Mimořádná zpráva:
Načítám...
  • Načítám...
>

Na trať Osoblažské úzkokolejky opět vyjel parní vláček a zahájil tak letošní sezónu

Celý MS kraj |  | Jesenický expres

Trať dlouhá 20 km a na ní rekordních 102 oblouků. To jsou základní parametry úzkokolejné tratě z Třemešné do Osoblahy. Jako jediná u nás překonala krizi po loňských povodních a díky Slezským zemským drahám zahájila svou letošní sezónu.

Zájem prvních cestujících byl obrovský a vlak byl vyprodán během prvních dvou hodin.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Jsem velmi rád, že tady to pokračuje a že se to rozvíjí a doufám, že začátek sezóny bude dobrý a celá sezóna bude dobrá, i když počasí nám dneska moc nepřeje, tak doufám, že se to vylepší. Díky patří Slezským zemským drahám, protože je to skupina nadšenců, bez kterých by to tady nebylo. Samozřejmě i sdružení obcí, které tady dávají dohromady nádraží, protože získaly na to dotace, což by Správa železnic nemohla. Takže i ta spolupráce se státem, se správou železnic je tady opravdu na vysoké úrovní a jsem rád, že takhle to pokračuje.“
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Již je vše na trati opraveno a proto dnes slavnostně v Třemešné můžeme zahájit jízdy parních vlaků na Osoblažce. Vlak projede celou trať až do Osoblahy, protože už je zrekonstruovaná po povodních. Zastaví ve všech obligátních stanicích, jako například Liptaň, Slezské Rudoltice nebo Bohušov.“
Mojmír Pargač (nez.), starosta Slezských Rudoltic: „Tak samozřejmě trochu jsme se báli, jestli se obnoví, ale opravdu Správa železnic k tomu přistoupila zodpovědně a ve velice rychlém čase, víceméně překvapili i nás, bylo to opravdu rychle opraveno a jsme rádi samozřejmě.“

První letošní jízda byla zpestřená také několika novinkami.

Petra Řezníčková Kunovská, manažerka Sdružení obcí Osoblažska: „Dnes mimo jiné otvíráme novou dětskou stezku, stezka nám povede z Osoblahy do Bohušova, je na počest postavičky pohádkové, která má název jako Osoblaha, německy Hotzenplotz. Celou tou stezkou nás tahle postavičky provází a jako odměnu za splnění úkolu a ujití trasy 5 až 5,5 km děti dostanou zlatou minci. Děti prochází stezkou, na každém zastavení je pohádka, kde je schovaný nějaký úkol. Tam vyluští jedno písmenko, zapíší si do herní karty a na konci dostanou razítko a dostanou jednu minci z toho pokladu.“

Ve vlaku nechyběl ani pivní vagón, cyklovagón či oblíbené otevřené vagóny a krásnými výhledy.

Mariáš, čert Dlouhý Brko ze Slezských Rudoltic: „Já jsem čert ze Slezských Rudoltic a tady jezdím pro zpestření úzkokolejky.“
Martina, průvodčí: „Tak já tady jezdí už osmý rok, protože bydlím o vesnici vedle, tak jsem se vždycky na mašinku chodívala dívat jako malá a pak jsem se i zapojila.“

Provoz parní mašinky není jednoduchý a vyžaduje velkou pozornost i dostatek paliva a vody.

Dominik, topič: „Sežere to asi tunu uhlí a 6 kubíků vody. Když jedeme do Osoblahy tak je to, podle toho, kde se zrovna na té trati nacházíme a je to většinou každých 5 až 10 minut. To je spíš podle té potřeby té trati a potřeby té mašinky. Když zrovna jedeme do stoupání, tak se přikládá víc, když jedeme v klesání, tak vlastně není potřeba přikládat.“
Anketa, cestující: „Jsme z Ostravy a přijeli jsme se podívat na vlak. V září jsme byli, líbilo se, tak jsme znovu. Podruhé jsme ano.“
„Těším se hodně.“
„Jsem z Ostravy, jedu tady poprvé a těším se.“
„Přišli jsme z Krnova a jdeme se podívat s dětmi na vláčky, protože je milují, naše Sofinka si nese sebou i vláček.“
„Před 10 roky jsem jela, teď je to podruhé.“
Rozálie Kunovská, cestující: „Úzkokolejka je pro mě velice skvělý zážitek, který jsem naposledy podstupovala jako malé dítě, ale moc se těším na to, jak ho podstoupím teď. To bude něco ohromného a bude to určitě skvělé, jak pro mé budoucí já, tak i pro mě v přítomnosti teď. Jedu až na konec. Jedu až do Osoblahy a moc se těším na to, jak krásný výhled z vlaku budu mít.“

Osoblažská úzkokolejka se za dobu svého provozu stala i symbolem celého regionu.

Jana Murová (ANO), starostka Města Albrechtic: „Osoblažská úzkokolejka poprvé vyjela roku 1898, v podstatě je to téměř 127 let a v tehdejší době to znamenalo, že i ten poslední nejzazší kout Slezska se dostává do moderní doby a součástí České republiky. Dneska je to jakási nostalgie, historie a zároveň příležitost, jak podpořit osoblažský mikroregion, osoblažský výběžek, dostat sem rozvoj cestovního ruchu, podpořit řemeslo, gastronomii a je to příležitost.“

A rozvoj pokračuje. Chystají se opravy dalších objektů na trase, například zastávky v Horních Povelicích, Dívčím Hradě či okolí nádraží v Osoblaze.

Nahlásit chybu


K tématu

Parní vlak na Osoblažské úzkokolejce zahájil již svou 21. sezónu

9. června 2025 0:40 | Celý MS kraj | Karel Soukop | Jesenický expres

Trať dlouhá 20 km a na ní rekordních 102 oblouků. To jsou základní parametry úzkokolejné tratě z Třemešné do Osoblahy. Jako jediná u nás překonala krizi po loňských povodních a díky Slezským zemským drahám zahájila svou letošní sezónu.

Elektroloď na Slezské Hartě i vybrané turistické vlaky získají opět finanční podporu kraje

6. září 2024 14:03 | Celý MS kraj | Jiří Cileček

Moravskoslezský kraj podpoří i v příštích třech letech provoz vodní dopravy na Slezské Hartě, přispívat bude i na výletní vlaky. Krajské peníze obdrží Hvozdnický expres, Osoblažka a výletní vlaky Slezského železničního spolku. Na tuto podporu cestovního ruchu půjde v letech 2025 až 2027 6,1 milionu korun.

Vedení MS kraje poděkovalo složkám IZS za zásahy a pomoc při povodních

21. listopadu 2024 11:02 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Jesenický expres

Poprvé a naposledy po zářijových povodních v neděli vyjel parní vlak na Osoblažské úzkokolejce. Vypraven byl čistě pro členy IZS, kteří při povodních pomáhali ze všech sil. Zachraňovali jak lidské životy, tak jejich obydlí.


Havířovská nemocnice žádá veřejnost o podporu vzniku mamografického screeningového centra

V Havířově chybí oficiální screeningové centrum pro prevenci rakoviny prsu, přestože zájem žen o tuto službu je obrovský, jak vyplynulo z ankety. Nemocnice chystá spustit i oficiální petici.

Psi v opavském útulku mají nové kotce. Ty původní odnesly zářijové povodně

Včera 17:17 | Opava | Yvona Fajtová | Opavský expres

V opavském Městském útulku dokončili nové kotce pro psy. Ty původní loni v září odnesla ničivá povodeň. Rekonstrukci čeká i hlavní budova postavená v roce 97.

Albrechtická pouť 2025 přilákala stovky návštěvníků

Stejně jako každý rok, i letos patřil začátek prázdnin tradiční albrechtické pouťi. V neděli 29. června se obec proměnila v pulsující centrum zábavy, které si nenechalo ujít stovky návštěvníků. Nechyběly kolotoče ani stánky s občerstvením a tradičním pouťovým zbožím.

Hrozba povodní se nenaplnila. Ostrava je ale připravena čelit živlům lépe

Tlaková níže Gabriel nakonec neudeřila takovou silou, jak hrozily předpovědní modely a tak zůstala i Ostrava v bezpečí. Přesto ale bylo město dobře připraveno i díky zkušenostem z podzimní povodně. V podobných situacích jsou důležitou součástí bezpečnosti dobrovolní hasiči, které město dovybavuje a chystá se je i odměnit.

Studénka rozšiřuje plány na obnovu zámku, zvelebit chce i samotný příchod

Interiéry studéneckého zámku získávají postupně svůj historický vzhled. Restaurátoři už několik měsíců pracují v místnostech, které slouží jako obřadní síň. Původní podobu už má také část strop ve foyeru.

Dobrovolné hasiče otestovala soutěž Hartaman. Bez skvělé fyzičky by náročné disciplíny nedali

9. července 2025 8:23 | Celý MS kraj | Yvona Fajtová | Regionální zprávy POLAR

U Slezské Harty se opět testovala fyzická i psychická odolnost těch, kteří běžně chrání naše životy a majetek. Uskutečnil se tady už 16. ročník krajské soutěže dobrovolných hasičů s názvem Hartaman. Závodníky čekalo sedm náročných disciplín, které prověřily sílu, rychlost, koordinaci i pevné nervy.

Záchranáři budou mít v Novém Jičíně novou základnu, ta současná byla dvakrát zatopena

Zdravotnická záchranná služba bude mít v Novém Jičíně novou základnu. Ta stará v centru města je v záplavové oblasti a technicky už léta nevyhovuje. Moderní sídlo výjezdové služby bude hotovo v lednu 2027.

Pohřešovaná žena ze Štramberku byla nalezena mrtvá

Včera 22:45, vydáno 9. července 2025 16:55 | Celý MS kraj | Libor Běčák

V pondělí časně ráno odešla z doma ve Štramberku 37letá žena, policie po ní nejdříve pátrala sama, ale ve středu o pohřešované informovala veřejnost se žádostí o pomoc.

Úspěšní reprezentanti města navštívili radnici na pozvání vedení města

9. července 2025 12:02 | Bruntál | Karel Soukop | Jesenický expres

Vedení města Bruntálu pravidelně zve na bruntálskou radnici ty, kteří úspěšně reprezentují města v různých oblastech života. Jde o tanečníky, sportovce, umělce a další reprezentanty. Nejnověji přišla na ozvání bruntálská úspěšná taneční skupina Cunami.

Z extrémního deště byla přeháňka a lehké bouřky, více pršelo na Slovensku

9. července 2025 7:20 | Celý MS kraj | Libor Běčák

Mnohem méně srážek, než jaké meteorologové očekávali, několik lehčích zásahů hasičů a žádné mimořádnosti. Vydatnější déšť však podle předpovědi může přijít i ve středu, zejména v Beskydech.

Vydatné deště děti z táborů nevyhnaly

Letní tábory letos zkouší nejen dobrodružství, ale i trpělivost. Vydatné deště, které v posledních dnech trápily Moravskoslezský kraj sice zvedly hladiny některých toků a prověřily připravenost organizátorů, děti se však z táborů evakuovat nemusely. Místo koupání a her v lese se improvizovalo.

Hosté ve studiu: Jana Bastien, zpěvačka, skladatelka,

9. července 2025 15:26 | Celý MS kraj | Renáta E. Orlíková | Host dne

Singl „No a čo“ podtrhuje nezávislost a sebevědomí

V Klokočově na Vítkovsku boří předsudky o LDN

9. července 2025 14:12 | Celý MS kraj | Jiří Brzóska | Regionální zprávy POLAR

Léčebna pro dlouhodobě nemocné nemusí být synonymum smutku a beznaděje. LDN v Klokočově, která je součástí FN Ostrava, dokazuje, že i tady může být pobyt příjemný a aktivní. Každoročně se pacienti zapojují do kreativního tvoření.

Rockwool a Moravskoslezský kraj uzavřeli dobrovolnou dohodu k ochraně životního prostředí

Životní prostředí v regionu bude zase o něco lepší díky uzavření další dobrovolné dohody s místními podniky. Ta zavazuje firmy podnikat kroky ke zlepšení ovzduší nad rámec zákonných povinností. Nyní dohodu podepsal i bohumínský závod Rockwool.

Kritické dešťové srážky se MS kraji vyhnuly. Meteorologové zrušili výstrahu před povodněmi

9. července 2025 11:09 | Celý MS kraj | Tomáš Kořistka | Ostravské minuty

Po úterních varováních před hrozbou povodní dnes přinášíme dobrou zprávu. Většina dešťových srážek se Moravskoslezskému kraji nakonec vyhnula a meteorologové tak ve středu dopoledne výstrahu před velkou vodou zrušili. Pomohlo i sucho v předchozích dnech.

Na trať Osoblažské úzkokolejky opět vyjel parní vláček a zahájil tak letošní sezónu
Vydáno 12. června 2025 17:36, Celý MS kraj, Karel Soukop
Trať dlouhá 20 km a na ní rekordních 102 oblouků. To jsou základní parametry úzkokolejné tratě z Třemešné do Osoblahy. Jako jediná u nás překonala krizi po loňských povodních a díky Slezským zemským drahám zahájila svou letošní sezónu.

Zájem prvních cestujících byl obrovský a vlak byl vyprodán během prvních dvou hodin.

Radek Podstawka (ANO), náměstek hejtmana MS kraje: „Jsem velmi rád, že tady to pokračuje a že se to rozvíjí a doufám, že začátek sezóny bude dobrý a celá sezóna bude dobrá, i když počasí nám dneska moc nepřeje, tak doufám, že se to vylepší. Díky patří Slezským zemským drahám, protože je to skupina nadšenců, bez kterých by to tady nebylo. Samozřejmě i sdružení obcí, které tady dávají dohromady nádraží, protože získaly na to dotace, což by Správa železnic nemohla. Takže i ta spolupráce se státem, se správou železnic je tady opravdu na vysoké úrovní a jsem rád, že takhle to pokračuje.“
David Chovančík, projektový manažer, Slezské zemské dráhy: „Již je vše na trati opraveno a proto dnes slavnostně v Třemešné můžeme zahájit jízdy parních vlaků na Osoblažce. Vlak projede celou trať až do Osoblahy, protože už je zrekonstruovaná po povodních. Zastaví ve všech obligátních stanicích, jako například Liptaň, Slezské Rudoltice nebo Bohušov.“
Mojmír Pargač (nez.), starosta Slezských Rudoltic: „Tak samozřejmě trochu jsme se báli, jestli se obnoví, ale opravdu Správa železnic k tomu přistoupila zodpovědně a ve velice rychlém čase, víceméně překvapili i nás, bylo to opravdu rychle opraveno a jsme rádi samozřejmě.“

První letošní jízda byla zpestřená také několika novinkami.

Petra Řezníčková Kunovská, manažerka Sdružení obcí Osoblažska: „Dnes mimo jiné otvíráme novou dětskou stezku, stezka nám povede z Osoblahy do Bohušova, je na počest postavičky pohádkové, která má název jako Osoblaha, německy Hotzenplotz. Celou tou stezkou nás tahle postavičky provází a jako odměnu za splnění úkolu a ujití trasy 5 až 5,5 km děti dostanou zlatou minci. Děti prochází stezkou, na každém zastavení je pohádka, kde je schovaný nějaký úkol. Tam vyluští jedno písmenko, zapíší si do herní karty a na konci dostanou razítko a dostanou jednu minci z toho pokladu.“

Ve vlaku nechyběl ani pivní vagón, cyklovagón či oblíbené otevřené vagóny a krásnými výhledy.

Mariáš, čert Dlouhý Brko ze Slezských Rudoltic: „Já jsem čert ze Slezských Rudoltic a tady jezdím pro zpestření úzkokolejky.“
Martina, průvodčí: „Tak já tady jezdí už osmý rok, protože bydlím o vesnici vedle, tak jsem se vždycky na mašinku chodívala dívat jako malá a pak jsem se i zapojila.“

Provoz parní mašinky není jednoduchý a vyžaduje velkou pozornost i dostatek paliva a vody.

Dominik, topič: „Sežere to asi tunu uhlí a 6 kubíků vody. Když jedeme do Osoblahy tak je to, podle toho, kde se zrovna na té trati nacházíme a je to většinou každých 5 až 10 minut. To je spíš podle té potřeby té trati a potřeby té mašinky. Když zrovna jedeme do stoupání, tak se přikládá víc, když jedeme v klesání, tak vlastně není potřeba přikládat.“
Anketa, cestující: „Jsme z Ostravy a přijeli jsme se podívat na vlak. V září jsme byli, líbilo se, tak jsme znovu. Podruhé jsme ano.“
„Těším se hodně.“
„Jsem z Ostravy, jedu tady poprvé a těším se.“
„Přišli jsme z Krnova a jdeme se podívat s dětmi na vláčky, protože je milují, naše Sofinka si nese sebou i vláček.“
„Před 10 roky jsem jela, teď je to podruhé.“
Rozálie Kunovská, cestující: „Úzkokolejka je pro mě velice skvělý zážitek, který jsem naposledy podstupovala jako malé dítě, ale moc se těším na to, jak ho podstoupím teď. To bude něco ohromného a bude to určitě skvělé, jak pro mé budoucí já, tak i pro mě v přítomnosti teď. Jedu až na konec. Jedu až do Osoblahy a moc se těším na to, jak krásný výhled z vlaku budu mít.“

Osoblažská úzkokolejka se za dobu svého provozu stala i symbolem celého regionu.

Jana Murová (ANO), starostka Města Albrechtic: „Osoblažská úzkokolejka poprvé vyjela roku 1898, v podstatě je to téměř 127 let a v tehdejší době to znamenalo, že i ten poslední nejzazší kout Slezska se dostává do moderní doby a součástí České republiky. Dneska je to jakási nostalgie, historie a zároveň příležitost, jak podpořit osoblažský mikroregion, osoblažský výběžek, dostat sem rozvoj cestovního ruchu, podpořit řemeslo, gastronomii a je to příležitost.“

A rozvoj pokračuje. Chystají se opravy dalších objektů na trase, například zastávky v Horních Povelicích, Dívčím Hradě či okolí nádraží v Osoblaze.

Zdroj: https://polar.cz/zpravy/moravskoslezsky-kraj/cely-ms-kraj/11000049206/na-trat-osoblazske-uzkokolejky-opet-vyjel-parni-vlacek-a-zahajil-tak-letosni-sezonu