Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Druhá lokomotiva pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha prochází modernizací

Celý MS kraj |

Jediná úzkorozchodná dráha v provozu Českých drah a zároveň jediná na Moravě a ve Slezsku dostane do konce roku druhou modernizovanou lokomotivu. Opravený stroj získá nový motor splňující nejnovější emisní normy, jeho skříň pak bude opravená a dostane historický nátěr. Dvacetikilometrová dráha s rozchodem pouhých 760 mm je významným turistickým lákadlem do Osoblažského výběžku.

České dráhy modernizují unikátní historickou lokomotivu pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro MSK: "Provoz na úzkorozchodné dráze objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a láká do regionu turisty nejen z Ostravska. Díky druhé provozní lokomotivě zvýšíme spolehlivost provozu a výlet na Osoblažku bude atraktivnější. Opravená lokomotiva totiž dostane historický nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje stejné řady."

Lokomotiva 705.914-0 byla od roku 2016 mimo provoz. V letošním roce byla přistavena do hlavní opravy ve společnosti CZ LOKO. Vlastní modernizace pod vedením CZ LOKO se pak provádí v provozu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře.

Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD: "Při hlavní obnově dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a výměny zkorodovaných částí skříně. Dosazen bude úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, ale také ony prošly kompletní opravou v našem středisku údržby v Olomouci."
Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Aby bylo cestování na úzkorozchodce atraktivní, bude lokomotiva uvedena do jednoho z historických retronátěrů, který však bude jiný než na druhé místní lokomotivě 705.913-2."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Osoblažská úzkokolejka, fanoušky označovaná také jako Osoblažka, je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice."

Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a její okolí je tak ideálním cílem pro výlety po celý rok."

Omlazovací kúra čeká i současnou provozní lokomotivu z Osoblažky 705.913-2. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně, jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.

Nahlásit chybu


K tématu

Modernizovaná mašina pro osoblažskou úzkokolejku nastartovala motor

22. února 2024 17:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Kompletní oprava a modernizace úzkorozchodné mašinky 705.914-0 dosáhla významného milníku. V uplynulých týdnech došlo v dílnách v Kutné Hoře k prvnímu nastartování motoru. V dalších dnech pak probíhaly práce na lokomotivě s funkčním motorem, především přesné seřízení výkonu motoru, což se provádí na tzv. suchém odporníku.

Další úzkorozchodná lokomotiva se po více než čtyřech letech vrátila na Osoblažku

4. března 2024 17:19 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Motorová lokomotiva 705.914 byla v těchto dnech po opravě u společnosti CZ LOKO přepravena domů na úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha. Na Osoblažce bude dodavatel pokračovat ve zprovoznění lokomotiv přímo na úzkorozchodné dráze.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.


Americký developer představil projekt průmyslové zóny v Karviné

Americká developerská společnost spolu se zástupci MS kraje představila podobu plánované průmyslové zóny v Karviné. Moderní průmyslová zóna o velikosti 330 tisíc metrů čtverečních by měla po dokončení přinést Karvinsku 4500 nových pracovních míst.

Na Rudné ve Svinově postupně zdemolují mosty, provoz bude sveden vždy na druhou polovinu

Dnes 8:24 | Ostrava-město | Libor Běčák

V úterý 26. listopadu 2024 začne rekonstrukce mostů na Rudné ulici v Ostravě-Svinově. Oba mosty silnice I/11 budou zdemolovány a do roku 2026 nahrazeny novými konstrukcemi. Po dobu prací bude zachován obousměrný provoz v jednom pruhu pro každý směr. Projekt za 95,6 milionu Kč slibuje životnost nových mostů minimálně 100 let.

Rozsvícení vánočních stromů bude letos na obou náměstích ve Frýdku i v Místku

Frýdek-Místek letos poprvé uskuteční rozsvěcení stromu v obou částech města. K tradičnímu hojně navštěvovanému rozsvěcení na náměstí Svobody přidá komornější akci na Zámeckém náměstí. To bude navíc během dvou adventních víkendů bez aut.

Diamantová svatba znamená 60 let společného života

Psal se říjen roku 1964. Do společného svazku manželského tehdy vstoupili v Táboře dva snoubenci Bohuslav a Helena. V tomto svazku přečkali mnohá dobrá i složitá období a dnes jejich krásné manželství trvá přesné 60 let. Ve stupnici našich svateb se tato svatba nazývá svatbou diamantovou.

Možnosti studia i zaměstnání pro vycházející žáky na veletrhu Artifex

Veletrh Artifex je pravidelnou příležitostí pro vycházející žáky základních škol, jak získat cenné informace. Na prezentacích středních škol i firem ze širokého regionu si mohou své budoucí povolání nebo studium na místě přímo osahat.

Pytláci mořských želv byli odsouzeni díky spolupráci Zoo Liberec a ZOO Ostrava

Dnes 8:56 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Pytláci mořských želv v Indonésii byli odsouzeni na dva a půl roku vězení díky zásahu ochránců přírody, na kterém se podíleli i zoologové z českých zoologických zahrad v Liberci a Ostravě. Zásah proběhl v souostroví Pulau Banyak, kde čeští odborníci dlouhodobě spolupracují s indonéskými kolegy na ochraně ohrožených mořských želv.

Zvuk bubnů v Čeladné burcoval k ochraně dětí před násilím

Čeladenskou mateřskou školou se nesl hlasitý zvuk bubnů, který upozornil na Světový den prevence týrání a zneužívání dětí. K projektu Bubnovačka se tu připojili v rámci pravidelné lekce muzikoterapie.

Archeologové v Opavě objevili středověké sídliště i velmi vzácnou poutní láhev

Včera 19:13 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

Na budoucí stavbě jižního obchvatu Opavy od léta probíhal archeologický výzkum. A přinesl vzácné objevy. Vedle velmi dobře dochovaných pozůstatků germánského osídlení z mladší doby římské byl velkým překvapením objev středověkého sídliště.

V centru Ostravy už stojí vánoční strom. Má 11 metrů a přijel ze Svinova

Vánoční strom, který se letos stane ozdobou Ostravských Vánoc to měl tentokrát jen kousek. Darovala ho totiž rodina, která žije v ostravském obvodu Svinov. Na jeho usazování na Masarykovo náměstí se pyšný majitel přišel osobně podívat.

Město pořídilo nové kotce do orlovského psího útulku

Orlovský útulek dokončuje realizaci nových moderních kotců v místním útulku, které výrazně zlepší podmínky pro toulavé a opuštěné psy.

Muž obviněný z krádeží a sprejování v Karviné čelí až pěti rokům vězení

Dnes 13:08 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Třiatřicetiletý muž byl obviněn z pěti skutků majetkového charakteru a vandalismu, kterých se měl dopustit od března do září letošního roku v Karviné. Škoda způsobená krádežemi, poškozením majetku a vandalismem dosáhla téměř 300 tisíc korun. Muži hrozí až pět let vězení. Jeho jednatřicetiletý společník čelí obvinění z vloupání a hrozí mu až tři roky vězení.

Pádem ze střechy si muž v Ostravě přivodil těžká zranění

Dnes 11:33 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Z výšky odpovídající 4. patru spadl v úterý večer muž, který v Mariánských Horách pracoval na střeše. Záchranáři ho museli na místě uvést do umělého spánku, zafixovat a převézt na urgentní příjem fakultní nemocnice.

Vedení MS kraje poděkovalo složkám IZS za zásahy a pomoc při povodních

Poprvé a naposledy po zářijových povodních v neděli vyjel parní vlak na Osoblažské úzkokolejce. Vypraven byl čistě pro členy IZS, kteří při povodních pomáhali ze všech sil. Zachraňovali jak lidské životy, tak jejich obydlí.

CISO ocenilo medailisty a národní rekordmany

Centrum individuálních sportů Ostrava podporuje reprezentanty v individuálních sportech v MS kraji a tato podpora se vyplatila i v roce 2024. Na slavnostním setkání tak CISO mohlo ocenit ty nejúspěšnější.

Policisté hledají zloděje, který v prodejně ukradl hodinky

Dnes 8:42 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Nápadně tlustý muž procházející Ostravou s cestovním kufrem se před časem zastavil v prodejně s hodinkami, kde se mu jeden vystavený kousek zalíbil natolik, že si ho odnesl, aniž by za něj zaplatil. Proti krádeži byl lankem chráněn pouze náramek, ze kterého zloděj hodinky nepozorovaně sejmul.

Policisté a příbuzní pohřešovali ženu z Jablunkova, našli ji v pořádku

Dnes 12:05, vydáno včera 12:55 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Naposledy v neděli 17. listopadu byli rodinní příslušníci v kontaktu se ženou z Jablunkova. Od pondělka se už jim neozývala a nikdo nevěděl, kde se nachází. Ve čtvrtek bylo pátrání odvoláno, když byla žena nalezena.

Druhá lokomotiva pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha prochází modernizací
Vydáno 22. srpna 2021 12:49, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Jediná úzkorozchodná dráha v provozu Českých drah a zároveň jediná na Moravě a ve Slezsku dostane do konce roku druhou modernizovanou lokomotivu. Opravený stroj získá nový motor splňující nejnovější emisní normy, jeho skříň pak bude opravená a dostane historický nátěr. Dvacetikilometrová dráha s rozchodem pouhých 760 mm je významným turistickým lákadlem do Osoblažského výběžku.

zdroj foto: České dráhy

České dráhy modernizují unikátní historickou lokomotivu pro úzkorozchodnou dráhu Třemešná ve Slezsku – Osoblaha.

Kateřina Divišová, obchodní zástupkyně ČD pro MSK: "Provoz na úzkorozchodné dráze objednává Moravskoslezský kraj. V regionu je to důležitá součást dopravní obslužnosti, ale také významná turistická atrakce, která nemá ve východní části České republiky obdobu a láká do regionu turisty nejen z Ostravska. Díky druhé provozní lokomotivě zvýšíme spolehlivost provozu a výlet na Osoblažku bude atraktivnější. Opravená lokomotiva totiž dostane historický nátěr, který ale bude odlišný od dnes provozovaného stroje stejné řady."

Lokomotiva 705.914-0 byla od roku 2016 mimo provoz. V letošním roce byla přistavena do hlavní opravy ve společnosti CZ LOKO. Vlastní modernizace pod vedením CZ LOKO se pak provádí v provozu společnosti WYNX Pool v Kutné Hoře.

Zdeněk Štěpánek, ředitel odboru kolejových vozidel ČD: "Při hlavní obnově dojde ke kompletní opravě všech součástí lokomotivy včetně úprav hlavního rámu a výměny zkorodovaných částí skříně. Dosazen bude úplně nový spalovací motor typu TEDOM TD 242 RV TA 25 242, který splňuje současné emisní limity Stage IIIA, a trakční alternátor Siemens. Obměnou projde elektrická výzbroj lokomotivy, zcela nové bude chlazení hnacího agregátu, moderní řídicí systém a pulty řízení na stanovištích strojvedoucích. Podvozky s trakčními motory zůstávají beze změny, ale také ony prošly kompletní opravou v našem středisku údržby v Olomouci."
Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Aby bylo cestování na úzkorozchodce atraktivní, bude lokomotiva uvedena do jednoho z historických retronátěrů, který však bude jiný než na druhé místní lokomotivě 705.913-2."

Motorové lokomotivy řady 705 byly vyráběné v letech 1954, 1955 a 1958 v pražské lokomotivce ČKD. Na úzkorozchodných tratích ČSD nahradily parní lokomotivy a byly také exportovány do Sovětského svazu. Celkem tak bylo vyrobeno 66 lokomotiv, z toho 21 pro Československo. Lokomotivy pro rozchod 760 mm mají maximální rychlost 50 km/h, výkon 258 kW, délku 12,7 metru a hmotnost přes 30 tun. Pro Osoblažku mají České dráhy vyhrazené dvě lokomotivy, další (705.916-5) je pak ve sbírce železničního muzea ČD v Lužné u Rakovníka.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Osoblažská úzkokolejka, fanoušky označovaná také jako Osoblažka, je dnes jediná veřejná úzkorozchodná dráha na Moravě a ve Slezsku a jedna ze tří posledních provozovaných v České republice."

Byla vybudována s rozchodem 760 mm v roce 1898. Celá dráha z Třemešné ve Slezsku do Osoblahy měří 20 kilometrů, je na ní nejvyšší rychlost 40 km/h a největší stoupání činí 27 promile. Přibližně 2 kilometry od Třemešné se nachází také nejmenší oblouk na české železniční síti o poloměru pouhých 75 metrů. Vlaky ho mohou projíždět rychlostí jen 20 km/h.

Vanda Rajnochová, mluvčí Českých drah: "Úzkorozchodná dráha Třemešná ve Slezsku – Osoblaha a její okolí je tak ideálním cílem pro výlety po celý rok."

Omlazovací kúra čeká i současnou provozní lokomotivu z Osoblažky 705.913-2. Ta podstoupí v příštím roce plánovanou periodickou obnovu stejně, jako jeden z osobních vozů, který má v příštím roce také zavítat do dílen.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000027093/druha-lokomotiva-pro-uzkorozchodnou-drahu-tremesna-ve-slezsku--osoblaha-prochazi-modernizaci