Projekt Atraktivní Nový Jičín odráží snahu radnice pečovat o historické a architektonické hodnoty města. K prioritám patří i lepší vnímání a využívání veřejného prostoru. Jedním z konkrétních kroků je nyní úprava výloh městského domu na ulici 28. října, který je několik let prázdný.
Radka Bobková, vedoucí Návštěvnického centra Nový Jičín - Město klobouků: “Ulice 28. října je jednou z hlavních tepen městské památkové rezervace, proto i tento nebytový prostor s těmito výlohami si zasloužil tuto modernizaci. Zhruba před rokem jsme se nechali inspirovat manuálem označování provozoven a reklamy, takzvaný Atraktivní Nový Jičín, který má za úkol vhodně kultivovat veřejný prostor. Proto jsme oslovili Střední odbornou školu Educa, aby se tento projekt stal i studentským projektem. Historickou linku dodal Radek Polách, který vhodně zakomponoval vývoj zbožíznalectví a obchodu v Novém Jičíně, která má dlouholetou tradici.”
Realizátorem projektu Atraktivní Nový Jičín a designérem výloh je Petr Čaník, který spolupracuje i na jednotné vizuální identity města zaváděné od roku 2021.
Petr Čaník, realizátor projektu: “Tady tomu projektu říkáme Atraktivní výlohy, který navazuje na projekt Atraktivní Nový Jičín, kdy jsme se společně s městským architektem Martinem Maternou snažili podchytit a kultivovat ten veřejný prostor v centru Nového Jičína. A chtěli jsme na to navázat dalšími projekty a toto je jeden z nich.”
Do projektu se například zapojil i výrobce klobouků Tonak a prosklený prostor v jedné z tematických částí zve i do expozic Návštěvnického centra.
Radka Bobková, vedoucí Návštěvnického centra Nový Jičín - Město klobouků: “Tváří Návštěvnického centra se stal Kloboučník Prokop, který je součástí interaktivní hry v expozici klobouků, a pro tyto účely jsme nechali zhotovit makety Kloboučníka Prokopa generála Laudona, které mají návštěvníci možnost vidět ve zdejší výloze na ulici 28. října.”
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “Ten dům samotný se dlouhodobě nedaří pronajmout, využívá ho pouze občasně Návštěvnické centrum, které zde pořádá vinný a bleší trh, a tak jsem si řekli, že alespoň ty výlohy, které jsou překrásné, protože je to historický dům, tak by bylo pěkné je využít pro prezentaci města. A občané v těch výlohách najdou jednak upozornění na některé historické památky města, například je tam popis toho, jak bude vypadat zpřístupnění kostelní věže, které se chystá na příští rok, a potom taky je to využito na prezentaci jednak novojičínských podnikatelů, podnikání a také historie trhů v Novém Jičíně.”
Představení regionálních podnikatelů ve výloze se bude zhruba po půlroce měnit.
Tento dům se podle realizátorů záměru může stát i inspirací, jak by výloha mohla vypadat, a že to není nic složitého.
Ondřej Syrovátka (ZELENÍ), 1. místostarosta Nového Jičína: “V souvislost s prezentací podnikatelů mohu také zmínit, že Nový Jičín, společně s Kopřivnicí chystá workshop na podporu začínajících podnikatelů, který zasáhne nejen dospělé, kteří chtějí podnikat, ale bude také na středních školách. Měl by vzniknout také podnikatelský klub, kde se ti podnikatelé budou moci scházet. Něco podobného pod názvem “Podnikni to” už v Novém Jičíně proběhlo, ale nebyli jsme s tím úplně spokojeni, takže jsme se dohodli spolu s Kopřivnicí, že to uděláme trošku ve větším a profesionálněji.
Společný projekt na podporu začínajících podnikatelů bude zahájen letos na podzim.