Obchvat Kunína je s různými přestávkami probírán od roku 1993. Od té doby hustota dopravy na hlavním tahu z Opavy na Valašské Meziříčí a nyní i přivaděči k dálnici D1 několikanásobně stoupla. První verze objízdné trasy, vedoucí těsně za obcí Kunín, byla do územního plánu zaznačena v roce 1998. Pro Nový Jičín byla spíše nevýhodná, protože počítala s napojením na ulici Svatopluka Čecha. Před dvěma lety ale vznikla na podporu obchvatu petice, jejíž iniciátoři sami hledali i jiná řešení.
“Jsem strašně ráda, že jsme přesvědčili na všech orgánech, kde jsme jezdili, ať to bylo ministerstvo dopravy, Ředitelství silnic a dálnic, Policie České republiky, že jsme přesvědčili tyto úředníky, A hlavně jsme rádi, že nás vyslyšeli na krajském úřadě,” uvedla Oldřiška Navrátilová, petiční výbor za obchvat Kunína
“Na základě této petice vyčlenil Moravskoslezský kraj finance a zpracoval studii potřebnosti obchvatu a navrhl čtyři varianty. Naše zastupitelstvo podpořilo variantu A1,” sdělila Dagmar Novosadová (SNK “KUNÍN - NÁŠ DOMOV”), starostka Kunína.
Podpořilo ji také novojičínské zastupitelstvo. Současná verze obchvatu by měla vést směrem od dálnice D1 východně podél Kunína a Šenova u Nového Jičína k nájezdu z ulice Suvorova na silnici I/48.
“Díky tomu obchvatu se vyhnout auta v podstatě městu Nový Jičín, protože auta, která pojedou do průmyslové zóny, budou moci z této křižovatky přímo najet do průmyslové zóny, nebudou se muset prodírat centrem města,” podotkl Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína.
Studie, kterou kraj zadal vypracovat odborné firmě, hovoří o tom, že po silnici I/57 v Kuníně projede v pracovní dny směrem na Nový Jičín zhruba 12 tisíc vozidel.
“Studie ukázala, že Kunínem projede velké množství aut a obchvat údajně přinese až 60 procentní odklon dopravy, přičemž 40 procent by mělo být nákladní. Je to úplně jiný výsledek, než nám tvrdili ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic, kteří s obchvatem nepočítali. Počítali s vypuštěním obchvatu z územně plánovacích dokumentací,” konstatovala starostka Kunína.
“Kdybych to měla opravdu shrnout, tak bych řekla, že pravda a práce kunínských občanů zvítězila nad částečným nepochopením nebo nechutí řešit ty problémy nás občanů,” uzavřela iniciátorka petice Oldřiška Navrátilová.
K potřebnosti obchvatu a k navrženým variantám se budou ještě v prosinci vyjadřovat zastupitelé Šenova u Nového Jičína. Dále bude na Moravskoslezském kraji, aby nechal zpracovat změnu zásad územního rozvoje. K výstavbě obchvatu by mohlo dojít do deseti let.