Také letos se Muzeum Novojičínska naplno ponořilo do adventního času a připravilo pro mateřské a základní školy program, který připomněl staré tradice Vánoc. Děti si mohly v tvůrčí dílně zdobit baňky a skládat svítilny z papíru.
Eva Sulovská, Muzeum Novojičínska: “V letošním roce se snažíme dětem přiblížit Vánoce tak, jak je používali v měšťanských rodinách v 19. století a zaměřili jsme se především na rodinu Hückelů, o kterých máme asi nejvíce informací, jak ty Vánoce mohli prožívat. A kolegyně, etnografka muzea, srovnává, jak prožívali Vánoce lidé v lidovém prostředí na vesnici, a jak moc se lišily ty městské, kde už bylo všeho více. Měli takové vymoženosti, jako byly baňky, vánoční stromeček, což na vesnici v té době ještě nebývalo.”
V tomto duchu byl dobovými dekoracemi ozdoben vánoční stromek v muzeu, vedle něj ukázka starých hraček a prostřený stůl.
Eva Sulovská, Muzeum Novojičínska: “Betlémy se stavěly v každé měšťanské domácnosti, poté je začaly vytlačovat vánoční stromečky, ale poselství toho betlému je důležité. Snažíme se ho dětem sdělit, že to je to poselství Vánoc, narození Ježíše v městě Betlémě.”
Anna Hrčková, etnografka Muzea Novojičínska: “Ten Ježíšek byl bíle oblečený, měl v ruce stromeček, ale ten stromeček nechal v té rodině až tehdy, když ty děti vyzkoušel ze znalosti náboženství, ze školních znalostí a také se v prvé řadě zajímal o to, jestli ty děti byly hodné.”
Muzeum pro práci s dětmi poprvé otevřelo i nové prostory, dveře z Trámového sálu vedou do edukační místnosti, která je určena pro různé vzdělávací programy. Nyní si tu děti mohly vyzkoušet zdobení perníčků a poslechly si výklad o tom, jak se stloukalo máslo a v hlavní místnosti mohly při práci sledovat řezbáře.
Martin Mužný, Muzem Novojičínska: “Já tady předvádím dětem, jak se dříve vyráběly švrdláky, což byly špičky vánočních stromků, které se potom uřezaly a pak se pro hospodyňky vyráběly takové pomůcky do kuchyně.”
děti ZŠ Tyršova:
“Líbilo se mi, jak jsme malovali baňky, zdobili jsme perníky a povídali jsme si, jak se kdysi vyrábělo máslo.”
“Mně se líbily ty domečky.”
“Dozvěděla jsem se tady různé svátky.”
“Mi se tu líbilo docela hodně věcí.”
Kromě spousty informací si tedy školáci odnášeli z muzea i svou baňku a domeček z papíru jako svítilnu nebo ozdobu na okno.