O vybudování podjezdu pod kolejemi ve Studénce v Nádražní ulici se mluví několik let. Místo je nebezpečné zejména proto, že tu řada netrpělivých řidičů jezdí na červenou. Tragicky skončil v roce 2015 manévr polského řidiče kamionu, do kterého narazilo Pendolino. Při nehodě zemřeli tři lidé. Nyní Správa železnic potvrdila, že vyhlásila výběrové řízení na zhotovitele podjezdu a stavba příští rok začne.
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Správa železnic už získala všechna pravomocná povolení k zahájení prací, těsně před koncem je také výkup potřebných pozemků a nemovitostí, kde nám zbývá podepsat poslední dvě smlouvy. V současné době už proto máme vypsaný tendr na zhotovitele celé stavby ve Studénce, ve kterém je nejvyšší přípustná nabídková cena přibližně 868 milionů korun. Zahájení samotných stavebních prací plánujeme příští rok na jaře, kdy se začne nejprve budováním nové obslužné komunikace pro nákladní auta z dálnice D1 přes Butovickou ulici k průmyslovým areálům. Poté naváže i stavba vlastního podjezdu určeného pro osobní auta, vozidla integrovaného záchranného systému, cyklisty a také chodce. Ten se otevře v závěru roku 2026.”
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Dá se říct, že je to dobrá zpráva, že se to posunulo a je už jasné, že se realizovat bude."
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “Shodou okolností bude to příští rok deset let od té poslední tragické nehody, které na tady tom přejezdu byla. Myslím si, že to je určitě jeden z důležitých milníků, že ta stavba se posune. Pro nás jako pro město je klíčové to, že jsme si tam při realizaci projektu dokázali prosadit objízdnou trasu pro kamionovou dopravu, která by měla přijíždět do průmyslového areálu bývalé Vagonky od dálničního přivaděče. A pak, i na základě memoranda, které máme uzavřené s Moravskoslezským krajem, bychom měli docílit toho, že dojde k vytěsnění kamionové dopravy tady průjezdem ulicí 2. května.”
Libor Slavík (STUDEŇÁCI PRO STUDÉNKU), starosta Studénky: “My vnímáme, že tady ty závory jsou poměrně často dole. Nevím přesně to číslo, ale někdo to někdy dávno změřil, že snad více než 45 minut v hodině jsou tyto závory dole. Někde jsem toto číslo zaznamenal, do jaké míry je to pravda, to netuším. Ale jsem hlavně přesvědčen o tom, že nám to pomůže s tím vytěsněním kamionové dopravy, protože kamiony jezdí po ulici, která na to není konstruována, je v blízkosti mateřské školy, základní školy, kulturní památky jakou je zámek, takže to všechno ukazuje na to, že je to potřebné, a že díky tomu, že budeme mít náhradní objízdnou trasu, tak si vyřešíme i problém s nadměrnou kamionovou dopravou ve Studénce.”
Dušan Gavenda, mluvčí Správy železnic: “Přes železniční přejezd ve Studénce denně projedou na tři stovky vlaků. To ale neznamená jednoduše i počet uzavření tohoto přejezdu. V rámci aktuální provozní situace totiž může být přejezd uzavřený i na delší časový interval, podle toho, jak se zrovna vlaky v daném úseku trati navzájem ovlivňují.”
Od letošního února střeží tento frekventovaný železniční koridor automatizovaný kamerový systém, který reaguje na spuštění červených světel. Od uvedení do provozu do konce srpna zaznamenal bezmála 150 průjezdů přes železniční přejezd v době, kdy to výstražná světla zakazují.