Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Moravskoslezský kraj i letos podpoří technické a jazykové vzdělávání

Celý MS kraj |

Nový školní rok 2023/2024 začne v Moravskoslezském kraji v pondělí 4. září. Do mateřské školy půjde poprvé 11 a půl tisíce dětí, prvňáčků na základních školách bude zhruba 12 a půl tisíce, střední školy by mělo začít navštěvovat 11 a půl tisíce bývalých deváťáků. Oproti loňskému roku jsou tyto počty nepatrně vyšší: prvňáčků bylo vloni asi o 500 méně, čerstvých středoškoláků o 700 méně. Do mateřinek letos nastoupil podobný počet dětí jako vloni. K maturitám by na konci tohoto školního roku mělo nastoupit asi 8100 žáků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nabídka oborů středních škol v Moravskoslezském kraji je určitě dostatečná nejen kapacitně, ale i co do rozmanitosti oborů. Jen na školách zřizovaných krajem je k dispozici skoro 12 a půl tisíce míst, další kapacity nabízí střední školy ostatních zřizovatelů. Proto byla naplněnost středních škol v našem kraji v minulém školním roce na 62 a půl procentech. Při počtu zájemců o středoškolské vzdělávání nebudou ani letos kapacity zcela využité. Snažíme se, aby nabídka oborů navazovala na poptávku po daných profesích na trhu práce. Aktuálně je poptávka firem hlavně po absolventech řemeslných oborů, proto se snažíme o vzdělávání v těchto oborech zvyšovat zájem, například kampaní Řemeslo má respekt nebo krajskými stipendii."

Mezi nejvíce poptávanými pracovníky jsou například klempíři, tesaři, pokrývači nebo nástrojáři. Doplnil, že v návaznosti na zvýšenou poptávku vznikl v minulosti například nový obor Sladovník- pivovarník. V novém školním roce vznikly na středních nebo vyšších odborných školách v Moravskoslezském kraji tři nové obory vzdělání.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Střední odborné učiliště DAKOL od září začíná vzdělávat v oboru Reprodukční grafik pro média, na Střední škole a Vyšší odborné škole v Kopřivnici přibyl nový obor Logistické a finanční služby. Třetím nově vzniklým oborem je Diplomovaný zdravotní laborant, který se od tohoto školního roku začne vyučovat na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě."

K organizační změně došlo na opavské Masarykově střední škole zemědělské a Vyšší odborné škole. Ta ukončila činnost vyšší odborné školy a nově se tak jmenuje Masarykova střední škola zemědělská a přírodovědná Opava.

KRAJSKÁ STIPENDIA

Moravskoslezský kraj jejich prostřednictvím už od školního roku 2017/2018 motivuje žáky ke studiu technických a řemeslných oborů. Aktuálně je krajskými stipendii podporováno třicet středních škol zřizovaných Moravskoslezským krajem, v rozpočtu kraje je připraveno 14,5 milionu korun. Žák vybraného oboru vzdělání může na stipendiu při splnění nastavených kritérií obdržet za celý školní rok až 17 tisíc korun.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Mezi podpořenými obory zakončenými výučním listem jsou například Klempíř, Kominík, Řezník-uzenář nebo Pekař. Tyto obory mají prospěchovou, ale i motivační složku. Stipendii podporujeme také vybrané maturitní obory, například obor Mechanik strojů a zařízení, Mechanik seřizovač nebo Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Kromě technických oborů mohou stipendia na vybraných školách získat i žáci oborů Ošetřovatel, Zahradník nebo například Výrobce potravin."

JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Moravskoslezský kraj dlouhodobě podporuje zapojení rodilých mluvčích do výuky cizích jazyků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Zejména u angličtiny se rok od roku navyšuje počet škol, které se do našeho programu zapojují. Letos předpokládáme, že na anglicky hovořícího rodilého mluvčího přispějeme 56 středním a vyšším odborným školám. V krajském rozpočtu máme pro tyto účely připraveno téměř 9 milionů korun. Zahraniční lektoři přispívají k větší plynulosti a sebejistotě při komunikaci v cizím jazyce a ze zkušeností víme, že komunikace s nimi je pro žáky také velkou motivací se v cizím jazyce intenzivněji zdokonalovat."

Kraj také významně přispívá na jazykové kurzy češtiny pro děti s jiným mateřským jazykem, než je čeština. V každé obci s rozšířenou působností musí ze zákona být tzv. určená základní i střední škola, která děti cizinců bezplatně češtinu vyučuje. Seznamy určených škol se v návaznosti na aktuální potřeby upravují a jsou dostupné na webových stránkách kraje. Tato výuka je určena pro žáky, kteří v České republice plní povinnou školní docházku ne déle než 12 měsíců. Rozsah jazykové přípravy je stanoven na 100-200 hodin/žák v období 10 měsíců.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nad rámec této povinné výuky nabízí Moravskoslezský kraj cizincům i kurzy češtiny navíc. Tyto zdokonalovací lekce jsou určené hlavně pro budoucí maturanty a mají jim pomoci zvládnout závěrečnou zkoušku z češtiny. Chceme tak zabránit tomu, aby žáci kvůli potížím s jazykem ze školy předčasně odcházeli. Tyto kurzy probíhají v malých skupinkách dvakrát týdně po dvou vyučovacích hodinách, prezenčně nebo on-line."

Kurzy pořádané společností Celé Česko čte dětem jsou financovány z projektu OKAP II. Dále kraj podporuje i kurzy češtiny pro dospělé Ukrajince, tyto bezplatné kurzy zajišťují krajské střední školy, podrobnější informace o kurzech i přehled volných míst jsou opět na krajském webu.

PODPORA ŠKOLNÍCH PSYCHOLOGŮ A SPECIÁLNÍCH PEDAGOGŮ

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Je velmi důležité zajistit také rovnost v přístupu ke vzdělávání tak, aby měli vhodné podmínky i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, s nejrůznějšími druhy znevýhodnění nebo odlišným mateřským jazykem. Pozornost by měla být věnována také nadaným dětem, které potřebují podporu a individuální přístup. Všem těmto žákům nejrůznějších věkových kategorií pomáhají odborníci ze školních poradenských pracovišť, proto kraj na posílení těchto pozic přispívá. Letos podpoří 7 speciálních pedagogů a 20 školních psychologů na celkem 25 školách. Z letošního rozpočtu jim kraj vyplatí zhruba 13 milionů korun."

INVESTIČNÍ AKCE

Také v letošním roce kraj významně investuje do školských budov. Projekty se zaměřují například na snižování energetické náročnosti, zvyšování kvality výuky nebo podporu pohybových aktivit dětí a mládeže, kdy se u několika škol modernizovala či budovala sportoviště.

Nejvýznamnější akce roku 2023 v organizacích zřizovaných Moravskoslezským krajem (včetně dokončení):

  • přístavba nové tělocvičny pro Gymnázium Třinec (82 mil. Kč)
  • rekonstrukce prostor v budově na ul. Praskova Základní školy Opava pro děti se zrakovým postižením a s vadami řeči (230 mil. Kč)
  • dokončení výstavby dílen Střední odborné školy Frýdek-Místek (310 mil. Kč)
  • rekonstrukce školního dvora Matičního gymnázia Ostrava (30 mil. Kč)
  • celková oprava střechy v památkově chráněném objektu bývalého zámku Radkov pro Dětský domov a Školní jídelnu (31 mil. Kč)

Nejvýznamnější investice zahájené v roce 2023 na školách zřizovaných Moravskoslezským krajem:

  • výstavba sportovní haly pro Gymnázium a Střední průmyslovou školu elektrotechniky a informatiky Frenštát pod Radhoštěm (155 mil. Kč, ve spolupráci s Městem Frenštát pod Radhoštěm a Národní sportovní agenturou)
  • rozšíření a modernizace výukových prostor pro kopřivnickou Základní školu a Mateřskou školu Motýlek (25 mil. Kč) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • rekonstrukce sportovního hřiště Gymnázia v Ostravě-Hrabůvce (18 mil. Kč)

Investice v roce 2023 připravované, předpoklad zahájení v příštích letech:

  • výstavba sportovního plaveckého bazénu pro Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových v Ostravě (282 mil. Kč)
  • vybudování nového gastro centra pro výuku pekařských a cukrářských oborů pro Střední školu prof. Zdeňka Matějčka Ostrava (90 mil. Kč)
Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Moravskoslezský kraj také připravuje pět investičních projektů financovaných z evropských zdrojů za celkově zhruba 410 milionů korun. Budou modernizovány učebny Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě a na Albrechtově střední škole v Českém Těšíně vznikne nová hala a zázemí pro žáky zemědělských oborů a nová polygrafická dílna. Opavské Střední odborné učiliště stavební získá zbrusu nové dílny a učebny praktického vyučování. Nové dílny a sportoviště vzniknou také na Střední škole technické v Opavě. Současně budeme v rámci projektu na 2 středních školách pokračovat v modernizaci vybavení pro výuku oboru informační technologie. Investice do školských budov a zvyšování kvality výuky považuji za jednu z nejdůležitějších priorit našeho kraje. Nacházíme se v nesmírně důležitém období proměny, kdy od těžkého průmyslu směřujeme k modernějším technologiím. Bez vzdělaných a kompetentních mladých lidí bychom proces transformace dokončili jen stěží."

LEGISLATIVNÍ NOVINKY V OBLASTI ŠKOLSTVÍ

Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Základní změny účinné od 01.09.2023:

  • Možnost zaměstnat osobu bez pedagogické složky vzdělání na 2. stupni ZŠ a na středních školách až na dobu 3 let
    Doplněné ustanovení § 9a zákona o pedagogických pracovnících umožňuje řediteli školy uznat za splněný předpoklad odborné kvalifikace učitele, byť uchazeč v době přijetí do pracovního poměru požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona nesplňuje. Odborná kvalifikace se uznává k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají zaměření absolvovaného magisterského studia. U tzv. učitelů-odborníků z praxe ve středním odborném školství (učitel odborných předmětů, učitel praktického vyučování nebo odborného výcviku) je navíc jako podmínka stanovena délka nejméně 5 let praxe v oboru a podmínka charakteru dosaženého vzdělání, které musí odpovídat charakteru vyučovaného předmětu. Uznání předpokladu odborné kvalifikace je možné nejdéle na dobu 3 let, do této doby je třeba studium úspěšně dokončit.
  • Změna kvalifikačních předpokladů pro osoby, které se nově chtějí stát asistentem pedagoga
    Zpřísnění kvalifikačních předpokladů nových asistentů pedagoga. S ohledem na požadavek posílení praktické složky odborné přípravy asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, bude hodinová dotace příslušného studia pedagogiky navýšena na 120 hodin a do požadavků na studium bude doplněna povinná praxe. Studiem pro asistenty pedagoga bude možné získat pouze kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává pomocné výchovné práce. Z důvodu větší srozumitelnosti se pak nově bude toto studium označovat jako Studium pro asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, přičemž rozsah kvalifikace bude vyplývat již z osvědčení o absolvování příslušného vzdělávacího programu. Nově se přiznává kvalifikace asistenta pedagoga absolventům studia psychologických věd a také absolventům osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího oboru vzdělání konzervatoře.
  • Zakotvení školského logopeda jako samostatné kategorie pedagogického pracovníka
    Dochází k zavedení nové kategorie pedagogického pracovníka – „školského logopeda“. Školský logoped se uplatní zejména ve školských poradenských zařízeních a speciálních školách příslušného zaměření. Činnost školského logopeda mohou vykonávat pedagogičtí pracovníci, kteří získali odbornou kvalifikaci studiem v magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie nebo na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. V obou případech je třeba absolvovat ještě kvalifikační studium pro přípravu školských logopedů.
  • Změna nejvyšší přípustné délky řetězení smluv u pracovního poměru na dobu určitou ze 3 let na 9 let
    Na základě zrušení § 23a odst. 3 napříště neplatí, že celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků mezi týmiž smluvními stranami nesmí od vzniku prvního pracovního poměru přesáhnout dobu 3 let. Nadále ovšem platí, že pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami lze opakovat nanejvýš dvakrát (s výjimkou postupu podle § 39 odst. 4 zákoníku práce), a to na celkovou dobu nejvýše 9 let. Ve znění zákona o pedagogických pracovnících tak nadále zůstane pouze podmínka, že doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců.
  • Zrušení akreditace průběžného DVPP
    Nově dojde k zúžení rozsahu akreditací vzdělávacích programů systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to tím způsobem, že z režimu akreditací budou vypuštěny vzdělávací programy k prohlubování odborné kvalifikace (průběžné vzdělávání). Nic se nemění na tom, že pedagogičtí pracovníci jsou i nadále povinni si obnovovat, udržovat a doplňovat kvalifikaci, tedy tyto tzv. „prohlubující“ vzdělávací programy budou i nadále považovány za další vzdělávání pedagogických pracovníků a zůstanou důležitou složkou jejich profesního rozvoje.
  • Ředitel školy – prodloužená lhůta k absolvování studia
    Lhůta k absolvování studia pro ředitele školy veřejného zřizovatele se prodlužuje ze 2 na 3 roky.

Základní změny účinné od 01.01.2024:

  • Právní zakotvení dvouletého adaptačního období začínajících učitelů
    Adaptační období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení 2 let trvání pracovního poměru k právnické osobě vykonávající činnost školy. Adaptační období se týká pouze těch učitelů, kteří poprvé nastupují do zaměstnání učitele, nikoli učitelů, kteří nastupují na nové pracoviště (přestupují do jiné školy).
  • Zavedení nové pozice provázejícího učitele, který vede praxe studentů učitelství v regionálním školství
    Dochází k zakotvení pozice provázejícího učitele a specifikaci jeho činnosti, a to za účelem zkvalitnění pedagogických praxí budoucích učitelů a propojení přípravy učitelů se školami v regionálním školství.
  • Nový právní rámec velikosti rozpočtu školství na platy učitelů
    Celková výše finančních prostředků určených na platy učitelů bude nově v měsíčním průměru na 1 úvazek učitele odpovídat nejméně 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství. Toto ustanovení neznamená, že každý učitel bude odměňován platem ve výši 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy, protože plat sestává z více složek (tarifu, nárokových příplatků – např. specializační příplatek, příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, či osobního příplatku) a konečná výše platu je tak v případě každého učitele jiná.
Nahlásit chybu


K tématu

Moravskoslezský kraj dá 3 miliony na stáže studentů ve firmách

23. února 2024 17:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Díky finanční pomoci Moravskoslezského kraje budou moci studenti středních a vysokých škol získávat praxi přímo ve firmách. Podnikům, které nabídnou svoje provozy a předají své zkušenosti těmto mladým lidem, přispěje kraj celkem 3 miliony korun.

Ostrava chce novým projektem pomoci udržet školáky u vzdělávání

20. dubna 2024 11:50 | Ostrava-město | Jiří Cileček

Prevence předčasných odchodů ze vzdělávání ve městě Ostrava. To je název nového projektu, který ve městě odstartoval loni v září. Běží 22 měsíců v pěti vybraných základních školách. Cílem aktivit je zvýšit školní úspěšnost žáků základních škol, ohrožených školním neúspěchem a snížení rizika jejich předčasného odchodu ze vzdělávání. Jedná se především o žáky pocházející ze sociálně znevýhodněného a kulturně odlišného prostředí.

Rodiče v dotazníku potvrdili, že školy ve Frýdku-Místku jsou kvalitní

Jak jsou kvalitní základní školy ve Frýdku-Místku? Na to se přímo rodičů ptal online dotazník, který město připravilo v loňském roce. Zaměřen byl hlavně na komunikaci a bezpečnost. Město už má k dispozici výsledky, které potvrdily, že školy jsou kvalitní. Každá má navíc jinou silnou stránku.


Vedení Ostravy poděkovalo občanům za záchranu života. Oživili muže, kterému se zastavilo srdce

Velké štěstí měl starší muž, kterého přímo na ulici v Ostravě postihla zástava srdce. Během chvíle k němu totiž doběhla hlídka strážníků, ale i několik dalších občanů, kteří ho společně oživovali až do příjezdu zdravotnické záchranné služby. Zachránci byli oceněni vedením města.

Rekonstrukce mostů ve Svinově omezilo dopravu na Rudné ulici. Polanecká je uzavřená úplně

Začalo bourání prvního svinovského mostu nad ulicí Polanecká v Ostravě. Doprava je na Rudné ulici puštěna v jednom směru, ale Polanecká pod mostem je uzavřena. Projekt za celkem 96,5 milionu korun bude dokončen v dubnu 2026.

Hejtmanství pomůže vesnickým prodejnám. Bez dotace by zřejmě některé zanikly

Moravskoslezský kraj znovu rozhodl o podpoře malých vesnických prodejen v celém regionu. Mnohé z nich by bez podpory kraje měly existenční problémy a nebo by dokonce zanikly.

Osm stromů v sadu Jožky Jabůrkové v Ostravě-Vítkovicích šlo kvůli bezpečnosti k zemi

Jírovec, topol a několik platanů muselo být pokáceno v sadu Jožky Jabůrkové v Ostravě-Vítkovicích. Dendrologický průzkum totiž odhalil, že jsou stromy ve špatném stavu a mohly by být pro své okolí nebezpečné. Další vybrané stromy čeká také zdravotní ořez.

SŠ polytechnická v Havířově prošla modernizací

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

První pozemek v Nové Horce má svého stavitele, město nabízí ještě šest parcel

První stavební pozemek v Nové Horce má svého majitele. O prodeji konkrétnímu zájemci rozhodli zastupitelé. V dané lokalitě u zámku město na podzim 2023 dokončilo přípravu celkem sedmi parcel.

SŠTaS Karviná připravuje dva nové maturitní obory, studenti se naučí zakládat e-shopy

SŠTaS Karviná připravuje dva nové maturitní obory. Týkat se budou ekonomiky a podnikání. Od září se tak studenti, kteří si tento obor vyberou, naučí například zakládat vlastní e-shopy.

Auto jelo po dálnici D48 v protisměru. Policie hledá řidiče

Včera 7:20 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Ve čtvrtek 9. ledna večer si zřejmě někdo spletl směr a najel na dálnici D48 do protisměru. Pomalou jízdou si to pak navíc šinul v levém jízdním pruhu. Policisté získali video a nyní se obrací na veřejnost s žádostí o pomoc při hledání řidiče i vozu.

Příspěvek Corrency mohou obyvatelé Ostravy-Jihu využít i letos

Projekt Corrency, díky kterému mají obyvatelé Ostravy-Jihu možnost využít příspěvek na volnočasové aktivity, se spouští i v roce 2025. Systém má opět dvě oblasti, zaměřeny na děti a kulturu. Do obou se lidé mohou přihlásit od 20. ledna.

Řidič BMW zapnul ostřikovače a srazil ženu, která přecházela mimo přechod

13. ledna 2025 12:08 | Opava | Jiří Cileček

Mladý řidič BMW srazil v pondělí brzy ráno chodkyni v Opavě. Údajně ji neviděl, protože zrovna zapnul ostřikovače a stěrače. Žena přecházela navíc mimo přechod pro chodce. V ohrožení života byla přepravena do nemocnice.

SŠ polytechnická v Havířově prošla modernizací

Oprava příjezdové cesty, vybudování nabíjecích bodů pro elektromobily, oprava havarijního stavu střechy a modernizace výuky – takový je výčet investic na Střední škole polytechnické v Havířově – Šumbarku. Také proto získala tato krajská škola titul Úspěšná škola roku 2024.

Policisté chytili opilého řidiče na dálnici D48 i cyklistu pod vlivem v Příboru

13. ledna 2025 20:34 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezští policisté mají za sebou další dopravně bezpečností akci. Chytili při ní 7 řidičů pod vlivem alkoholu a 4 pod vlivem návykových látek. Zastavili například řidiče na dálnici D48, který nadýchal přes 2 promile. Nebo také opilého cyklistu v Příboru.

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana

13. ledna 2025 19:13 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Umělci s hendikepem si v Galerii výtvarného umění v Ostravě převzali ceny hejtmana MS kraje. Oceněná díla byla v Domě umění vystavena spolu s tvorbou hendikepovaných autorů, kteří se v tomto roce pravidelně účastnili výtvarných dílen galerie.

Hrad Sovinec patřil novoročním procházkám

13. ledna 2025 19:01 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Kulturní okénko

Hrad Sovinec se první lednovou sobotu mimořádně otevřel návštěvníkům. Připraveny tady byly novoroční procházky zasněženým hradem a také komentované prohlídky s průvodci v dobových kostýmech.

Používal cizí identitu a podvedl 1 700 lidí. Za peníze dopředu nabízel zboží, které neměl

13. ledna 2025 15:39 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Policie obvinila 32letého muže ze Středočeského kraje z podvodů a zneužívání cizích identit. Během tří let údajně nabízel zboží, které nikdy neexistovalo, a podvodně získal více než 6,7 milionu korun. Celkově je evidováno téměř 1 700 poškozených. Na případu pracovali kriminalisté z několika krajů, kteří postupně shromáždili obsáhlý důkazní materiál.

Svět Komenského ve Fulneku vypráví nejen o jeho působení a díle

13. ledna 2025 14:30 | Celý MS kraj | Andrea Holeszová | Kam vyrazit

Areál bývalého bratrského sboru jen pár kroků od fulneckého náměstí. Právě zde sídlí Svět Komenského – muzeum, které osobnost představuje tak, jak jej měli možnost znát měšťané malého poddanského města na prahu třicetileté války.

Moravskoslezský kraj i letos podpoří technické a jazykové vzdělávání
Vydáno 2. září 2023 8:24, Celý MS kraj, Jiří Cileček
Nový školní rok 2023/2024 začne v Moravskoslezském kraji v pondělí 4. září. Do mateřské školy půjde poprvé 11 a půl tisíce dětí, prvňáčků na základních školách bude zhruba 12 a půl tisíce, střední školy by mělo začít navštěvovat 11 a půl tisíce bývalých deváťáků. Oproti loňskému roku jsou tyto počty nepatrně vyšší: prvňáčků bylo vloni asi o 500 méně, čerstvých středoškoláků o 700 méně. Do mateřinek letos nastoupil podobný počet dětí jako vloni. K maturitám by na konci tohoto školního roku mělo nastoupit asi 8100 žáků.

zdroj foto: Moravskoslezský kraj

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nabídka oborů středních škol v Moravskoslezském kraji je určitě dostatečná nejen kapacitně, ale i co do rozmanitosti oborů. Jen na školách zřizovaných krajem je k dispozici skoro 12 a půl tisíce míst, další kapacity nabízí střední školy ostatních zřizovatelů. Proto byla naplněnost středních škol v našem kraji v minulém školním roce na 62 a půl procentech. Při počtu zájemců o středoškolské vzdělávání nebudou ani letos kapacity zcela využité. Snažíme se, aby nabídka oborů navazovala na poptávku po daných profesích na trhu práce. Aktuálně je poptávka firem hlavně po absolventech řemeslných oborů, proto se snažíme o vzdělávání v těchto oborech zvyšovat zájem, například kampaní Řemeslo má respekt nebo krajskými stipendii."

Mezi nejvíce poptávanými pracovníky jsou například klempíři, tesaři, pokrývači nebo nástrojáři. Doplnil, že v návaznosti na zvýšenou poptávku vznikl v minulosti například nový obor Sladovník- pivovarník. V novém školním roce vznikly na středních nebo vyšších odborných školách v Moravskoslezském kraji tři nové obory vzdělání.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Střední odborné učiliště DAKOL od září začíná vzdělávat v oboru Reprodukční grafik pro média, na Střední škole a Vyšší odborné škole v Kopřivnici přibyl nový obor Logistické a finanční služby. Třetím nově vzniklým oborem je Diplomovaný zdravotní laborant, který se od tohoto školního roku začne vyučovat na Střední zdravotnické škole a Vyšší odborné škole zdravotnické v Ostravě."

K organizační změně došlo na opavské Masarykově střední škole zemědělské a Vyšší odborné škole. Ta ukončila činnost vyšší odborné školy a nově se tak jmenuje Masarykova střední škola zemědělská a přírodovědná Opava.

KRAJSKÁ STIPENDIA

Moravskoslezský kraj jejich prostřednictvím už od školního roku 2017/2018 motivuje žáky ke studiu technických a řemeslných oborů. Aktuálně je krajskými stipendii podporováno třicet středních škol zřizovaných Moravskoslezským krajem, v rozpočtu kraje je připraveno 14,5 milionu korun. Žák vybraného oboru vzdělání může na stipendiu při splnění nastavených kritérií obdržet za celý školní rok až 17 tisíc korun.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Mezi podpořenými obory zakončenými výučním listem jsou například Klempíř, Kominík, Řezník-uzenář nebo Pekař. Tyto obory mají prospěchovou, ale i motivační složku. Stipendii podporujeme také vybrané maturitní obory, například obor Mechanik strojů a zařízení, Mechanik seřizovač nebo Operátor dřevařské a nábytkářské výroby. Kromě technických oborů mohou stipendia na vybraných školách získat i žáci oborů Ošetřovatel, Zahradník nebo například Výrobce potravin."

JAZYKOVÉ VZDĚLÁVÁNÍ

Moravskoslezský kraj dlouhodobě podporuje zapojení rodilých mluvčích do výuky cizích jazyků.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Zejména u angličtiny se rok od roku navyšuje počet škol, které se do našeho programu zapojují. Letos předpokládáme, že na anglicky hovořícího rodilého mluvčího přispějeme 56 středním a vyšším odborným školám. V krajském rozpočtu máme pro tyto účely připraveno téměř 9 milionů korun. Zahraniční lektoři přispívají k větší plynulosti a sebejistotě při komunikaci v cizím jazyce a ze zkušeností víme, že komunikace s nimi je pro žáky také velkou motivací se v cizím jazyce intenzivněji zdokonalovat."

Kraj také významně přispívá na jazykové kurzy češtiny pro děti s jiným mateřským jazykem, než je čeština. V každé obci s rozšířenou působností musí ze zákona být tzv. určená základní i střední škola, která děti cizinců bezplatně češtinu vyučuje. Seznamy určených škol se v návaznosti na aktuální potřeby upravují a jsou dostupné na webových stránkách kraje. Tato výuka je určena pro žáky, kteří v České republice plní povinnou školní docházku ne déle než 12 měsíců. Rozsah jazykové přípravy je stanoven na 100-200 hodin/žák v období 10 měsíců.

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Nad rámec této povinné výuky nabízí Moravskoslezský kraj cizincům i kurzy češtiny navíc. Tyto zdokonalovací lekce jsou určené hlavně pro budoucí maturanty a mají jim pomoci zvládnout závěrečnou zkoušku z češtiny. Chceme tak zabránit tomu, aby žáci kvůli potížím s jazykem ze školy předčasně odcházeli. Tyto kurzy probíhají v malých skupinkách dvakrát týdně po dvou vyučovacích hodinách, prezenčně nebo on-line."

Kurzy pořádané společností Celé Česko čte dětem jsou financovány z projektu OKAP II. Dále kraj podporuje i kurzy češtiny pro dospělé Ukrajince, tyto bezplatné kurzy zajišťují krajské střední školy, podrobnější informace o kurzech i přehled volných míst jsou opět na krajském webu.

PODPORA ŠKOLNÍCH PSYCHOLOGŮ A SPECIÁLNÍCH PEDAGOGŮ

Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Je velmi důležité zajistit také rovnost v přístupu ke vzdělávání tak, aby měli vhodné podmínky i žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, s nejrůznějšími druhy znevýhodnění nebo odlišným mateřským jazykem. Pozornost by měla být věnována také nadaným dětem, které potřebují podporu a individuální přístup. Všem těmto žákům nejrůznějších věkových kategorií pomáhají odborníci ze školních poradenských pracovišť, proto kraj na posílení těchto pozic přispívá. Letos podpoří 7 speciálních pedagogů a 20 školních psychologů na celkem 25 školách. Z letošního rozpočtu jim kraj vyplatí zhruba 13 milionů korun."

INVESTIČNÍ AKCE

Také v letošním roce kraj významně investuje do školských budov. Projekty se zaměřují například na snižování energetické náročnosti, zvyšování kvality výuky nebo podporu pohybových aktivit dětí a mládeže, kdy se u několika škol modernizovala či budovala sportoviště.

Nejvýznamnější akce roku 2023 v organizacích zřizovaných Moravskoslezským krajem (včetně dokončení):

  • přístavba nové tělocvičny pro Gymnázium Třinec (82 mil. Kč)
  • rekonstrukce prostor v budově na ul. Praskova Základní školy Opava pro děti se zrakovým postižením a s vadami řeči (230 mil. Kč)
  • dokončení výstavby dílen Střední odborné školy Frýdek-Místek (310 mil. Kč)
  • rekonstrukce školního dvora Matičního gymnázia Ostrava (30 mil. Kč)
  • celková oprava střechy v památkově chráněném objektu bývalého zámku Radkov pro Dětský domov a Školní jídelnu (31 mil. Kč)

Nejvýznamnější investice zahájené v roce 2023 na školách zřizovaných Moravskoslezským krajem:

  • výstavba sportovní haly pro Gymnázium a Střední průmyslovou školu elektrotechniky a informatiky Frenštát pod Radhoštěm (155 mil. Kč, ve spolupráci s Městem Frenštát pod Radhoštěm a Národní sportovní agenturou)
  • rozšíření a modernizace výukových prostor pro kopřivnickou Základní školu a Mateřskou školu Motýlek (25 mil. Kč) pro děti se speciálními vzdělávacími potřebami
  • rekonstrukce sportovního hřiště Gymnázia v Ostravě-Hrabůvce (18 mil. Kč)

Investice v roce 2023 připravované, předpoklad zahájení v příštích letech:

  • výstavba sportovního plaveckého bazénu pro Sportovní gymnázium Dany a Emila Zátopkových v Ostravě (282 mil. Kč)
  • vybudování nového gastro centra pro výuku pekařských a cukrářských oborů pro Střední školu prof. Zdeňka Matějčka Ostrava (90 mil. Kč)
Stanislav Folwarczny, náměstek hejtmana MSK pro školství a sport: "Moravskoslezský kraj také připravuje pět investičních projektů financovaných z evropských zdrojů za celkově zhruba 410 milionů korun. Budou modernizovány učebny Jazykového gymnázia Pavla Tigrida v Ostravě a na Albrechtově střední škole v Českém Těšíně vznikne nová hala a zázemí pro žáky zemědělských oborů a nová polygrafická dílna. Opavské Střední odborné učiliště stavební získá zbrusu nové dílny a učebny praktického vyučování. Nové dílny a sportoviště vzniknou také na Střední škole technické v Opavě. Současně budeme v rámci projektu na 2 středních školách pokračovat v modernizaci vybavení pro výuku oboru informační technologie. Investice do školských budov a zvyšování kvality výuky považuji za jednu z nejdůležitějších priorit našeho kraje. Nacházíme se v nesmírně důležitém období proměny, kdy od těžkého průmyslu směřujeme k modernějším technologiím. Bez vzdělaných a kompetentních mladých lidí bychom proces transformace dokončili jen stěží."

LEGISLATIVNÍ NOVINKY V OBLASTI ŠKOLSTVÍ

Novela zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů

Základní změny účinné od 01.09.2023:

  • Možnost zaměstnat osobu bez pedagogické složky vzdělání na 2. stupni ZŠ a na středních školách až na dobu 3 let
    Doplněné ustanovení § 9a zákona o pedagogických pracovnících umožňuje řediteli školy uznat za splněný předpoklad odborné kvalifikace učitele, byť uchazeč v době přijetí do pracovního poměru požadavky na odbornou kvalifikaci dle zákona nesplňuje. Odborná kvalifikace se uznává k výuce předmětů, které svým charakterem odpovídají zaměření absolvovaného magisterského studia. U tzv. učitelů-odborníků z praxe ve středním odborném školství (učitel odborných předmětů, učitel praktického vyučování nebo odborného výcviku) je navíc jako podmínka stanovena délka nejméně 5 let praxe v oboru a podmínka charakteru dosaženého vzdělání, které musí odpovídat charakteru vyučovaného předmětu. Uznání předpokladu odborné kvalifikace je možné nejdéle na dobu 3 let, do této doby je třeba studium úspěšně dokončit.
  • Změna kvalifikačních předpokladů pro osoby, které se nově chtějí stát asistentem pedagoga
    Zpřísnění kvalifikačních předpokladů nových asistentů pedagoga. S ohledem na požadavek posílení praktické složky odborné přípravy asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost ve třídě, ve které se vzdělávají děti nebo žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, bude hodinová dotace příslušného studia pedagogiky navýšena na 120 hodin a do požadavků na studium bude doplněna povinná praxe. Studiem pro asistenty pedagoga bude možné získat pouze kvalifikaci asistenta pedagoga, který vykonává pomocné výchovné práce. Z důvodu větší srozumitelnosti se pak nově bude toto studium označovat jako Studium pro asistenta pedagoga, který vykonává přímou pedagogickou činnost spočívající v pomocných výchovných pracích, přičemž rozsah kvalifikace bude vyplývat již z osvědčení o absolvování příslušného vzdělávacího programu. Nově se přiznává kvalifikace asistenta pedagoga absolventům studia psychologických věd a také absolventům osmiletého nebo šestiletého vzdělávacího oboru vzdělání konzervatoře.
  • Zakotvení školského logopeda jako samostatné kategorie pedagogického pracovníka
    Dochází k zavedení nové kategorie pedagogického pracovníka – „školského logopeda“. Školský logoped se uplatní zejména ve školských poradenských zařízeních a speciálních školách příslušného zaměření. Činnost školského logopeda mohou vykonávat pedagogičtí pracovníci, kteří získali odbornou kvalifikaci studiem v magisterském studijním programu v oblasti pedagogických věd zaměřené na logopedii se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie nebo na speciální pedagogiku se státní závěrečnou zkouškou z logopedie a surdopedie. V obou případech je třeba absolvovat ještě kvalifikační studium pro přípravu školských logopedů.
  • Změna nejvyšší přípustné délky řetězení smluv u pracovního poměru na dobu určitou ze 3 let na 9 let
    Na základě zrušení § 23a odst. 3 napříště neplatí, že celková doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogických pracovníků mezi týmiž smluvními stranami nesmí od vzniku prvního pracovního poměru přesáhnout dobu 3 let. Nadále ovšem platí, že pracovní poměr na dobu určitou mezi týmiž smluvními stranami lze opakovat nanejvýš dvakrát (s výjimkou postupu podle § 39 odst. 4 zákoníku práce), a to na celkovou dobu nejvýše 9 let. Ve znění zákona o pedagogických pracovnících tak nadále zůstane pouze podmínka, že doba trvání pracovního poměru na dobu určitou pedagogického pracovníka mezi týmiž smluvními stranami činí nejméně 12 měsíců.
  • Zrušení akreditace průběžného DVPP
    Nově dojde k zúžení rozsahu akreditací vzdělávacích programů systému dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, a to tím způsobem, že z režimu akreditací budou vypuštěny vzdělávací programy k prohlubování odborné kvalifikace (průběžné vzdělávání). Nic se nemění na tom, že pedagogičtí pracovníci jsou i nadále povinni si obnovovat, udržovat a doplňovat kvalifikaci, tedy tyto tzv. „prohlubující“ vzdělávací programy budou i nadále považovány za další vzdělávání pedagogických pracovníků a zůstanou důležitou složkou jejich profesního rozvoje.
  • Ředitel školy – prodloužená lhůta k absolvování studia
    Lhůta k absolvování studia pro ředitele školy veřejného zřizovatele se prodlužuje ze 2 na 3 roky.

Základní změny účinné od 01.01.2024:

  • Právní zakotvení dvouletého adaptačního období začínajících učitelů
    Adaptační období učitele je období od vzniku prvního pracovního poměru učitele do skončení 2 let trvání pracovního poměru k právnické osobě vykonávající činnost školy. Adaptační období se týká pouze těch učitelů, kteří poprvé nastupují do zaměstnání učitele, nikoli učitelů, kteří nastupují na nové pracoviště (přestupují do jiné školy).
  • Zavedení nové pozice provázejícího učitele, který vede praxe studentů učitelství v regionálním školství
    Dochází k zakotvení pozice provázejícího učitele a specifikaci jeho činnosti, a to za účelem zkvalitnění pedagogických praxí budoucích učitelů a propojení přípravy učitelů se školami v regionálním školství.
  • Nový právní rámec velikosti rozpočtu školství na platy učitelů
    Celková výše finančních prostředků určených na platy učitelů bude nově v měsíčním průměru na 1 úvazek učitele odpovídat nejméně 130 % průměrné hrubé měsíční nominální mzdy na přepočtené počty zaměstnanců v národním hospodářství. Toto ustanovení neznamená, že každý učitel bude odměňován platem ve výši 130 % průměrné hrubé měsíční mzdy, protože plat sestává z více složek (tarifu, nárokových příplatků – např. specializační příplatek, příplatek za přímou pedagogickou činnost nad stanovený rozsah, či osobního příplatku) a konečná výše platu je tak v případě každého učitele jiná.
Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000038903/moravskoslezsky-kraj-i-letos-podpori-technicke-a-jazykove-vzdelavani