Nákladní automobily naložené dřevem, kamením nebo stavebním materiálem poškozují silnice také v Beskydech a jejich podhůří. Trpí nejen asfaltový povrch, ale také konstrukce mostů a statika budov poblíž cest. Policisté proto čas od času provádějí namátkové kontrolní měření.
Petr Štencel, vedoucí Dopravní policie MS kraje: "Nezaměřujeme se jenom na váhy, ale i na sociální předpisy, technické stavy vozidel a opravdu potřebné dokumenty, jestli je řidiči mají u sebe. Před chvilkou tady bylo nákladní vozidlo, které bylo v pořádku, jak váhu, tak opravdu i ty sociální předpisy, takže veškeré potřebné dokumenty a řidič mohl klidně odjet. Tam dál už máme zvážené jedno dodávkové vozidlo, které bylo přetížené o jednu tunu a druhé vozidlo mělo problém s délkou a s předepsanými doklady pro provoz vozidla. Takže dovezou jiný návěs, vozidlo se přeloží a bude pokračovat dál. Vážení a kontrola sociálních předpisů probíhá v Moravskoslezském kraji v nepravidelných časech a dobách, aby si na to řidiči nezvykli. Speciální Kamion tým, který je na to zřízený, kontroluje po celém kraji a každý území odbor má zřízený svůj Kamion tým. Samozřejmě policisté, i když to jsou dopravní policisté, tak nedělají pouze tuhle činnost, ale jsou zaměření i na veškerou činnost, která probíhá u dopravní policie.”
Policisté si namátkově vybírají dodávky nebo nákladní automobily, které svádějí ke kontrolnímu stanovišti.
Kateřina Kubzová, mluvčí Policie ČR MSK: “Policisté si na silnici vytipují vozidlo, které následně odkloní a doprovodí na kontrolní stanoviště. Řidiči jsou povinni policisty následovat a na výzvu policistů pak vozidlo podrobit nízkorychlostnímu kontrolnímu vážení.”
Petr Štencel, vedoucí Dopravní policie MS kraje: "Pokud je ten kamion přetížený, a můžeme se setkat s kamiony, které jsou třeba přetížené o 10 tun a více, tak to vozidlo se chová úplně jinak v zatáčkách, brzdná dráha je delší, takže může být výskyt těch vážnějších dopravních nehod, protože to ten kamion neubrzdí. V neposlední řadě nám to ničí pozemní komunikace. Je to většinou u těch kamionů s dřevní hmotou sypkým materiálem, popřípadě kamenivem. Těch faktorů u vozidel je více. Může jim třeba prasknout pneumatika.”
Řidičům, ale i firmám, které vozidla vlastní, hrozí za přetížená auta vysoké pokuty.
Petr Štencel, vedoucí Dopravní policie MS kraje: “Novelizací zákona od 1. 1. 2022 pokud řidič odmítne najet na váhy, hrozí mu sankce až 100 tisíc korun, zatímco do té doby to bylo jen 30 tisíc korun. Za letošní rok máme už 13 řidičů, kteří odmítli najet na váhy a dostali sankci v plné výši. Pokud řidič najede a má přetížené vozidlo, hrozí mu sankce v příkazním řízení 15 tisíc korun, případně vybrána kauce ve výši 50 tisíc korun a potom se tam započítává každá tuna, která je navíc. Za každou tunu se počítá 9 tisíc korun. Pokud je přetížený, tak se odstaví na bezpečné místo a ten náklad musí přeložit. Většinou přijede jiné vozidlo. Pokud je to dřevní hmota, tak si to přeloží sami, protože k tomu mají vybavení. Když to je nějaký sypký materiál nebo kamenivo, tak to většinou dělají ručně. Dokud to nepřeloží, tak neodjedou.”