a obecně průmyslovým odvětvím,” vysvětlil Zdeněk Vomočil, Vítkovice Cylinders.
Vodíková veřejná doprava by měla být zavedena do pěti let. Vodíkové autobusy začnou nejdříve jezdit v Ostravě, pak na Havířovsku. Na železniční tratě na Jesenicku nebo na tzv. Beskydském železničním okruhu budou nasazeny vodíkové lokomotivy. A o vodíková auta chce kraj rozšířit také svůj vozový park.