Pan Jiří Juran je důchodce, který za roční jízdenku zaplatí letos o 150 korun víc než loni. Dopravní podnik zvedl cenu jízdného pro seniory ze 300 na 450 korun.
Jiří Juran, opavský cestující: "Důchodci na to nadávají, je to sice 150 korun, to je, já nevím, to jsou 4 piva nebo kolik, ale mně jde spíš o to, když si vezmu Brno a Prahu, kde důchodci jezdili v loňském roce úplně zadarmo, tak je to, si myslím, neúměrné."
Lidé si uvědomují, že radnice z finančních důvodů nemůže jejich jízdenky dotovat ve stejné výši jako loni.
Dalibor Halátek (SOS pro Opavu), náměstek opavského primátora: "Městský dopravní podnik požádal o navýšení svého rozpočtu, bohužel vzhledem k finanční situaci města jsme toto neakceptovali."
Nicméně nafta, elektřina ani vozy městské dopravy nejsou zadarmo. A dopravní podnik na to všechno někde vzít musí.
Hynek Woitek, ředitel MDPO: "Samozřejmě nepříjemné je, že je to od cestujících. Jedná se o 5% u časového jízdného a u elektronické peněženky. Hotovost zůstává stejná, ta je na úrovni loňského roku, tzn. 12 a 7 korun."
Jinými slovy - klasický měsíčník podraží o 18 korun a jízda s elektronickou peněženkou o padesát haléřů. A pro důchodce představuje zdražení měsíčně 12, 50 Kč. Což není žádné drama.
Skutečnou revoluci v hromadné dopravě ale zažije od března Frýdek - Místek. Tam budou jezdit zadarmo. A všichni, bez rozdílu.
Petr Cvik (ČSSD), primátor Frýdku - Místku: „Momentálně to připravujeme s ČSAD, aby to bylo proveditelné."
Tzn. od 15. března bude spolu se změnou jízdních řádů MHD zdarma. Frýdecko - místečtí si od toho slibují zlepšení ovzduší ve městě, dopravní situace i parkování. Neobvyklé rozhodnutí ale má i své oponenty.
Miroslav Merta (ODS), opoziční zastupitel: „Netýká se to všech obyvatel města. Někdo to musí zaplatit, někdo to zaplatí a zase se na tom bude podílet většina obyvatel města."
Hromadná doprava tak letos bude město stát 56 milionů korun, což je o 26 milionů víc než vloni. Šetřit se bude jinde - například na investicích.