První sdílené elektrokoloběžky a skútry se objevily v ulicích Nového Jičína před pár dny. Přání, aby se tento způsob dopravy dal ve městě použít, vyslovili lidé poprvé před dvěma lety.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “Prvotně ten podnět vzešel z Veřejného fóra 2019, kde to byl jeden z požadavků občanů. Další taková podnět byl, že jsme zpracovali koncepci parkování, jejíž hlavní součástí bylo budování parkovacích míst, regulace parkování v centru i na sídlišti, no ale současně to byl i podnět, abychom měli snahu podpořit sdílenou a ekologickou mobilit tak, aby těch aut díky tomu bylo ve městě méně.”
Nový Jičín k záměru přizval také Příbor, Kopřivnici a Starý Jičín a zrodil se pilotní projekt zavedení sdílené dopravy v menších městech, mezi kterými mohou lidé přejíždět. Tento systém realizuje ostravská společnost, specializující se na sdílenou ekologickou veřejnou dopravu. Službu, včetně koloběžek, mohou využít lidé starší 18 let.
Pavel Kuchta, společnost Re.volt: “My v rámci toho čtyřměstí máme 180 koloběžek a 30 skútrů. Rozdělili jsme je poměrově podle počtu obyvatel. Službu si můžete vypůjčit tak, že se u nás zaregistrujete a pro koloběžku i pro skútr potřebujeme nějaký doklad. Pro koloběžku doklad totožnosti, pro skútr řidičský průkaz skupiny B.”
Na území města by tedy mělo být zhruba 80 koloběžek a 13 skútrů.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Domluva s touto firmou je jasná, že město Nový Jičín nebude na tuto službu přispívat ani korunou.”
Radnice se na projektu nepodílí finančně, pouze poskytuje svá prostranství k parkování strojů tak, aby co nejméně omezovaly občany.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “My jsme chtěli předejít tomu, aby to nedopadlo jako třeba v Praze nebo jiných větších městech, kde ty koloběžky byly poházené různě po městě a překážely chodcům a automobilům. takže jsem se s firmou dohodli, že budou určena konkrétní místa, kde bude možné ty koloběžky odstavit. Jsou to místa přímo u cyklostojanů nebo v prostorech, kde je široký chodník nebo místo, které umožňuje odstavení koloběžky.”
Pavel Kuchta, společnost Re.volt: “Koloběžky jdou vrátit jen na předem určených parkovacích místech, které je vidět v aplikaci. Když je někdo odstaví špatně, vyskočí na něj hláška s možností přeparkovat nebo souhlas s pokutou 250 korun.”
Při opakovaném prohřešku může být člověk ze systému vyřazen. Skútry je možné odstavovat na klasických parkovacích stáních. Koloběžka má maximální rychlost 25 kilometrů v hodině, skútr do 50 kilometrů.
Stanislav Kopecký (ANO), starosta Nového Jičína: “Tento provoz je zkušební, sami si osaháme, jaký to bude mít přínos pro dopravu, pro město, pro občany, možná i pro turismus, a jaké to bude mít negativní dopady. Situaci v podzimních měsících vyhodnotíme a zvážíme, zda tato firma bude ve městě dále působit nebo ne.”
Podle místostarosty by o projekt sdílené dopravy v tomto regionu mohly projevit zájem i další obce.
Ondřej Syrovátka (SZ), 2. místostarosta Nového Jičína: “V tom projektu jsou momentálně zapojeny i Starý Jičín, Šenov u Nového Jičína a výhledově počítáme i s tím, že by tam bylo možné doplnit i další obce, které jsou mezi těmito městy, čili Závišice, rybí, případně Štramberk, který se také nabízí.”
Systém půjčování těchto dopravních prostředků prostřednictvím mobilní aplikace, včetně ceníku, je podrobně popsán na webových stránkách společnosti a města.