Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

ENERGIE A KRAJ: Společnost Tatra Trucks vsadila na vodík

Prototyp nákladního automobilu Tatra s pohonem na vodík by se v Kopřivnici na Novojičínsku mohl začít testovat na podzim. Do výroby by se vůz mohl dostat koncem roku 2025 nebo v roce 2026. Problémem ale zatím je jeho vysoká cena.

Vývoj vodíkové Tatry je teď ve fázi, kdy se připravuje stavba prototypu. Dodávané díly, baterka, trakční elektromotor, lahve, všechno už je v partnerské firmě Devinn, tam se testují a v Tatře už zkompletovali podvozek tak, aby mohli začít instalovat technologie do vozidla a postupně ho zprovozňovat.

Radim Matera, spolumajitel Tatra Trucks Kopřivnice: „V současné době stavíme prototyp vodíkové Tatry. V dohledné době představíme finální produkt. Jdeme tímto směrem kvůli dekarbonizaci dopravy. A na něco ty náklaďáky jezdit musí.“

Na vývoji vozu s klasickým tatrováckým podvozkem automobilka spolupracuje s několika českými výzkumnými organizacemi a vysokoškolskými pracovišti v čele s Ústavem jaderného výzkumu Řež. Firma Devinn z Jablonce nad Nisou se zabývá vývojem vodíkových technologií.

Jakub Šafrán, technický a investiční ředitel, Promet Group: „Jsme na začátku, je to pilot díky nadšení majitelů. Pokud se pilot osvědčí, budeme pokračovat ve výrobě. To ladění a posouvání dál nás moc baví.“

Optimistický plán je, že v říjnu se začne jezdit v Tatře na polygonu, zprovozní se základní systémy, primárně jako bateriové elektrické vozidlo, nainstalují se palivové články a následně se začnou ladit systémy. Pak se vozidlo převeze do Jablonce, kde se doladí vodíkové technologie. Pak by začalo intenzivní testování vozu na polygonu v Tatře a u vybraných partnerů.

Tatra Trucks vyrábí sériové nákladní vozy i speciální automobily na míru. Produkuje vozy a podvozky pro civilní sektor i pro využití v armádě či v záchranných složkách. Má přes 1400 zaměstnanců, dalších víc než 700 lidí pracuje v dceřiné firmě Tatra Metalurgie. Tatra Trucks patří do skupiny Czechoslovak Group miliardáře Michala Strnada, dalším jejím akcionářem je skupina Promet Group Reného Matery. Loni automobilka dosáhla tržeb 7,12 miliardy korun, zákazníkům dodala 1326 vozů.

Nahlásit chybu




STARTRONIC s. r. o.;
Ostrava
od 17 300 do 25 000 Kč/měsíc

Detail

LESCUS Cetkovice, s.r.o., Ostrava - Martinov
Ostrava
od 35 000 do 50 000 Kč/měsíc

Detail

Centrum pro zdravotně postižené Moravskoslezského kraje o.p.s., Ostrava
Ostrava
od 44 000 do 50 000 Kč/měsíc

Detail