Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Druhá lokomotiva pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha prochází modernizací

Jediná úzkorozchodná dráha v provozu Českých drah a zároveň jediná na Moravě a ve Slezsku dostane do konce roku druhou modernizovanou lokomotivu. Opravený stroj získá nový motor splňující nejnovější emisní normy, jeho skříň pak bude opravená a dostane historický nátěr. Dvacetikilometrová dráha s rozchodem pouhých 760 mm je významným turistickým lákadlem do Osoblažského výběžku.

České dráhy modernizují unikátní historickou lokomotivu pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro MSK: "Provoz na úzkorozchodné dráze objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a láká do regionu turisty nejen z Ostravska. Díky druhé provozní lokomotivě zvýšíme spolehlivost provozu a výlet na Osoblažku bude atraktivnější. Opravená lokomotiva totiž dostane historický nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje stejné řady."

Lokomotiva 705.914-0 byla od roku 2016 mimo provoz. V letošním roce byla přistavena do hlavní opravy ve společnosti CZ LOKO. Vlastní modernizace pod vedením CZ LOKO se pak provádí v provozu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře.

Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD: "Při hlavní obnově dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a výměny zkorodovaných částí skříně. Dosazen bude úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, ale také ony prošly kompletní opravou v našem středisku údržby v Olomouci."
Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Aby bylo cestování na úzkorozchodce atraktivní, bude lokomotiva uvedena do jednoho z historických retronátěrů, který však bude jiný než na druhé místní lokomotivě 705.913-2."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Osoblažská úzkokolejka, fanoušky označovaná také jako Osoblažka, je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice."

Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a její okolí je tak ideálním cílem pro výlety po celý rok."

Omlazovací kúra čeká i současnou provozní lokomotivu z Osoblažky 705.913-2. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně, jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.

Nahlásit chybu

K tématu


Nejčtenější zprávy